Listing 1 - 10 of 20 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Het integratiecentrum Foyer publiceert per schooljaar een aantal interculturele lessen. Deze volledig uitgewerkte lessen hebben steeds een andere doelgroep voor ogen: kleuters of één van de graden van het lager onderwijs. In de lessen van schooljaar 2011-2012 komt het thema overgangsrituelen aan bod. Deze les voor leerlingen van het derde en vierde leerjaar gaat over het herdenken van doden en hoe dit in verschillende landen wordt gevierd. De les neemt verschillende lesuren in beslag. Na een inleidend klasgesprek onderzoeken de leerlingen in groepjes de volgende feesten: Allerheiligen en Allerzielen, Dia de los muertos en het Gravenfeest. Bij elk feest maken ze een typisch voorwerp. Vervolgens stellen ze de feesten aan elkaar voor. De uitgeschreven les met bijhorende prenten, foto's, infobladen en werkbladen, kan mits aanvraag van een paswoord per mail, gedownload worden op de website van Foyer.
Sociology of culture --- Didactics of social education --- Europe --- China --- Mexico
Choose an application
Het integratiecentrum Foyer publiceert per schooljaar een aantal interculturele lessen. Deze volledig uitgewerkte lessen hebben steeds een andere doelgroep voor ogen: kleuters of één van de graden van het lager onderwijs. In de lessen van schooljaar 2011-2012 komt het thema overgangsrituelen aan bod. De lesfiche voor leerlingen van het vijfde en zesde leerjaar gaat over volwassen worden en bevat twee lessen. De eerste les gaat over wat leerlingen verstaan onder volwassen zijn en wanneer ze vinden dat iemand volwassen wordt of is. Dit laat veel ruimte voor een gesprek over hoe leerlingen deze veranderingen zelf ervaren. Ook leren ze over lichaamsversieringen in verschillende culturen. In de tweede les wordt het concept "rituelen" besproken en maken de leerlingen kennis met een aantal concrete overgangs- en initiatierituelen in verschillende culturen. De uitgeschreven lessen met bijhorende prenten, foto's, infobladen en werkbladen, kunnen mits aanvraag van een paswoord per mail, gedownload worden op de website van Foyer.
Sociology of culture --- Didactics of social education --- Spain --- China --- Pakistan --- Indonesia --- Ethiopia --- Brazil --- Latin America --- Oceania with Australia
Choose an application
Het integratiecentrum Foyer publiceert per schooljaar een aantal interculturele lessen. Deze volledig uitgewerkte lessen hebben steeds een andere doelgroep voor ogen: kleuters of één van de graden van het lager onderwijs. In de lessen van schooljaar 2011-2012 komt het thema overgangsrituelen aan bod. Deze les voor leerlingen van het eerste en tweede leerjaar gaat over verjaardagen en hoe die in verschillende landen worden gevierd. De les neemt verschillende lesuren in beslag en begint met een sfeerscheppend verhaal over de verjaardag van een Ghanese jongen. Daarna ontdekken de leerlingen de verschillen in verjaardagen door een variant op memory te spelen en een interculturele verjaardagskoffer te maken voor in de klas. De uitgeschreven les met bijhorende prenten, foto's, infobladen en werkbladen, kan mits aanvraag van een paswoord per mail, gedownload worden op de website van Foyer.
Choose an application
Breng de buitenwereld zo authentiek mogelijk binnen in de klasGa voor betekenisvolle opdrachtenVertrek vanuit de leervragen van kinderenThematisch werken betekent de reële leef- en belevingswereld van de kinderen in je klas meenemen in je onderwijs. Leraren doen dit vaak al spontaan, alleen zijn ze dikwijls nog op zoek naar een manier om dit beter in hun lespraktijk te integreren.Thematisch werken in het basisonderwijs met 6- tot 12-jarigen geeft leerkrachten een stappenplan om op systematische wijze en in samenspraak met leerlingen een thema uit te werken. De pijlers van thematisch werken worden hierin belicht, net als de talrijke voordelen van deze methode.In dit boek vind je een schema met handleiding om de criteria van een goed uitgewerkt thema te herkennen. Zet zo maximaal in op de aangeboren nieuwsgierigheid van je leerlingen en ontdek samen met hen de wereld binnen en buiten de school.https://www.lannoo.be/nl/thematisch-werken
Didactiek ; Onderwijsmethoden --- Didactic strategies --- vakoverschrijdende thema's --- lager onderwijs --- Thema's ; basisonderwijs --- Ervaringsleren ; basisonderwijs --- Basisonderwijs ; didactiek --- Lager onderwijs --- Thematisch werken --- Leefwereld --- Didactiek --- Praktijk --- Basisonderwijs --- Wereldoriëntatie --- Lesgeven --- Activerende didactische werkvormen
Choose an application
Choose an application
Wij kozen ervoor om mee te werken aan het Onderwijs Ontwikkelingsfonds-project dat werkt aan onderwijsvernieuwing over heel Odisee. Om onze bachelorproef vorm te geven, beginnen we met het schetsen van de intentie van het OOF-project. We leggen ook uit wie van ons welke rol heeft gespeeld. Het feit dat Suze in de projectgroep zetelde en Lars en Chiara in het ‘teacher design team’ of kortweg TDT, zorgde voor een ruime blik op het proces van het project. Het verschil in input zorgde voor ruime output-mogelijkheden. Vooraleer we onze onderzoeksvraag opstelden, verdiepten we ons in het onderwerp ‘differentiëren op de hogeschool’. Onze basiskennis was al redelijk, door in de lessen Onderwijskunde 2.2 uitvoerig het BKD – model te hebben bestudeerd. We breidden onze kennis uit door verschillende modellen uit te diepen, o.a. dat van Carol Ann Tomlinson (Tomlinson, 2017), een inspirerende dame in het onderzoekswerk naar binnenklasdifferentiatie. Ook het boek ‘Ieders leer-kracht’ (Struyven K. , Coubergs, Gheyssens, & Engels, 2015) bood ons veel informatie die we hebben verwerkt en gelinkt aan onze praktijkervaringen. Na enkele projectgroepen en TDT’s te hebben meegevolgd, merkten we bij de docenten de nood om tools aangereikt te krijgen om de beginsituatie van hun studenten te achterhalen. Wij dachten hierover na met de kennis die we meekregen vanuit de opleiding en concludeerden dat dit niet even evident is in de hogeschool als in de lagere school. We maakten er ons onderzoek van voor onze bachelorproef: ‘Hoe de beginsituatie van studenten in het hoger onderwijs achterhalen in functie van gedifferentieerd onderwijs?’. We leerden de mogelijkheden van digitale tools kennen en onderzochten op welke manier deze konden ingezet worden om de beginsituatie van een groep studenten te schetsen. Hierbij ondervonden we ook veel differentiatiemogelijkheden. We konden door mee te werken aan dit project zaken uitwerken en laten uitproberen in de praktijk. Ook konden we via dit project onze bevindingen delen met docenten en betrokkenen en op die manier kennis en bevindingen met elkaar delen. Een tweede richting die we zijn uitgegaan, is die van de visie op onderwijs in Odisee anno 2027. We beslisten dat we de nood van de studenten in functie van differentiatie gingen proberen achterhalen, omdat de stem van de student noodzakelijk is wanneer je je onderwijs gaat innoveren naar ‘onderwijs op maat’. We werden door onze promoter, Hadewijch De Doncker, geadviseerd om focusgesprekken te organiseren met studenten uit elk betrokken studiegebied. We vonden in literatuur terug hoe we dit konden organiseren en evalueren. We stelden een draaiboek op met vragen over verschillende categorieën en pastten deze aan doorheen de verschillende focusgesprekken. Onze rollen (notulist, gespreksleider) varieerden van gesprek tot gesprek. We verwerkten hieromtrent heel wat bruikbare informatie in onze bachelorproef. We hopen met deze bachelorproef een bijdrage te hebben geleverd aan de weg die Odisee wil afleggen in het vernieuwen van haar onderwijs. Wij zijn alvast benieuwd naar de evolutie die Odisee zal maken in hun vernieuwingsproces. Veel leesplezier!
Choose an application
Wij kozen ervoor om mee te werken aan het Onderwijs Ontwikkelingsfonds-project dat werkt aan onderwijsvernieuwing over heel Odisee. Om onze bachelorproef vorm te geven, beginnen we met het schetsen van de intentie van het OOF-project. We leggen ook uit wie van ons welke rol heeft gespeeld. Het feit dat Suze in de projectgroep zetelde en Lars en Chiara in het ‘teacher design team’ of kortweg TDT, zorgde voor een ruime blik op het proces van het project. Het verschil in input zorgde voor ruime output-mogelijkheden. Vooraleer we onze onderzoeksvraag opstelden, verdiepten we ons in het onderwerp ‘differentiëren op de hogeschool’. Onze basiskennis was al redelijk, door in de lessen Onderwijskunde 2.2 uitvoerig het BKD – model te hebben bestudeerd. We breidden onze kennis uit door verschillende modellen uit te diepen, o.a. dat van Carol Ann Tomlinson (Tomlinson, 2017), een inspirerende dame in het onderzoekswerk naar binnenklasdifferentiatie. Ook het boek ‘Ieders leer-kracht’ (Struyven K. , Coubergs, Gheyssens, & Engels, 2015) bood ons veel informatie die we hebben verwerkt en gelinkt aan onze praktijkervaringen. Na enkele projectgroepen en TDT’s te hebben meegevolgd, merkten we bij de docenten de nood om tools aangereikt te krijgen om de beginsituatie van hun studenten te achterhalen. Wij dachten hierover na met de kennis die we meekregen vanuit de opleiding en concludeerden dat dit niet even evident is in de hogeschool als in de lagere school. We maakten er ons onderzoek van voor onze bachelorproef: ‘Hoe de beginsituatie van studenten in het hoger onderwijs achterhalen in functie van gedifferentieerd onderwijs?’. We leerden de mogelijkheden van digitale tools kennen en onderzochten op welke manier deze konden ingezet worden om de beginsituatie van een groep studenten te schetsen. Hierbij ondervonden we ook veel differentiatiemogelijkheden. We konden door mee te werken aan dit project zaken uitwerken en laten uitproberen in de praktijk. Ook konden we via dit project onze bevindingen delen met docenten en betrokkenen en op die manier kennis en bevindingen met elkaar delen. Een tweede richting die we zijn uitgegaan, is die van de visie op onderwijs in Odisee anno 2027. We beslisten dat we de nood van de studenten in functie van differentiatie gingen proberen achterhalen, omdat de stem van de student noodzakelijk is wanneer je je onderwijs gaat innoveren naar ‘onderwijs op maat’. We werden door onze promoter, Hadewijch De Doncker, geadviseerd om focusgesprekken te organiseren met studenten uit elk betrokken studiegebied. We vonden in literatuur terug hoe we dit konden organiseren en evalueren. We stelden een draaiboek op met vragen over verschillende categorieën en pastten deze aan doorheen de verschillende focusgesprekken. Onze rollen (notulist, gespreksleider) varieerden van gesprek tot gesprek. We verwerkten hieromtrent heel wat bruikbare informatie in onze bachelorproef. We hopen met deze bachelorproef een bijdrage te hebben geleverd aan de weg die Odisee wil afleggen in het vernieuwen van haar onderwijs. Wij zijn alvast benieuwd naar de evolutie die Odisee zal maken in hun vernieuwingsproces. Veel leesplezier!
Choose an application
Graag willen we ook nog meegeven wat we hebben geleerd en wat onze bevindingen zijn vanuit de praktijk. We zijn tot de conclusie gekomen dat het gebruiken van de talenten van de leerlingen leidt tot meer plezier en motivatie. Bovendien is het belangrijk om goed rekening te houden met de groepssamenstelling, zodat de talenten bij elkaar passen. Daarnaast hebben we geleerd dat je niet meteen mag afgaan op jouw eerste indruk. Het is niet omdat één kind één talent kiest dat dit ook klopt. Om te bevestigen of de keuze van het kind klopt, kan je een talentenweb gebruiken. Het talentenweb kan aangeven welk talent bij het kind past. Vervolgens hebben we ondervonden dat het noodzakelijk is om tijd te nemen om met de leerlingen te ontdekken welke talenten er allemaal zijn. Als laatste is het belangrijk om steeds met een positieve bril naar de leerlingen te kijken en om de leerlingen aan te leren wat ze kunnen doen om hun talent goed in te zetten. We willen graag nog afsluiten met de aanbeveling dat talenten altijd in het onderwijs moeten ingezet worden, zodat de leerlingen zichzelf kunnen zijn en zich ten volle kunnen ontplooien.
Choose an application
Wij kozen ervoor om mee te werken aan het Onderwijs Ontwikkelingsfonds-project dat werkt aan onderwijsvernieuwing over heel Odisee. Om onze bachelorproef vorm te geven, beginnen we met het schetsen van de intentie van het OOF-project. We leggen ook uit wie van ons welke rol heeft gespeeld. Het feit dat Suze in de projectgroep zetelde en Lars en Chiara in het ‘teacher design team’ of kortweg TDT, zorgde voor een ruime blik op het proces van het project. Het verschil in input zorgde voor ruime output-mogelijkheden. Vooraleer we onze onderzoeksvraag opstelden, verdiepten we ons in het onderwerp ‘differentiëren op de hogeschool’. Onze basiskennis was al redelijk, door in de lessen Onderwijskunde 2.2 uitvoerig het BKD – model te hebben bestudeerd. We breidden onze kennis uit door verschillende modellen uit te diepen, o.a. dat van Carol Ann Tomlinson (Tomlinson, 2017), een inspirerende dame in het onderzoekswerk naar binnenklasdifferentiatie. Ook het boek ‘Ieders leer-kracht’ (Struyven K. , Coubergs, Gheyssens, & Engels, 2015) bood ons veel informatie die we hebben verwerkt en gelinkt aan onze praktijkervaringen. Na enkele projectgroepen en TDT’s te hebben meegevolgd, merkten we bij de docenten de nood om tools aangereikt te krijgen om de beginsituatie van hun studenten te achterhalen. Wij dachten hierover na met de kennis die we meekregen vanuit de opleiding en concludeerden dat dit niet even evident is in de hogeschool als in de lagere school. We maakten er ons onderzoek van voor onze bachelorproef: ‘Hoe de beginsituatie van studenten in het hoger onderwijs achterhalen in functie van gedifferentieerd onderwijs?’. We leerden de mogelijkheden van digitale tools kennen en onderzochten op welke manier deze konden ingezet worden om de beginsituatie van een groep studenten te schetsen. Hierbij ondervonden we ook veel differentiatiemogelijkheden. We konden door mee te werken aan dit project zaken uitwerken en laten uitproberen in de praktijk. Ook konden we via dit project onze bevindingen delen met docenten en betrokkenen en op die manier kennis en bevindingen met elkaar delen. Een tweede richting die we zijn uitgegaan, is die van de visie op onderwijs in Odisee anno 2027. We beslisten dat we de nood van de studenten in functie van differentiatie gingen proberen achterhalen, omdat de stem van de student noodzakelijk is wanneer je je onderwijs gaat innoveren naar ‘onderwijs op maat’. We werden door onze promoter, Hadewijch De Doncker, geadviseerd om focusgesprekken te organiseren met studenten uit elk betrokken studiegebied. We vonden in literatuur terug hoe we dit konden organiseren en evalueren. We stelden een draaiboek op met vragen over verschillende categorieën en pastten deze aan doorheen de verschillende focusgesprekken. Onze rollen (notulist, gespreksleider) varieerden van gesprek tot gesprek. We verwerkten hieromtrent heel wat bruikbare informatie in onze bachelorproef. We hopen met deze bachelorproef een bijdrage te hebben geleverd aan de weg die Odisee wil afleggen in het vernieuwen van haar onderwijs. Wij zijn alvast benieuwd naar de evolutie die Odisee zal maken in hun vernieuwingsproces. Veel leesplezier!
Listing 1 - 10 of 20 | << page >> |
Sort by
|