Listing 1 - 1 of 1 |
Sort by
|
Choose an application
Doelstelling: Deze masterproef wil nagaan hoe gebruiksvriendelijk het Hnet is (het intranet van de Hogeschool Gent) en hoe de veronderstelde doelgroepen tegenover het Hnet staan. De gebruiksvriendelijkheid en attitudes worden gemeten op verschillende niveaus: de algemene structuur, degebruiksvriendelijkheid op paginaniveau en op tekstniveau. Middelen of methode: Op basis van de belangrijkste richtlijnen uit de literatuur, werd in eerste instantie een algemeen evaluatiemodel opgemaakt, dat vervolgens gebruikt werd om het Hnet te evalueren. In tweede instantie werd een enquête afgenomen bij 15 personeelsleden en 15 studenten, de belangrijkste doelgroepen van het Hnet. De enquête was als volgt opgevat: (1) een zoektaak om vertrouwd te raken met het Hnet; (2) de eigenlijke enquête, waarbij de proefpersonen een score moesten geven op verschillende usabilityaspecten van het Hnet; (3) een kort interview, waarin gepeild werd naar de zoekstrategie en de problemen die de proefpersonen ondervonden. Resultaten: Uit de algemene evaluatie op basis van de belangrijkste usabilityrichtlijnen uit de literatuur blijkt dat er nog heel wat werkpunten zijn aan het Hnet. De voornaamste zijn de algemene structuur, de gebruikte hyperlinks, het kleurgebruik en de zoekmachine. Diezelfde aandachtspunten komen ook naar voren in de enquête en de interviews: de gemiddelde waarden voor het Hnet op het vlak van gebruiksvriendelijkheid liggen tussen waarde 1 (zeer negatief) en 3 (neutraal). De Kruskal-Wallis test heeft aangewezen dat er zo goed als geen significante verschillen in waardering zijn tussen de verschillende groepen (mannen vs. vrouwen, administratief personeel vs. docenten vs. studenten, frequente Hnet gebruikers vs. niet-frequente Hnet gebruikers enz.).
Enquête. --- Gebruiksvriendelijkheid. --- Hnet. --- Interview. --- Intranet. --- Navigatie. --- Studie in de meertalige communicatie. --- Usability. --- Website.
Listing 1 - 1 of 1 |
Sort by
|