Listing 1 - 10 of 21 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
In onderwijs is het gebruikelijk dat vooral docenten tijdens de les hard aan het werk zijn. Ze leggen uit, lichten toe, demonstreren, laten sheets zien, schrijven op bord en flap, terwijl studenten er breeduit hun gemak van nemen en heerlijk achterover leunen. Wie echter wil leren, ontkomt er niet aan om uren te maken, meestal veel uren als het om het leren van een gecompliceerd beroep gaat. Lessen die studenten hoofdzakelijk rust bieden, hebben weinig met leren van doen. Tussen 1994 en 2000 schreef De Bie een kleine 50 leswijzers, stuk voor stuk nuttige suggesties voor docenten, bedoeld om een hart onder de riem te steken. Gooi de les compleet om en begin aan het eind. Of laat studenten het werk van de docent uitvoeren. De leswijzers zijn nu verzameld onder het motto: zo kan het ook.
Teacher education. Teacher's profession --- Didactics --- alternatief onderwijs --- lesvoorbeelden --- lesgeven --- Higher education --- Hoger onderwijs ; didactiek --- Onderwijsvernieuwing --- Hoger onderwijs --- Didactiek --- 37.02 --- 489.4 --- 489.1 --- hoger onderwijs : didactiek --- les (gez) --- onderwijsstructuur (gez) --- 371.213
Choose an application
Choose an application
In het onderwijs is het gebruikelijk dat vooral docenten tijdens de les hard aan het werk zijn. Ze leggen uit, lichten toe, demonstreren, laten sheets zien, schrijven op bord en flap, terwijl studenten er breeduit hun gemak van nemen en heerlijk achterover leunen. Wie echter wil leren, ontkomt er niet aan om uren te maken, meestal veel uren als het om het leren van een gecompliceerd beroep gaat. Lessen die studenten hoofdzakelijk rust bieden, hebben weinig met leren van doen.1 Vragen stellen 2 Zelfstudie 3 De overheadprojector 4 Ontaarde discussies 5 Het leergesprek 6 Nuttige hoorcolleges 7 Plenair rapporteren 8 Straffen en belonen 9 Toetsen 10 De les achterstevoren 11 Het nieuwe studiejaar 12 De uitleg 13 De videoband 14 De scriptiebegeleider 15 Tweetallen 16 De case 17 De incidentmethode 18 Lessen bijwonen 19 Het mondelinge tentamen 20 Evalueren zonder papier 21 Het tentamen als begin 22 Het leerboek 23 De orde 24 De spiekbrief 25 De voorkennis 26 Het schoolbord27 De toets 28 Draai de rollen om! 29 Het volwaardige leerproces 30 De sneeuwbal 31 De stampdoos 32 De leerdoelen in handleidingen 33 De aanwezigheidsplicht 34 De schrijfronde 35 Het presenteren van groepsresultaten 36 Het discussiëren in een grote groep 37 De beginmeting 38 Het refl ecteren 39 Grote groepen 40 Gebruikmaken van werkervaringen 41 Begrensde ruimte 42 Schijnbewegingen 43 Pennen neer! 44 Leren samenwerken 45 De competitie 46 De afsluitingAchteraf Trefwoorden Over de auteur
Choose an application
Docenten hebben in hun werk met een verscheidenheid aan teksten van doen. Ze schrijven voor hun studenten instructieteksten, maken studiehandleidingen, stellen toetsen met toetsvragen op, leveren bijdragen aan de studiegids, formuleren mededelingen en schrijven brieven. Bovendien worden docenten aangesproken om beleidsteksten (of delen ervan) te schrijven of bijdragen aan het zelfevaluatierapport te leveren. Kortom: schrijven vormt zeker geen onbelangrijk deel van het docentenwerk. Docenten zijn echter van huis uit geen schrijvers. Het schrijven gaat veelal stroef, kost dan veel inspanning en levert vaak matige, weinig boeiende teksten op. Teksten die spreken biedt de docenten op een praktische wijze hulp bij hun schrijfwerk. Aan de hand van vele voorbeelden laten de auteurs zien wat bij het schrijven meestal fout gaat en wat daaraan te doen valt. Dit is een praktisch boek dat stilstaat bij de verschillende teksten die docenten produceren.
Schrijfvaardigheden. --- Schrijven. --- Beleidsnota's. --- Beleidsrapporten. --- Beleidsteksten. --- Instructieve teksten --- Notuleren. --- Schriftelijke communicatie --- Zelfevaluatierapporten. --- Nederlandse taal. --- Hoger onderwijs. --- Teacher education. Teacher's profession --- Science --- teksten schrijven --- HO (hoger onderwijs) --- schriftelijke communicatie --- Dutch language --- higher education --- Stilistics --- Mass communications --- Communication écrite Schriftelijke communicatie --- Cours Cursus --- Formateurs Opleiders --- #KVHB:Rapporteren --- #KVHB:Schrijfvaardigheid --- 844.4 --- docent --- onderwijs --- schrijven --- 001.818 --- Rapporteren --- schrijfvaardigheid --- 489.52 --- communicatie (leesbaarheid) --- hoger onderwijs --- leerkracht --- rapporteren --- Notuleren - Rapporteren --- Schrijven --- Leraren hoger onderwijs --- Teksten --- Onderwijs --- Evaluatie --- Onderwijsmethoden --- Verslagen --- Kwaliteit --- Leraar hoger onderwijs --- Tekst --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Verslag --- Kwaliteit (proceskenmerk) --- Onderwijsmethode
Choose an application
Aan de slag! is een uitgebreide handreiking voor het maken van goede opdrachten voor beroepsopleidingen. De opdrahten sluiten aan bij het leerlijnenmodel. De volgende leerlijnen komen aan bod : de stageleerlijn, de integrale leerlijn, de conceptuele leerlijn, de vaardighedenleerlijn en de studieloopbaanbegeleiding (regieleerlijn)
beroepsopleiding --- beoordeling --- evaluatie (onderwijs) --- leeropdrachten --- Didactics of higher education --- #KVHB:Beroepsopleiding --- #KVHB:Competentiegericht onderwijs --- #KVHB:Didactiek --- #KVHB:Stage --- 482 --- beroepsonderwijs --- beroepsopleidingen --- didactiek --- leerlijnen --- secundair onderwijs --- 378.1 --- 489.4 --- competenties --- leerprocessen --- stage --- stagebegeleiding --- vaardigheid --- 489.4 )* Didactiek hoger onderwijs --- competentiegericht leren --- didactiek hoger onderwijs --- opdrachten --- projectonderwijs --- Beroepsonderwijs; didactiek --- Leerprocessen --- competenties (beroepsbekwaamheid) --- evaluatie --- leermethoden --- stage (praktijkleren) --- studentenbegeleiding --- vaardigheidstraining --- secundair onderwijs - onderwijstypen en onderwijsvormen --- organisatie van het hoger onderwijs --- Didactiek (hoger onderwijs) --- PHL-Healthcare 12 --- onderwijspraktijk --- stageconcept --- vaardigheidsonderwijs --- Beroepsopleidingen --- Beroepssecundair onderwijs --- Didactische werkvormen --- Leerlijnen --- Secundair onderwijs --- 484.21 --- assessment --- coaching --- didactische werkvormen --- didactisch proces --- onderwijs --- onderwijsvernieuwing --- supervisie --- Beroepsopleiding --- Didactische werkvorm --- Leerlijn
Choose an application
-07580-0
projectonderwijs --- didactische werkvormen --- Teaching --- projectaanpak --- 371 <492> --- 373.5 --- 37.014.3 --- 371 <492> Onderwijs. Schoolwezen--Nederland --- Onderwijs. Schoolwezen--Nederland --- 691 --- Projectonderwijs --- Pedagogie en didactiek
Choose an application
Dit boek gaat over de aanpak van onderwijsvernieuwing die van cruciaal belang is voor het slagen of falen van de voorgenomen vernieuwing. Wanneer vernieuwingsprocessen vastlopen, zoeken vernieuwers de oorzaken daarvan doorgaans in de structuur of in de cultuur van de organisatie, in de machtsverhoudingen of in individueel psychologische factoren. 'Slechte bedrijfsorganisatie met machteloos management', zo luidt een bekende diagnose. De auteurs vinden het opmerkelijk dat vernieuwers de oorzaak van het falen zelden zoeken in de aanpak van de vernieuwing, dat wil zeggen in aspecten als de activiteiten die directie en docenten in het vernieuwingsproces uitvoeren: het leidinggeven, de werkverdeling, de manier waarop de vernieuwing start, de kwaliteit van het projectplan en de controle. Het is juist de aanpak die van cruciaal belang is voor het slagen of falen van de voorgenomen vernieuwing. Over die aanpak gaat het in dit boek.
onderwijsvernieuwing --- 450.46 --- 489.4 --- casestudies --- hoger onderwijs --- onderwijs --- Onderwijsvernieuwing --- innovatie --- Theoretische onderwijsvernieuwing --- Didactiek (hoger onderwijs) --- School management
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Listing 1 - 10 of 21 | << page >> |
Sort by
|