Listing 1 - 10 of 28 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
In Kan een bloemkool denken legt docent filosofie en auteur Jan de Bas op heldere en structurele wijze uit hoe je aan de slag kan met filosoferen met kinderen (FMK). De Bas doet dit aan de hand van vijf hoofdthema's uit de filosofie: zijn, denken, doen, taal en mens. Aan deze thema's koppelt hij onderwerpen zoals: geluk, liefde, onzichtbaarheid, identiteit, eerlijkheid en rechtvaardigheid. Voor elke leeftijdsgroep geeft hij suggesties hoe deze thema's in de lessen te behandelen. De Bas licht diverse beeldvormers toe in theorie en in hun praktische toepassing, zoals: het vier-tafel-experiment, denkwandelen, de filosofische meditatie en wasknijperwoorden. Ook het filosofische gesprek krijgt uitvoerig aandacht in dit boek. De auteur gaat eveneens in op het inrichten van een ‘wijsgerige leeromgeving', zoals een debathoek en een aforismenmuur. Een belangrijk principe van dit boek is dat elk kind de kans moet krijgen om te filosoferen. Daarom begint bijna elke les met een individuele opdracht of een persoonlijke vraag. Een groep kan immers pas als filosofische onderzoeksgroep fungeren als iedereen participeert. Kan een bloemkool denken biedt uitgewerkte opties voor implementatie van FMK op school: als onderdeel van andere vakken, als projecten of als apart vak. In dit boek staan concrete en onmiddellijk bruikbare opdrachtbladen voor leerlingen en instructiebladen voor docenten. Kan een bloemkool denken is een boek voor de praktijk met nuttige theorietips.
Filosofie ; kinderen --- Filosofie ; jongeren --- Filosoferen ; kinderen --- Filosoferen met kinderen --- Basisonderwijs --- 478.9 --- Overige vormingsgebieden --- #PBIB:+111.94 --- Vakdidactiek : Godsdienst / Zedenleer / Filofosie : Lager onderwijs --- filosofie --- Didactics of philosophy --- filosoferen met kinderen --- denken --- basisonderwijs --- Filosofie ; jongeren. --- 433.2
Choose an application
Digitale media krijgen steeds meer een vaste plek in het onderwijs op de basisschool. Kinderen verwachten dat ook: ze groeien immers op in een digitale wereld. Maar hoe kunnen leerkrachten de nieuwe media effectief gebruiken in de les? En hoe leren ze kinderen er op een verstandige manier mee om te gaan? Dat is het onderwerp van dit nieuwe deel in de JSW-reeks: Lessen in mediawijsheid. In dit boek krijgen (aankomende) leerkrachten tal van praktische tips en adviezen voor een educatieve toepassing van websites, games, videosites en andere digitale media.
basisonderwijs --- Computer assisted instruction --- nieuwe media --- media-educatie --- Audiovisual methods --- audiovisuele opvoeding --- Didactics of primary education --- 474.52 --- computerondersteund onderwijs --- didactiek --- gaming --- internet --- media --- Competenties --- Computerondersteund onderwijs --- Internet --- Media(Communicatiemedia) --- Televisie --- 474.59 --- Internet en onderwijs --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Media --- Media-opvoeding --- Mediawijsheid --- 474.5 --- Audiovisuele vorming ; basisonderwijs --- didactiek basisonderwijs - computerondersteund onderwijs --- Computerondersteund onderwijs (c.o.o.); algemeen --- Overige leermiddelen --- Mediaopvoeding --- Audiovisuele media --- Audiovisuele vorming --- Didactiek --- #BSCH: vak: didactiek
Choose an application
Dit boek gaat uitvoerig in op de mogelijkheden en achtergronden van burgerschapsvorming in het basisonderwijs. Er wordt aandacht besteed aan verschillende aspecten van burgerschapsvorming: de schoolcultuur, de schoolorganisatie, het pedagogisch klimaat, de lesinhoud, de beeldvormers of de schoolomgeving. In vijf hoofdstukken bespreekt de auteur de praktische mogelijkheden van burgerschap, toegelicht met voorbeelden. Elk hoofdstuk wordt afgesloten met een korte vragenlijst die de lezer kan gebruiken om na te gaan wat er binnen de school al aan burgerschapsvorming wordt gedaan.
maatschappelijke vorming --- Didactics of social education --- Personality development --- burgerschap --- burgerschapsvorming --- burgerzin --- sociale opvoeding --- waardevorming --- 474.9 --- basisonderwijs --- didactiek --- 478.1 --- Lager onderwijs --- Onderwijs en maatschappij --- Opvoeden tot burgerzin --- Rechten van het kind(Kinderrechten) --- Schoolcultuur --- Sociale opvoeding --- Waardevorming --- 456.8 --- 474.23 --- Burgerschap --- Dewey, John --- Diversiteit --- Freinet, Célestin --- Korczak, Janusz --- Ligthart, Jan --- Opvoeden tot burgerzin (Burgerschap) --- Pedagogisch klimaat --- Rechten van het kind --- Samenleving --- School --- Schoolomgeving --- 478.9 --- 083150.jpg --- Burgerschapsvorming: basisonderwijs: didactiek --- didactiek basisonderwijs - overige onderwerpen --- Mondiale vorming en vredesopvoeding --- Vormingsgebieden --- Didactische principes --- Democratische opvoeding --- Democratie --- Basisonderwijs --- Media
Choose an application
Choose an application
De figuur van Zwarte Piet is sinds 1871 ontelbare keren gebruikt in cartoons en spotprenten. Cultuurhistoricus Jan de Bas analyseerde bijna 1200 van dit soort prenten en laat zien welke betekenis zij hadden in de Nederlandse beeldcultuur. De spotprenten met Zwarte Piet gaan vooral over onderwerpen uit de binnen- en buitenlandse politiek, maar behandelen ook maatschappelijke thema?s. Tevens is Zwarte Piet te zien op honderden cartoons met als doel de kijker aan het lachen te brengen. Aan de hand van 135 prenten beschrijft De Bas de ontwikkeling van spotprent en cartoon met Zwarte Piet, waarbij hij ook ingaat op de invloed van de beeldvorming rond Zwarte Piet op de kijkers en de invloed van de zwartepietendiscussie op de tekenaars. In het boek staan prenten van onder andere Albert Hahn sr., Leo Jordaan, Opland, Fritz Berendt, Tom Janssen, Hein de Kort, Berend Vonk en Len Munnik.
Drawing --- History of civilization --- anno 1800-1999 --- anno 2000-2099 --- Netherlands --- 741.5:32.019 --- 070.84 --- 316.347 <6> --- 316.347 <6> Stratificatie volgens ras, cultuur, nationaliteit--Afrika --- Stratificatie volgens ras, cultuur, nationaliteit--Afrika --- 070.84 Comics. Stripverhalen--(in de krant) --- Comics. Stripverhalen--(in de krant) --- 741.5:32.019 Politieke spotprenten --- Politieke spotprenten
Choose an application
Mijn zijn voorstel om het sinterklaasfeest voortaan op 5 november te vieren, maakte Jan de Bas in 1995 de tongen los. De Bas wil de viering van het feest beter laten aansluiten op hedendaagse maatschappelijke ontwikkelingen en actuele behoeften. Vandaar dat hij pleit voor een vrouwelijke Sint, een regenboog-Piet en een nationale Sint-Nicolaasuittocht. (Bron: covertekst)
Folklore --- Santa Claus --- Sinterklaas --- Santa Claus [Fictitious character]
Choose an application
Keuze uit kenmerkende levenswijsheden van de filosoof Erasmus.
Choose an application
Wil je aan de pabo gaan studeren, maar voldoe je niet aan de toelatingseisen, dan is het verplicht om de landelijke toelatingstoets aardrijkskunde te halen. Deze toets test je kennis en vaardigheden van dit schoolvak op havo 3/vmbo-T 4 niveau. De pabotoets aardrijkskunde haal je zo is een gedegen oefenbron waarmee je kan op een positief toetsresultaat aanzienlijk vergroot, zo blijkt uit de praktijk. De pabotoets aardrijkskunde haal je zo onderscheidt zich van andere aangeboden leermiddelen door direct in te zetten op het oefenen met de grote hoeveelheid vereiste leerinhouden (kernthema's). Het boek bevat vierhonderd oefenvragen met antwoorden en uitleg van begrippen. Het grote voordeel is dat je op deze manier efficiënt en effectief per (deel)kernthema aan de slag kunt met de kennis die je nog moet bijspijkeren. Deze grondig geactualiseerde tweede druk sluit helemaal aan op de nieuwe toelatingseisen die vanaf het studiejaar 2015/2016 voor de pabo gelden.
Choose an application
Choose an application
Wanneer kwamen de Romeinen naar ons land? Waarmee begon de Nederlandse Opstand? Wat is ontzuiling? De landelijke toelatingstoets geschiedenis toetst of aankomend pabo-studenten dit soort basiskennis paraat hebben. Dit boek bevat ruim 400 oefenvragen die je helpen je gedegen voor te bereiden om met vlag en wimpel voor de toets te slagen. De pabotoets geschiedenis haal je zo onderscheidt zich van andere leermiddelen door direct in te zetten op oefenen met de grote hoeveelheid vereiste leerinhouden. Het boek bestaat uit twee delen en bevat zowel toepassings- als beschrijvende vragen, met antwoorden. Deel 1 behandelt de tien tijdvakken die de basis vormen voor de toelatingstoets. Deel 2 bevat vijf proeftoetsen, die overeenkomen met de officiële toets. Dankzij deze opzet kun je efficiënt en effectief aan de slag met de kennis die je nog moet bijspijkeren. Dit boek voldoet aan de vooropleidingseisen van het SLO uit de Handreiking geschiedenis van juli 2014. De pabotoets geschiedenis haal je zo is geschikt voor aankomende pabo-studenten, en voor studenten die hun kennis ten behoeve van een (kennisbasis)toets willen bijspijkeren.
Listing 1 - 10 of 28 | << page >> |
Sort by
|