Listing 1 - 10 of 10 |
Sort by
|
Choose an application
Het teamspel voor jongeren over de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen. Aan de hand van 'Missie 2030' ontdekken jongeren de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen of SDG?s (sustainable development goals).Deze doelstellingen vormen een kader om duurzaam beleid te voeren. Eind 2015 lanceerden de Verenigde Naties een plan voor de wereld: Agenda 2030. Deze agenda bevat 17 duurzame ontwikkelingsdoelstellingen om de komende 15 jaar wereldwijd aan duurzame ontwikkeling te werken. Deze doelstellingen zijn van cruciaal belang voor de mensheid en de planeet. Hierin wordt op een duurzame manier vraag en aanbod op elkaar afgestemd zodat de aarde leefbaar blijft.Hoe gaan 8 miljard mensen in 2030 de klimaatverandering terugdringen, kwaliteitsvol onderwijs lopen en waardig werk verrichten? Samen met provincie Vlaams-Brabant ontwikkelden we 'Missie 2030', een teamspel dat jongeren over het lot van mens en planeet doet nadenken.De spelers beheren verschillende regio?s. Elke regio heeft een eigen karakter met eigen mogelijkheden, maar ook met de bijhorende uitdagingen. De spelers proberen de vooropgestelde doelen te behalen door handel te drijven met de andere regio?s, afspraken te maken of te investeren. De toekomst van hun regio ligt volledig in hun handen. Enkel door goed samen te werken, kunnen ze hun doelen bereiken. Lukt het de regio?s om samen op een duurzame manier aan de toekomst te bouwen?Ontwikkeld door De Aanstokerij i.s.m. provincie Vlaams-Brabant.
Duurzame ontwikkelingsdoelstelling --- Duurzaamheid --- Klimaatverandering --- Wereldburgerschap --- Opvoeden tot burgerzin --- Secundair onderwijs --- 3e graad secundair onderwijs --- Duurzaam ondernemen --- Besluitvorming --- Klimaat
Choose an application
In dit spel wordt de brug als metafoor gebruikt omdat die naadloos aansluit bij het thema 'integraal werken'. Een brug heeft tot doel twee afgezonderde plaatsen met elkaar te verbinden. Hier symboliseert de brug de verbinding tussen twee werelden, namelijk die van welzijn en gezondheid. Het zijn twee thema's die frequent voorkomen in de zorgverlening, maar waarbij zorgverstrekkers niet over de tools en visie beschikken om om de hulpverlening integraal op te zetten. In dit spel trachten we deze twee werelden met elkaar te verbinden om aldus een krachtig antwoord te bieden op de gewijzigde zorg- en ondersteuningsnoden die op ons afkomen in een veranderende samenleving. Vragen zoals 'Hoe kunnen we nieuwe verbindingen leggen?', 'Welke bouwtechnieken zijn hiervoor nodig?' en 'Wat maakt zorgverstrekkers goede bruggenbouwers?' komen spelenderwijs aan bod.
Integrale hulpverlening --- Reflectie (onderdeel leerproces) --- Hulpverlening --- Sociale welzijnszorg --- Gezondheid --- Samenwerking --- Situatiekaart (casus) --- Integrale jeugdhulp --- Professionalisering --- Werkvorm --- Beleid --- Zorg --- Zorg- en welzijnssector --- Interdisciplinaire samenwerking
Choose an application
Een taal leren doe je het best door ze veel te spreken. Naar de les gaan is een eerste, belangrijke stap, maar oefening in het dagelijkse leven is ook nodig. Dat lijkt misschien gemakkelijk, maar vaak schakelen Nederlandstaligen, met de bedoeling om te helpen, snel over naar een andere taal. Mensen die Nederlands leren, durven dat niet altijd te zeggen of ze zijn te bang om fouten te maken. Op die manier gaan kostbare oefenkansen verloren.De Marktkramers wil de spreekdurf van tieners en volwassenen die Nederlands leren (vanaf richtgraad 1.2 of A2 Waystage) vergroten.Het is een groepsspel in twee delen:1. Gerommel op de markt is een simulatiespel dat de spreekangst van de spelers bespreekbaar wil maken. Er wordt een rommelmarkt georganiseerd waar klanten en verkopers gebarentaal spreken. De klanten, die de taal nog aan het leren zijn, worden geconfronteerd met verschillende reacties van de verkopers. De ervaringen uit het spel dienen als voedingsbodem om het over de persoonlijke ervaringen van de spelers te hebben.2. Kraam het uit stelt het werken aan spreekdurf centraal. Het spel is opgebouwd rond een grote rommelmarktbingo. Om bingo te kunnen halen, moeten de spelers spreekopdrachten vervullen. De opdrachten vragen vooral durf van de spelers en de wil om te proberen. Fouten maken is niet erg: de opdrachten kunnen niet mislukken.De Marktkramers biedt met deze twee spelen een flexibel pakket aan om te werken aan de spreekdurf. De begeleiders van het spel, vaak NT2-docenten, kunnen het kneden naar hun wensen: ze kunnen het aanpassen aan de beschikbare tijd, aan het taalniveau van de spelersDoor op maat te werken, krijgt elke speler de kans om op zijn manier zijn grenzen te verleggen.(https://www.derand.be/nl/taalpromotie/marktkramers)
Nederlands --- NT2 --- Spreken --- Anderstalige nieuwkomer --- Diversiteit --- Sociale vaardigheden --- Wereldburgerschap --- vzw Kompanjon
Choose an application
Waarden zijn de idealen die je nastreeft. Ze zijn je drijfveren, je kompas in het leven. Met deze set van 90 waardenkaarten ga je op een speelse ontdekkingstocht naar je persoonlijke waarden, die van je organisatie of groep. De 5 speelse methodieken laten je toe om het gesprek aan te gaan over wat waardevol is, of te bepalen welke waarden spelen in een conflictsituatie of maatschappelijk debat.'Waardevol' is gericht op spelers vanaf 16 jaar. Je kan er in groepen van 2 tot 12 spelers mee aan de slag op school, op de werkvloer, in de jeugdvereniging ... Het spel kan makkelijk aangepast worden aan de leefwereld van de groep. Het spreken over en het delen van waarden in kleine groep creëert een veilige leeromgeving en zorgt dat er voldoende tijd is om met elkaar in gesprek te gaan. Als er meer dan 12 spelers zijn, kan het handig zijn om meerdere sets te voorzien. Op die manier hebben de deelnemers meer keuzemogelijkheden uit de waarden. Meer info:https://shop.aanstokerij.be/615-waardevol-.html
Waarde (ethiek) --- Waardevorming --- Morele opvoeding --- Persoonlijke ontwikkeling --- Teamontwikkeling --- Organisatieontwikkeling --- Samenleving --- Verbindende communicatie --- Methodiek --- Schoolcultuur --- Kritisch denken --- Conflicthantering --- Argumenteren
Choose an application
De spelers leren emoties herkennen en benoemen én hoe ze kunnen reageren op deze emoties.De spelers verzamelen in teams één of twee kwartetten. Deze kwartetten behandelen een fictief personage die een situatie meemaakt en hierop reageert met een bepaalde emotie. Nadien bespreken de spelers de situaties en emoties in de kwartetten en zoeken ze uit hoe ze deze emoties herkennen en hoe ze zelf zouden reageren in die situaties.(https://shop.aanstokerij.be/611-het-grote-emotiekwartet.html)
Choose an application
Spel om met jongeren rond geestelijke gezondheid te werken. Via een rollenspel worden ze aan het denken gezet over hoe ze omgaan met moeilijke situaties, op welke minder helpende reacties ze kunnen botsen en wat ze kunnen ondernemen om zich beter in hun vel te voelen. De adolescentie is een periode waarin jongeren hun eigen identiteit ontwikkelen en de wereld ontdekken. Ze kunnen heel wat vragen hebben over hun eigen gedachten, gevoelens en gedrag en over die van anderen. Toch is hierover praten moeilijk. Met het spel ?Ben je gek!?? dagen we jongeren uit om dat toch te doen. IDEAAL VOORJongeren van de 2de en 3de graad secundair onderwijsDOELSTELLINGENJongeren reflecteren over geestelijke gezondheid aan de hand van het 4G-schema (gebeurtenis, gedachte, gevoel, gedrag).Jongeren worden zich bewust van stigma?s die bestaan over geestelijke gezondheid.Jongeren maken kennis met eerstelijns hulporganisaties.Jongeren ondernemen actie voor en bij geestelijke (on)gezondheid.SPELOMSCHRIJVINGDe spelers ontdekken verschillende situaties waar fictieve personages mee worstelen. Ieder beleeft de situaties op hun eigen manier en gaat er anders mee om.Hierna stappen de spelers in de schoenen van de personages en zoeken ze manieren om zich terug beter in hun vel te voelen. Ze rekenen hierbij op hun medespelers en hulporganisaties, maar botsen ook op minder helpende reacties en op hun eigen limieten.https://shop.aanstokerij.be/655-ben-je-gek.html?utm_source=newsletter&utm_medium=overspel&utm_source=nieuwsmailings+van+De+Aanstokerij&utm_campaign=09504e9b26-EMAIL_CAMPAIGN_2023_09_20_10_21&utm_medium=email&utm_term=0_-09504e9b26-%5BLIST_EMAIL_ID%5D&mc_cid=09504e9b26&mc_eid=424400cdec
Jongere --- Welbevinden --- Rollenspel --- Identiteitsontwikkeling --- Identiteit --- Adolescentie --- Emotie --- Gedrag --- 2e graad secundair onderwijs --- 3e graad secundair onderwijs --- Stigma --- Eerstelijnshulpverlening
Choose an application
In 'Kan'k er iets aan doen?' maken de leerlingen kennis met een van twee personages, die elk met kanker in hun omgeving geconfronteerd worden. Ofwel draait het verhaal om Ada en haar opa, die kanker heeft, ofwel draait het spel om Finn, wiens juf na de vakantie niet meer op school is om dezelfde reden.De spelers stappen mee op de emotionele rollercoaster die Ada en Finn ervaren en leren in dat kader wat kanker is, welke behandelingen er mogelijk zijn, welke emoties de personages kunnen voelen, enz. Er zijn twee verschillende verhalen mogelijk zodat de leerkracht zelf kan kiezen welk verhaal het beste aansluit bij de klas.'Kan'k er iets aan doen?', dat gewoon in de klas gespeeld kan worden, bestaat uit 3 hoofdstukken met emotie-oefeningen en actieve opdrachten. Tijdens die opdrachten denken de kinderen na over wat zij zouden voelen in de plaats van Ada of Finn, leren ze wat kanker precies is en welke behandelingen mogelijk zijn. Ook ontdekken ze welke acties ze zelf kunnen ondernemen om de zieke persoon bij te staan of zelf met hun vragen aan de slag te gaan.https://www.aanstokerij.be/nieuws/de-pet-op-tegen-kanker-in-kank-er-iets-aan-doen
Choose an application
In dit spel wordt de brug als metafoor gebruikt omdat die naadloos aansluit bij het thema 'integraal werken'. Een brug heeft tot doel twee afgezonderde plaatsen met elkaar te verbinden. Hier symboliseert de brug de verbinding tussen twee werelden, namelijk die van welzijn en gezondheid. Het zijn twee thema's die frequent voorkomen in de zorgverlening, maar waarbij zorgverstrekkers niet over de tools en visie beschikken om om de hulpverlening integraal op te zetten. In dit spel trachten we deze twee werelden met elkaar te verbinden om aldus een krachtig antwoord te bieden op de gewijzigde zorg- en ondersteuningsnoden die op ons afkomen in een veranderende samenleving. Vragen zoals 'Hoe kunnen we nieuwe verbindingen leggen?', 'Welke bouwtechnieken zijn hiervoor nodig?' en 'Wat maakt zorgverstrekkers goede bruggenbouwers?' komen spelenderwijs aan bod.
Choose an application
Dit spel kaderde in het kleurrijke én leerrijke 'Project Speelvogel', een initiatief van Plan België en Speelgoedmuseum Mechelen.Met 'Iedereen speelvogel!' krijgen leerlingen tussen 9 en 12 jaar inzicht in het recht op spel, spelstereotypen (op sociaal-cultureel vlak en wat betreft gender) en krijgen ze een realistisch beeld van spel en speelgoed uit alle hoeken van de wereld.De speelvogel verdedigt het recht op spel voor alle kinderen over de hele wereld. Tijdens zijn reis in België wil hij een bezoekje brengen aan de klas, maar hij verstopt zich voorlopig in de omgeving van de school.De spelers kunnen hem vinden door tips te verzamelen over zijn locatie. Om die tips te winnen, bezoeken ze 5 werelddelen en maken in elk werelddeel kennis met een leeftijdsgenootje dat er woont. Onderweg komen ze steeds meer te weten over spel en speelgoed.Bron: https://shop.aanstokerij.be/koopspel/435-iedereen-speelvogel.html
Basisonderwijs --- Lager onderwijs --- 4e leerjaar lager onderwijs --- 5e leerjaar lager onderwijs --- 6e leerjaar lager onderwijs --- Spel --- Speelgoed --- Kinderrechten --- Europa --- Afrika --- Azië --- Amerika --- Multiculturele vorming --- Diversiteit --- Gender --- Stereotype (vooroordeel)
Choose an application
In samenwerking met UVV/deMens.nu vzw Oorsprong bachelorproef Marcela Caldas Hanas, lerarenopleiding NCZ Wil je ‘discriminatie’ aanbrengen in de klas met alle daaraan gekoppelde facetten zoals stereotypering, polarisering, uitsluiting en andere achterliggende mechanismen? ‘DiscriME’, het nieuwe educatieve spel van de RIKZ.Z, voorziet een ideale tool om het thema op een speelse wijze te behandelen. ‘DiscriMe. (on)rechtvaardigheid is geen toeval’, is ontwikkeld voor de derde graad van het secundair onderwijs en kan eventueel ook gespeeld worden met 14-jarigen. Het spel past perfect binnen het themaveld ‘Samenleven, Democratie en Burgerschap‘ en heeft vele raakvlakken met de themavelden ‘Een waaier van Levensbeschouwingen, Identiteit in Dialoog‘ en ‘Economie‘.
Discriminatie. --- Educatieve Bachelor NCZ. --- Samenleven, democratie en burgerschap.
Listing 1 - 10 of 10 |
Sort by
|