Narrow your search

Library

KBR (6)

EHC (3)

KMSKA (3)

KU Leuven (3)

MSK (3)

Rubenshuis (3)

MMB (2)

MPM (2)

AP (1)

Hogeschool Gent (1)

More...

Resource type

book (7)


Language

Dutch (5)

French (1)

Italian (1)


Year
From To Submit

2021 (2)

2019 (4)

2013 (1)

Listing 1 - 7 of 7
Sort by

Book
Kinderopvang in Antwerpen : overzicht voor kinderen van 0 tot 3 jaar
Authors: ---
Year: 2013 Publisher: Antwerpen Stadsbestuur

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Book
Rubens blijft inspireren : notaboek voor uw ideeën
Authors: --- --- --- ---
Year: 2019 Publisher: Antwerpen Stad Antwerpen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Book
Grotesken : een fascinerende fantasiewereld : [tentoonstellingscatalogus : Antwerpen, Museum Plantin-Moretus, 05 April 2019-15 September 2019]
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9789085867944 9085867940 Year: 2019 Publisher: Antwerp BAI Mas Books Museum Plantin-Moretus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

At the end of the 15th century, the underground ruins of Emperor Nero's famous palace were discovered in Rome: the Domus Aurea. The walls were painted with sumptuous symmetrical decorations teeming with a host of bizarre animals and mythical creatures. This was the beginning of a new visual language, which was known as grotesque after the site found in grotto-like ruins. Hans Vredeman de Vries and Cornelis Floris spread the grotesque style with its endless variations through their printed designs. In the 16th century, grotesque ornaments became popular not only in painting and architecture, but also in glass painting, metalsmithing and book printing. Today we still link the term grotesque to the capricious, bizarre, monstrous - but also to the caricatural and laughable. Bosch and Bruegel were the great pioneers of the grotesque in printmaking with their fantastic drolleries. James Ensor, Fred Bervoets, René De Coninck, Carll Cneut and others are part of a long tradition of artists who were, and still are, inspired by the grotesque: both as a concept and as a figural style.


Book
Congoville: des artistes contemporains sur les traces du passé colonial
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9789462702363 9789461663948 9462702365 9461663943 Year: 2021 Publisher: Leuven Leuven University Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

One hundred years after the founding of the École Coloniale Supérieure in Antwerp, the adjacent Middelheim Museum invites Sandrine Colard, researcher and curator, to conceive an exhibition that probes silenced histories of colonialism in a site-specific way. For Colard, the term Congoville encompasses the tangible and intangible urban traces of the colony, not on the African continent but in 21st-century Belgium: a school building, a park, imperial myths, and citizens of African descent. In the exhibition and this adjoining publication, the concept Congoville is the starting point for 15 contemporary artists to address colonial history and ponder its aftereffects as black flâneurs walking through a postcolonial city. Due to the multitude of perspectives and voices, this book is both a catalogue and a reference work comprised of artistic and academic contributions. Together, the participating artists and invited authors unfold the blueprint of 'Congoville', an imaginary city that still subconsciously affects us, but also encourages us to envision a decolonial utopia. With contributions by: Pieter Boons, Sandrine Colard, Filip De Boeck, Bas De Roo, Nadia Yala Kisukidi, Sorana Munsya & Léonard Pongo, Herman Van Goethem, Sara Weyns, Nabilla Ait Daoud. Participating artists: Sammy Baloji, Bodys Isek Kingelez, Maurice Mbikayi, Jean Katambayi, KinAct Collective, Simone Leigh, Hank Willis Thomas, Zahia Rahmani, Ibrahim Mahama, Ângela Ferreira, Kapwani Kiwanga, Sven Augustijnen, Pascale Marthine Tayou, Elisabetta Benassi, Pélagie Gbaguidi. Exhibition: Middelheim Museum, Antwerp, Belgium (29.5-3.10.2021). Een eeuw na de oprichting van de École Coloniale Supérieure in Antwerpen nodigt het naburige Middelheimmuseum onderzoeker en curator Sandrine Colard uit om een tentoonstelling te creëren die sitespecifiek peilt naar de stille geschiedenissen van het kolonialisme. Congoville duidt op de zichtbare en onzichtbare stedelijke sporen van de kolonie, niet op het Afrikaanse continent, maar pal in het België van vandaag: een schoolgebouw, een park, imperialistische mythes en burgers van Afrikaanse origine. Doorheen de tentoonstelling en deze bijhorende publicatie is Congoville de context waarbinnen 15 hedendaagse kunstenaars, als zwarte flâneurs op pad in een postkoloniale stad, het koloniale verleden en de impact ervan adresseren.Door de veelheid aan perspectieven en stemmen is dit boek tegelijk een catalogus en een naslagwerk met zowel academische als artistieke bijdragen. Samen ontvouwen de betrokken kunstenaars en auteurs de blauwdruk van Congoville, een imaginaire stad die ons nog steeds onbewust in haar greep houdt, maar ons ook aanspoort om na te denken over een de-koloniaal utopia.

Keywords

Colonisation. Decolonisation --- Art --- sculpture [visual works] --- installations [visual works] --- colonization --- performance art --- historic monuments --- postcolonialism --- sound art --- #breakthecanon --- Tayou, Pascale Marthine --- Baloji, Sammy --- Benassi, Elisabetta --- Thomas, Hank Willis --- Ferreira, Ângela --- Kiwanga, Kapwani --- Katambayi Mukendi, Jean --- Leigh, Simone --- Rahmani, Zahia --- Mahama, Ibrahim --- Mbikayi, Maurice --- Gbaguidi, Pélagie --- Kingelez, Bodys Isek --- Augustijnen, Sven --- KinAct Collective [Kinshasa] --- Koloniale Hogeschool van België --- Antwerp --- Belgium --- Congo --- #SBIB:39A5 --- #SBIB:316.7C200 --- #SBIB:949.3H1 --- 7.04 --- 7.039 --- 967.5 --- 325 --- 7.049 --- 94(493) --- 94(6) --- Postkolonialisme --- Kolonialisme --- Koloniale geschiedenis ; België --- kunst --- postkolonialisme --- kolonialisme --- Afrika --- België --- eenentwintigste eeuw --- 325 Landverhuizing. Kolonisatie. Immigratie. Emigratie --(politiek)--EU --- Landverhuizing. Kolonisatie. Immigratie. Emigratie --(politiek)--EU --- 967.5 Geschiedenis van Zaïre (Kongo) --- Geschiedenis van Zaïre (Kongo) --- 7.039 Hedendaagse kunststromingen.Post-moderne kunst --- Hedendaagse kunststromingen.Post-moderne kunst --- 7.04 Iconografie. Iconologie. Onderwerpen van kunstzinnige uitbeelding --- Iconografie. Iconologie. Onderwerpen van kunstzinnige uitbeelding --- Kunst, habitat, materiële cultuur en ontspanning --- Sociologie van de cultuuruitingen: algemeen --- Geschiedenis van België: godsdienst en cultuur --- Iconografie ; verschillende onderwerpen --- Kunstgeschiedenis ; 2000 - 2050 --- Geschiedenis ; België --- Geschiedenis ; Afrika --- Exhibitions --- Decolonization --- Postcolonialism --- Art, African --- Colonies --- Administration --- Boekgeschiedenis (kennisdomein) --- Socioculturele geschiedenis na 1830 (kennisdomein) --- hedendaagse kunst --- geschiedenis --- Kongo --- Influence --- Postcolonialisme --- Colonisation --- Artiste --- XXIe s. -- 2001-2100 --- Interview --- Architecture coloniale --- Exposition --- catalogue --- Belgique --- République démocratique du Congo --- Anvers --- kolonialisme. --- hedendaagse kunst. --- geschiedenis. --- België. --- Kongo. --- Afrika.


Book
Tussen Antwerpen & Parijs : de “Peter Benoit-piano” van Pleyel, Wolff & Cie, 1884
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9789085868194 Year: 2021 Publisher: Kontich Antwerpen BAI Museum Vleeshuis / Klank van de Stad

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In 2021 rondde Yannick Wijnants (Atelier Herkenrode) de restauratie af van de zogenaamde 'Peter Benoit-piano', een concertvleugel van de firma Pleyel, Wolff & Cie uit 1884. Dankzij de restauratie kunnen muziekliefhebbers, voor het eerst in decennia, opnieuw kennismaken met de warme klank van dit schitterende instrument. Sinds de piano in 1895 in Antwerpen arriveerde, heeft hij bovendien een intrigerende band met een van Vlaanderens beroemdste componisten: Peter Benoit (1834-1901). In dit cahier vertellen vier experten meer over de piano, over Peter Benoit en zijn pianorepertoire en over de restauratie.


Book
Da Tiziano a Rubens : capolavori da Anversa e da altre collezioni fiamminghe : catalogare, mostra, Venezia, Palazzo Ducale, Appartamento del Doge, 5 settembre 2019 - 1 marzo 2020

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Nel 2017 la Casa di Rubens ad Anversa ha ricevuto in prestito da una collezione privata due eccezionali capolavori : L'angelo annuncia il martirio a Santa Caterina d'Alessandira, un dipinto generalmente noto come "il Tintoretto di David Bowie", e il Ritratto di dama con la figlia, uno dei rari doppi ritratti di Tiziano, che raffigura una donna con la propria figlia. Per dare il dovuto rilievo al ritorno di queste due opere iconiche a Venezia, la loro città d'origine, la Fondazione Musei Civici di Venezia, in collaborazione con la Flemish Community, la Città di Anversa e VisitFlanders, ha organizzato una grande retrospettiva sull'arte fiamminga. Da Tiziano a Rubens. Capalavori da Anversa e da altre collezioni fiamminghe presenta una panoramica dettagliata su quanto di meglio la pittura fiamminga ha da offrire. La mostra accoglie prestiti importanti dai principali musei delle Fiandre che dispongono di significative collezioni d'arte del XVII secolo. Viens presentata inoltre una selezione di pregevoli dipinti provenienti da collezioni private fiamminghe. Capita raramente che questi capolavori, sia pubblici che privati, lascino le loro sedi e in questa mostra molti di essi sono esposti al pubblico per la prima volta.


Book
Van Titiaan tot Rubens : meesterwerken uit Antwerpen en andere Vlaamse collecties : catalogus, tentoonstelling, Venetië, Palazzo Ducale, Appartamento del Doge, 5 september 2019 - 1 maart 2020

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In 2017 kreeg het Rubenshuis twee uitzonderlijke meesterwerken uit een privéverzameling in langdurige bruikleen: het Visioen van de heilige Catharina, dat inmiddels wereldwijd bekend is als ‘David Bowies Tintoretto’, en het Portret van een dame en haar dochter, een van Titiaans zeldzame portretten van een moeder en haar kind. Om de terugkeer van deze twee iconische schilderijen naar Venetië, hun stad van oorsprong, in de schijnwerpers te plaatsen, heeft de Fondazione Musei Civici di Venezia in samenwerking met de Vlaamse Gemeenschap, de stad Antwerpen en VisitFlanders een grootse overzichtstentoonstelling van Vlaamse kunst opgezet: Van Titiaan tot Rubens. Meesterwerken uit Antwerpen en andere Vlaamse collecties. De tentoongestelde werken komen uit vooraanstaande Vlaamse musea met belangrijke collecties zeventiende-eeuwse kunst en uit exquise particuliere collecties in Vlaanderen. De meeste van deze meesterwerken verlaten zelden hun vaste stek. Sommige worden hier zelfs voor het eerst aan het publiek getoond.

Listing 1 - 7 of 7
Sort by