Narrow your search
Listing 1 - 10 of 32 << page
of 4
>>
Sort by

Periodical
Met hart en ziel
Author:
Year: 2007 Publisher: Antwerpen Apeldoorn Cyclus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Book
De honden blaften en de karavaan trok verder : ervaringsgerichte verhalen over het fragiele X syndroom
Authors: ---
ISBN: 9789085750062 Year: 2006 Publisher: Antwerpen Cyclus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek gaat over het dagelijkse leven met drie kinderen, waarvan er twee lijden aan het fragiele-x-syndroom (FXS). Dat wordt gekenmerkt door een trage motorische en verstandelijke ontwikkeling, emotionele uitbarstingen, sterke stemmingswisselingen, hyperactiviteit, impulsiviteit, dwangmatigheid en gedrag verwant aan autisme. Uitgangspunt van het boek is de vaststelling dat er over FXS weinig bekend is. De auteur benadrukt dat een diagnose nochtans belangrijk is. In haar boek verwoordt ze de problemen waartegen ze dagelijks moet opboksen. Maar ze vertelt ook over de mooie dingen, haar prettige en grappige herinneringen. "Geen enkel kind is zo puur als deze", zegt ze. Het boek geeft een indringend beeld van hoe het hele gezin omgaat met de situatie. Het toont wat een verstandelijk gehandicapt kind doet met zijn ouders, familie en omgeving. Het is een openhartige, ontroerende, aangrijpende en onbevangen getuigenis, en een boek waar vele mensen steun in kunnen vinden. [Debby Van Otten]


Book
De Kampanje : Sudbury Valley School in Nederland
Authors: ---
ISBN: 9789085750291 Year: 2009 Publisher: Antwerpen Apeldoorn Cyclus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De Kampanje is een pleidooi voor een andere kijk op onderwijs. De titel staat voor de naam van een school in Nederland. Het type onderwijs waarbij kinderen niet in een mal geperst worden, is afkomstig van de Amerikaanse Sudbury Valley School in Boston. In deze tijd, waarin het debat gevoerd wordt over schoolstandaarden en testen, vormt dit type onderwijs een intrigerend en controversieel alternatief: Kinderen zijn zèlf verantwoordelijk voor hun scholing. In dit boek schetst Christel Hartkamp-Bakker een inzichtelijk beeld van zowel de ideeën die achter deze onderwijsmethode schuilgaan, als van de dagelijkse praktijk van De Kampanje en de redenen waarom deze bijzondere plaats zo goed werkt voor de kinderen die er naar school gaan. (Bron: covertekst)


Book
Iedereen kan stoppen met roken, jij ook ! : de gemakkelijk stoppen methode
Authors: ---
ISBN: 9085750016 Year: 2005 Publisher: Antwerpen Cyclus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Book
Vrije val tot in het hart van de psychose
Authors: ---
ISBN: 9789085750109 Year: 2007 Publisher: Antwerpen ; Apeldoorn Cyclus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Advance to GO ? : the power of positive connections in organisations
Authors: ---
ISBN: 9789085750567 Year: 2014 Publisher: Antwerpen Cyclus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Book
Het enneagram : de oorspronkelijke typologie : Kabbala, numerologie, de leer van de vijf elementen
Authors: ---
ISBN: 9789085750161 Year: 2007 Publisher: Antwerpen Apeldoorn Cyclus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Book
De mythe van de gelukkige kindertijd : zoektocht naar het miskende kind in onszelf
Authors: --- ---
ISBN: 9044119338 Year: 2006 Publisher: Antwerpen Cyclus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Veel mensen zijn ervan overtuigd dat ze een goede kindertijd hebben gehad. Toch geven velen blijk van het tegenovergestelde: ze zijn ontevreden over hun leven of voelen zich ongelukkig en depressief, zitten slecht in hun vel. Ze blijven echter halsstarrig vasthouden aan de mythe van een gelukkige kindertijd. Negatieve ervaringen uit onze vroege kindertijd werken ongewild en onbewust door in ons volwassen leven. Als kind gebruikten we overlevingsmechanismen om onveilige vormen van hechting te kunnen overleven. Maar alles wat ons als kind is aangedaan en alles wat is nagelaten in de vervulling van onze basisbehoeften vormt de kern van onze miskenning en die breekt ons op latere leeftijd op. 'Het miskende kind in onszelf' is een veelgebruikt begrip geworden. Het is een verzamelnaam voor de nagatieve ervaringen in onze kindertijd, die door hun onbewuste werking veel invloed uitoefenen op ons functioneren als volwassenen. Dit boek is een verdere uitwerking van het oorspronkelijke begrip 'miskenning'. Het behandelt de miskenning van het kind in al zijn vormen. Fundamenteel is dat de miskenning gezien wordt vanuit de ervaring van het jonge kind. Voor het kwetsbare kind is miskenning 'misbehandeling'. Het miskende kind dat we als volwassenen in ons dragen kan zeer vroeg ontstaan zijn, zelfs v³³r onze geboorte. Vroege miskenningen treden op in de symbiotische fase, die loopt van de conceptie tot en met de psychologische geboorte. Latere vormen van miskenning verwijzen eerder naar de onderdrukking van de gevoelswereld van het kind door 'zwarte pedagogie'. Het herbeleven van verdrongen ervaringen, het doorleven van versteende pijn en op die manier verwerken van de opgelopen miskenning, is een heilzame weg naar minder emotionele en relationele problemen en naar meer geluk. Onthullende psychotherapie kan daarbij helpen Inhoudsopgave : Hoofdstuk 1: Onthechting door miskenning Hoofdstuk 2: Het geheime leven van het miskende kind Hoofdstuk 3: Pogingen tot overleven Hoofdstuk 4: Vroege vormen van miskenning Hoofdstuk 5: Miskenning door 'nalaten' Hoofdstuk 6: Miskenning door 'aandoen' Hoofdstuk 7: Vergeet het verleden! Hoofdstuk 8: Dialoog als bevrijding: onthullende psychotherapie Nawoord: Veerkracht?


Book
Moeilijk voor zichzelf en de omgeving : kinderen met ODD/CD : vechten voor Tom en Shirley
Authors: --- ---
ISBN: 9789085750390 Year: 2011 Publisher: Antwerpen Apeldoorn Cyclus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Hoe voed je een kind op dat niet lief kan zijn, dat altijd dwars ligt, en zijn omgeving terroriseert? Een kind met een oppositionele, opstandige (ODD) of een antisociale (CD) gedragsstoornis? Ouders, leerkrachten en andere opvoeders kunnen de aanleg van een kind niet veranderen. Ze kunnen wel leren omgaan met het destructieve gedrag van een kind. En het belangrijkste: ze kunnen een kind leren om zichzelf beter in de hand te houden en het vaardigheden bijbrengen die het helpen zijn of haar agressie te beheersen. Kinderen met een gedragsstoornis dagen ons uit om creatief en vindingrijk te blijven in de opvoeding. Hoe voed je een kind op dat niet lief kán zijn, dat altijd dwars ligt, en zijn omgeving terroriseert? Een kind met een oppositionele, opstandige (ODD) of een antisociale (CD) gedragsstoornis? Ouders, leerkrachten en andere opvoeders kunnen de aanleg van een kind niet veranderen. Ze kunnen wel leren omgaan met het destructieve gedrag van een kind. En het belangrijkste: ze kunnen een kind leren om zichzelf beter in de hand te houden en het vaardigheden bijbrengen die het helpen zijn of haar agressie te beheersen. Kinderen met een gedragsstoornis dagen ons uit om creatief en vindingrijk te blijven in de opvoeding. Maar wat doe je als je desondanks geen vooruitgang boekt? Wat doe je met kinderen waartegen de maatschappij, waartegen broertjes en zusjes, waartegen ouders zelf beschermd moeten worden omdat deze een slecht ontwikkelde of helemaal geen gewetensfunctie hebben? Een kind als Tom dat het ene moment zijn armpjes om de nek van zijn moeder slaat omdat het dankbaar is dat zij zo zielsveel van hem houdt, en kort daarop met zijn duimen haar keel dichtdrukt om te onderzoeken hoe het is om de lucht uit iemand te persen. Wat doe je met een kind dat jou heel hard nodig heeft, maar een gevaar vormt voor zijn zus? (Bron: covertekst)


Book
De verbroken verbinding met ons Zelf
Authors: --- ---
ISBN: 9789085750772 Year: 2019 Publisher: Antwerpen Apeldoorn Cyclus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords

Listing 1 - 10 of 32 << page
of 4
>>
Sort by