Listing 1 - 10 of 64 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Philosophical anthropology --- Theory of knowledge --- Psychologie --- 130.3 --- Materialism --- Philosophy of mind --- Academic collection --- Mind, Philosophy of --- Mind, Theory of --- Theory of mind --- Philosophy --- Cognitive science --- Metaphysics --- Physicalism --- Animism --- Positivism --- Dualism --- Idealism --- Mechanism (Philosophy) --- Monism --- Realism --- Metafysica van het geestesleven. Philosphy of mind. Artificial intelligence --- Materialism. --- Philosophy of mind. --- 130.3 Metafysica van het geestesleven. Philosphy of mind. Artificial intelligence
Choose an application
Choose an application
In dit boek bespreekt Stefaan E. Cuypers, hoogleraar aan de KU Leuven, de ontwikkelingen van de hedendaagse wetenschapsfilosofie om zo op zoek te gaan naar het wetenschappelijk statuut van de opvoedkunde. Na een orinterende inleiding bespreekt de auteur de moderne logica, de inductivistische methode, het funderingsdenken, het logisch positivisme, de falsificatieleer, de paradigmathese en het coherentisme. Daarna wordt ruim aandacht besteed aan de methodestrijd in de sociologie (het holisme en het sociaal determinisme tegenover het humanistisch individualisme). Verder is er aandacht voor de spanning tussen 'erklren' en 'verstehen', twee benaderingen die voor een duidelijke opdeling zorgen tussen de empirisch-formele wetenschappen en de hermeneutische wetenschappen. Ten slotte plaatst Cuypers de pedagogiek binnen dit geheel. Het resultaat is een degelijke inleiding tot de filosofie van de pedagogische wetenschappen. Het boek geeft geen definitieve antwoorden, maar biedt wel een denkkader En richt zich zo vooral tot studenten filosofie en pedagogiek. Verlucht met enkele schema's. Wetenschap is - volgens een klassiek ideaal - theoretisch en waardevrij. De pedagogische wetenschappenzijn echter praktijkgericht en waardegebonden. Hoe wetenschappelijk kan de pedagogiek dan zijn als ze noodgedwongen haar handen vuil moet maken? Wat is haar relatie tot de natuurwetenschappenen de andere sociale wetenschappen? Dit boek behandelt het statuut van de opvoedkunde als wetenschap. Ook de logische en epistemologische uitgangspunten voor een filosofische reflectie over de rationaliteit van de (opvoedings)wetenschappen komen aan bod. Als inleiding richt het zich niet uitsluitend tot studenten filosofie, studentenpedagogiek en pedagogen in de praktijk, maar tot iedereen die genteresseerd is in het wetenschappelijk karakter van de opvoedkunde
Pedagogie. --- Wetenschapsfilosofie. --- Logic --- Educational sciences --- Philosophy of science --- Education --- Philosophy --- 37.001 --- Academic collection --- opvoedkunde --- pedagogiek --- wetenschapsfilosofie --- 432 --- 112064.jpg --- Pedagogie ; wetenschapsfilosofie --- 37.001 Filosofie van opvoeding en onderwijs --- Filosofie van opvoeding en onderwijs --- Theorethische opvoedkunde --- Pedagogische wetenschappen --- Pedagogiek --- Wetenschapsfilosofie
Choose an application
Educational sciences --- Christelijke ethiek --- Ethique chrétienne --- Spiritualiteit --- Spiritualité --- Academic collection --- 37.017.93 --- 330.86 --- Godsdienstige opvoeding --- Sociaal demokratische en niet-marxistische socialistische economische theorieen --- 37.017.93 Godsdienstige opvoeding
Choose an application
Philosophical anthropology --- 130.1 --- Academic collection --- #PBIB:1999.1 --- #PBIB:2002.4 --- Wijsgerige antropologie:--algemene begrippen en wetmatigheden --- #A9505W --- Historische en vergelijkende pedagogiek --- 130.1 Wijsgerige antropologie:--algemene begrippen en wetmatigheden --- Historische en vergelijkende pedagogiek. --- Anthropologie --- Anthropologie philosophique --- Anthropology [Philosophical ] --- Antropologie --- Antropologie [Filosofische ] --- Antropologie [Wijsgerige ] --- Filosofie van de mensheid --- Filosofische antropologie --- Homme (Philosophie) --- Homme -- Philosophie --- Homme [Philosophie de l' ] --- Man (Philosophy) --- Mens (Filosofie) --- Menselijke natuur (Filosofie) --- Nature humaine (Philosophie) --- Natuur [Menselijke ] (Filosofie) --- Philosophie de l'homme --- Wijsgerige antropologie
Choose an application
Choose an application
Identity (Philosophical concept) --- Philosophical anthropology --- Self (Philosophy) --- Philosophy --- Anthropology, Philosophical --- Man (Philosophy) --- Civilization --- Life --- Ontology --- Humanism --- Persons --- Philosophy of mind --- Identity --- Comparison (Philosophy) --- Resemblance (Philosophy) --- Theses --- Philosophical anthropology. --- Identity (Philosophical concept). --- Self (Philosophy).
Choose an application
Decision making. --- Irrationalism (Philosophy). --- Rationalism. --- Social sciences --- Philosophy. --- Elster, J. --- sociale normen --- 165.6 --- Absurd (Philosophy) --- Kentheoretische stelsels naar oorsprong, bronnen en soorten van kennis --- Elster, Jon --- -Contributions in notion of rationality --- 165.6 Kentheoretische stelsels naar oorsprong, bronnen en soorten van kennis --- Decision-making --- Irrationalism (Philosophy) --- Rationalism --- filosofische stelsels --- kennisleer --- Academic collection --- #SBIB:17H22 --- #SBIB:1H40 --- Knowledge, Theory of --- Religion --- Belief and doubt --- Deism --- Free thought --- Realism --- Philosophy --- Deciding --- Decision (Psychology) --- Decision analysis --- Decision processes --- Making decisions --- Management --- Management decisions --- Choice (Psychology) --- Problem solving --- Social philosophy --- Social theory --- 14 --- 1 --- 301.15 --- Sociale wijsbegeerte: samenleving --- Epistemologie, methoden in de filosofie --- Decision making --- Elster, Jon, --- Logic --- Sociological theories
Choose an application
Choose an application
#GGSB: Filosofie --- #GGSB: Epistemologie --- Academic collection --- Filosofie --- Epistemologie
Listing 1 - 10 of 64 | << page >> |
Sort by
|