Listing 1 - 10 of 11 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Brandsma, Titus --- 929 BRANDSMA, TITUS --- 271.73 <492> --- 378.4 <492 NIJMEGEN> --- #GGSB: Kerkelijke biografieen --- Biografie. Genealogie. Heraldiek--BRANDSMA, TITUS --- Karmelieten--Nederland --- Universiteiten--Nederland--NIJMEGEN --- 378.4 <492 NIJMEGEN> Universiteiten--Nederland--NIJMEGEN --- 271.73 <492> Karmelieten--Nederland --- 929 BRANDSMA, TITUS Biografie. Genealogie. Heraldiek--BRANDSMA, TITUS --- Christian martyrs --- Martyrs --- Martyrdom --- Christianity --- Brandsma, Titus, --- Brandsma, Anno Sjoerd, --- Carmelites --- Calced Carmelites --- Carmelitani dell' antica osservanza --- Carmelitas --- Carmelitas de la Antigua Observancia --- Hermanos de la Bienaventurada Virgen María del Monte Carmelo --- Karmeliten --- O. Carm. --- Order of Carmelites --- Order of Our Lady of Mount Carmel --- Order of the Brothers of the Blessed Virgin Mary of Mount Carmel --- Ordo Fratrum Beatae Mariae Virginis de Monte Carmelo --- Ordre de la Bienheureuse Vierge Marie du Mont Carmel --- Orde der Broeders en Zusters van O.L. Vrouw van de Berg Karmel --- Ordem do Carmo --- Carmel, Our Lady of Mount --- Carmelite Nuns --- Discalced Carmelite Nuns --- Discalced Carmelites --- Discalced Carmelites (Italian Congregation) --- Discalced Carmelites (Spanish Congregation) --- 27173 <492> --- 3784 <492 NIJMEGEN> --- GGSB: Kerkelijke biografieen. --- Karmelieten--Nederland. --- Universiteiten--Nederland--NIJMEGEN. --- Biografie Genealogie Heraldiek--BRANDSMA, TITUS. --- Kerkelijke biografieen
Choose an application
Zelden is een kerkleider in ons land zozeer het onderwerp geweest van kritiek, hoon en verwensingen als Adrianus Simonis. Zijn onverholen dogmatisme en onvoorwaardelijke trouw aan Rome maakten hem in de periode 1970-1990 tot middelpunt van de heersende tegenstellingen binnen katholiek Nederland. En zijn gedecideerd afwijzen van abortus, euthanasie, homoseksueel gedrag en de moderne biotechnologie kwam bij veel gelovigen niet aan. In de laatste jaren van zijn ambtsperiode (1990-2008) groeide de kardinaal echter geleidelijk uit tot een nationale ‘dorpspastoor’ die door eenvoudig optreden goodwill kweekte. Ook zijn inzet voor asielzoekers, de openlijk beleden afkeer van het populisme à la Wilders, en van de neo-kapitalistische graaizucht droegen daaraan bij. Na zijn aftreden heeft de uiterst ongelukkige uitspraak van Simonis naar aanleiding van de onthullingen over het seksueel misbruik door Nederlandse priesters – ‘wir haben es nicht gewusst’- fors afbreuk gedaan aan die positieve beeldvorming. Al heeft hij door openlijk schuld te belijden een deel van het publiek teruggewonnen. Tegen die dubbele achtergrond is het een hachelijke zaak het leven te beschrijven van deze omstreden man. Te meer omdat een groot deel van de ooggetuigen nog leeft en een ieder zo zijn eigen percepties heeft. Die zijn meestal zwart of wit, grijstinten komt men in de oordelen over hem weinig tegen. Waarom dan toch geprobeerd hier nuanceringen in aan te brengen? Omdat juist dit omstreden zijn zo boeit. Het daagt uit op zoek te gaan naar de echte Simonis, in het besef dat de geschiedenis pas een definitief oordeel zal vellen. Met dit boek, dat tevens een overzicht wil zijn van een halve eeuw roerige kerkgeschiedenis, heeft Ton Crijnen daartoe een belangrijke eerste stap gezet.
Christian church history --- Simonis, Adrianus Johannes --- anno 1900-1999 --- anno 2000-2009 --- Netherlands --- 27 <492> <092> --- #GGSB: Kerkelijke biografieen --- Kerkgeschiedenis--Nederland--Biografieën --- Kerkelijke biografieen
Choose an application
Choose an application
Choose an application
History of Germany and Austria --- History of Eastern Europe
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Hebben de ideeën van Herman Schaepman nog relevantie voor onze tijd? Op het eerste gezicht zullen velen geneigd zijn deze vraag ontkennend te beantwoorden. Met zijn verheerlijking van het pausschap, zijn fundamenteel verwerpen van darwinisme en de Verlichting, maar ook van liberalisme socialisme en vrijmetselarij, lijkt hij mijlenver af te staan van de manier waarop het merendeel van ons nu tegen deze stromingen aankijkt. Dat geldt ook voor zijn negatieve visie op het feminisme en het vrouwenkiesrecht.00Wie echter Schaepmans opvattingen wat beter bekijkt ontdekt dat sommige nog steeds bruikbaar zijn voor het helpen oplossen van onderdelen van de huidige maatschappelijke problematiek. Neem zijn kritische uitlatingen over het antisemitisme en het populisme, fenomenen die in de tweede helft van de negentiende eeuw al sterk in opkomst waren en ruim honderd jaar later helaas nog steeds uiterst actueel zijn.00Lang voor het nazibewind de massamoord op de Joden uitvoerde, waarschuwde Schaepman dat Jodenhaat tot moordlust kan leiden en bestreed hij openlijk alle vormen van antisemitisme: negatieve verhalen in de pers, discriminatie op het werk, ophitsende uitingen van politici.00Daarnaast had Schaepman het negatieve gevolg van populisme - "een ontaarde democratie" - eveneens in het vizier. Dat geldt evenzeer voor de genadeloze bijwerkingen van het kapitalisme.00Hij vond dat de werknemers die op eigen kracht moesten aanpakken.00Op deze drie belangrijke punten wordt Schaepmans gelijk nog dagelijks bevestigd.
Listing 1 - 10 of 11 | << page >> |
Sort by
|