Listing 1 - 1 of 1 |
Sort by
|
Choose an application
Abstract Aanleiding onderzoek: Jongeren komen dagelijks in direct en indirect contact met rekenen. Aan de hand van een impactschaal wordt er in dit onderzoek nagegaan welke rekenproblemen studenten ervaren en wat de impact hiervan is op hun dagelijks leven. Meer concreet gaat het onderzoek na of de impact van het gebruik van rekenvaardigheden gemeten kan worden met deze impactschaal en wat de betrouwbaarheid en validiteit hiervan is. Methodiek: Er werd een online impactschaal, bestaande uit vier subschalen: taakgebonden, somatische, sociaal-emotionele en gedragsmatige factoren, verstuurd naar verschillende Vlaamse hogescholen en universiteiten. Op Facebook en Instagram werd er een flyer gepubliceerd met een link naar de vragenlijst en de impactschaal. De proefpersonen zijn studenten in het hoger onderwijs (18;00 -26;00 jaar). Onderzoeksvragen binnen dit onderzoek zijn: -Welke rekenmoeilijkheden ondervinden studenten met dyscalculie in hun dagelijks leven/opleiding? -Is de reken impactschaal betrouwbaar en valide om de impact van het inzetten van de rekenvaardigheden op het dagelijks leven vast te stellen? -Welke impact heeft het inzetten van de rekenvaardigheden bij studenten op hun dagelijks leven? Resultaten en conclusie: Zowel mannen als vrouwen met een diagnose dyscalculie ervaren de meeste problemen met de rekenvaardigheid hoofdrekenen. Vrouwen met dyscalculie ervaren meer rekenproblemen in hun dagelijks leven dan mannen met dyscalculie. De impactschaal heeft een goede betrouwbaarheid en validiteit. Vrouwen ervaren meer impact op vlak van alle subschalen ten opzichte van mannen. De proefpersonen met dyscalculie ervaren meer impact op vlak van alle subschalen ten opzichte van de proefpersonen zonder dyscalculie. De proefpersonen die meer impact aangeven op de zelfbeoordeling scoren ook effectief hoger op de impactschaal.
Listing 1 - 1 of 1 |
Sort by
|