Listing 1 - 7 of 7 |
Sort by
|
Choose an application
A.E.M. van de SandeErvaringsverhaal van een moeder over de eerste achttien levensjaren van haar dochter met een verstandelijke beperking (autisme) en de manier waarop zij daar met de nodige strijd mee is omgegaan. Als middelste kind tussen twee broertjes is Marie van jongs af aan anders dan andere peuters. Hoewel de auteur op dat moment nog werkt als thuisbegeleidster van gezinnen met kinderen met ontwikkelingsstoornissen (en daar iets later mee stopt) weet zij dat zelf moeilijk in te passen in haar eigen gezin. Pas als ze stap-voor-stap de weg zet naar 'gedeelde zorg': buitengewoon onderwijs, internaat op weekdagen, en vakantie met alleen de zonen of alleen Marie, is de situatie voor haar weer leefbaar, hoewel ze een warme en symbiotische relatie met haar dochter blijft houden. Alle strubbelingen op deze weg worden uitvoerig beschreven, van erkenning van de handicap, therapieën en financiële tegemoetkomingen tot ontmoetingen met lotgenoten. Alles is geënt op de Vlaamse situatie; en hier en daar gebruikt ze Vlaamse termen, die in de context echter goed te begrijpen zijn. Achterin informatie over Belgische instanties als Magenta en Gezin & Handicap.© NBD Biblion
Mentaal gehandicapte kinderen --- Ouders van gehandicapte kinderen --- Gehandicaptenzorg --- Sociology of health --- Sociology of social care --- gezondheidszorg --- mantelzorg --- Handicaps --- Kinderen met een verstandelijke beperking --- Autisme --- Mantelzorg --- Ouders --- 613.8 --- thuisverpleegkunde --- thuisverpleging --- Handicap --- Kind met een verstandelijke handicap --- Gesprek --- Autismespectrumstoornis
Choose an application
In deze bachelorproef beschrijven we hoe een positieve beeldvorming gevormd wordt. Aangezien beeldvorming een heel ruim begrip is, zijn we begonnen met het opsplitsen van deze term. Dit bracht ons tot dit resultaat: denkbeelden, sociale cognitie, eerste indruk, stereotypering, conformisme, cognitieve vervormingen, beoordelingsvermogen, imago en inclusie. Deze termen werden verduidelijkt aan de hand van een literatuurstudie. Onze focus tijdens het onderzoek ligt bij de buurtbewoners van Tordale, aangezien de opdrachtgeefster aangaf dat ze meer inclusie wil tussen Tordale en Torhout. We zijn er ons van bewust dat inclusie een werk is van verschillende actoren. Het was niet mogelijk om op korte tijd alle pistes te onderzoeken. We kozen voor de buurtbewoners aangezien deze groep ten eerste heel toegankelijk is, door bijvoorbeeld deur-aan-deur-interviews. Een tweede reden is dat de mensen hier eerder neutraal in staan, de meeste dan toch. Wanneer we ons zouden toespitsen op de ouders van cliënten zouden we een publiek aantreffen dat eerder emotioneel betrokken is en daardoor bevooroordeeld zou kunnen zijn, welliswaar niet minder interessant. We hebben een kwalitatief onderzoek uitgevoerd, waarin we interviews afgenomen hebben in de buurt van Tordale. Hierin zijn er interessante onderwerpen, aanbevelingen, meningen… naar boven gekomen, die een meerwaarde bleken te zijn voor ons onderzoek. Om te weten hoe we nu precies die beeldvorming van de buurtbewoners positief kunnen beïnvloeden, hebben we ons verder verdiept in dezelfde termen maar gefocust op de beïnvloeding van beeldvorming. Daarnaast hebben we ook onderzoek gedaan naar inclusie, omdat dit het uiteindelijke doel van onze bachelorproef is. De aandachtspunten uit de interviews, hebben we bij de cliënten van Tordale voorgelegd. Omdat wij en de opdrachtgeefster het belangrijk vonden om Tordale goed te leren kennen en om ons goed te kunnen inleven, zijn wij enkele namiddagen naar verschillende vestigingen van Tordale getrokken. Door dit enkele keren te doen kregen wij ook een beter zicht op de werking van Tordale in verband met de buurt. Samen met de cliënten van Tordale voerden we een brainstorm uit omtrent activiteiten die inclusie kunnen bevorderen. Het doel van de brainstorm was om de ideeën van de cliënten in kaart te brengen. Vervolgens hebben we zelf ook gebrainstormd rond ideeën om de buurt en de cliënten dichter bij elkaar te brengen. Na de brainstorms werden ideeën, aanbevelingen en tips die Tordale kan gebruiken om inclusie te bevorderen glashelder. Vier van deze ideeën werden wat meer uitgewerkt. Bent u benieuwd naar deze voorstellen, dan kunt u deze terugvinden bij '4.2. Resultaten brainstorm'.
Choose an application
In deze bachelorproef beschrijven we hoe een positieve beeldvorming gevormd wordt. Aangezien beeldvorming een heel ruim begrip is, zijn we begonnen met het opsplitsen van deze term. Dit bracht ons tot dit resultaat: denkbeelden, sociale cognitie, eerste indruk, stereotypering, conformisme, cognitieve vervormingen, beoordelingsvermogen, imago en inclusie. Deze termen werden verduidelijkt aan de hand van een literatuurstudie. Onze focus tijdens het onderzoek ligt bij de buurtbewoners van Tordale, aangezien de opdrachtgeefster aangaf dat ze meer inclusie wil tussen Tordale en Torhout. We zijn er ons van bewust dat inclusie een werk is van verschillende actoren. Het was niet mogelijk om op korte tijd alle pistes te onderzoeken. We kozen voor de buurtbewoners aangezien deze groep ten eerste heel toegankelijk is, door bijvoorbeeld deur-aan-deur-interviews. Een tweede reden is dat de mensen hier eerder neutraal in staan, de meeste dan toch. Wanneer we ons zouden toespitsen op de ouders van cliënten zouden we een publiek aantreffen dat eerder emotioneel betrokken is en daardoor bevooroordeeld zou kunnen zijn, welliswaar niet minder interessant. We hebben een kwalitatief onderzoek uitgevoerd, waarin we interviews afgenomen hebben in de buurt van Tordale. Hierin zijn er interessante onderwerpen, aanbevelingen, meningen… naar boven gekomen, die een meerwaarde bleken te zijn voor ons onderzoek. Om te weten hoe we nu precies die beeldvorming van de buurtbewoners positief kunnen beïnvloeden, hebben we ons verder verdiept in dezelfde termen maar gefocust op de beïnvloeding van beeldvorming. Daarnaast hebben we ook onderzoek gedaan naar inclusie, omdat dit het uiteindelijke doel van onze bachelorproef is. De aandachtspunten uit de interviews, hebben we bij de cliënten van Tordale voorgelegd. Omdat wij en de opdrachtgeefster het belangrijk vonden om Tordale goed te leren kennen en om ons goed te kunnen inleven, zijn wij enkele namiddagen naar verschillende vestigingen van Tordale getrokken. Door dit enkele keren te doen kregen wij ook een beter zicht op de werking van Tordale in verband met de buurt. Samen met de cliënten van Tordale voerden we een brainstorm uit omtrent activiteiten die inclusie kunnen bevorderen. Het doel van de brainstorm was om de ideeën van de cliënten in kaart te brengen. Vervolgens hebben we zelf ook gebrainstormd rond ideeën om de buurt en de cliënten dichter bij elkaar te brengen. Na de brainstorms werden ideeën, aanbevelingen en tips die Tordale kan gebruiken om inclusie te bevorderen glashelder. Vier van deze ideeën werden wat meer uitgewerkt. Bent u benieuwd naar deze voorstellen, dan kunt u deze terugvinden bij '4.2. Resultaten brainstorm'.
Choose an application
In deze bachelorproef beschrijven we hoe een positieve beeldvorming gevormd wordt. Aangezien beeldvorming een heel ruim begrip is, zijn we begonnen met het opsplitsen van deze term. Dit bracht ons tot dit resultaat: denkbeelden, sociale cognitie, eerste indruk, stereotypering, conformisme, cognitieve vervormingen, beoordelingsvermogen, imago en inclusie. Deze termen werden verduidelijkt aan de hand van een literatuurstudie. Onze focus tijdens het onderzoek ligt bij de buurtbewoners van Tordale, aangezien de opdrachtgeefster aangaf dat ze meer inclusie wil tussen Tordale en Torhout. We zijn er ons van bewust dat inclusie een werk is van verschillende actoren. Het was niet mogelijk om op korte tijd alle pistes te onderzoeken. We kozen voor de buurtbewoners aangezien deze groep ten eerste heel toegankelijk is, door bijvoorbeeld deur-aan-deur-interviews. Een tweede reden is dat de mensen hier eerder neutraal in staan, de meeste dan toch. Wanneer we ons zouden toespitsen op de ouders van cliënten zouden we een publiek aantreffen dat eerder emotioneel betrokken is en daardoor bevooroordeeld zou kunnen zijn, welliswaar niet minder interessant. We hebben een kwalitatief onderzoek uitgevoerd, waarin we interviews afgenomen hebben in de buurt van Tordale. Hierin zijn er interessante onderwerpen, aanbevelingen, meningen... naar boven gekomen, die een meerwaarde bleken te zijn voor ons onderzoek. Om te weten hoe we nu precies die beeldvorming van de buurtbewoners positief kunnen beïnvloeden, hebben we ons verder verdiept in dezelfde termen maar gefocust op de beïnvloeding van beeldvorming. Daarnaast hebben we ook onderzoek gedaan naar inclusie, omdat dit het uiteindelijke doel van onze bachelorproef is. De aandachtspunten uit de interviews, hebben we bij de cliënten van Tordale voorgelegd. Omdat wij en de opdrachtgeefster het belangrijk vonden om Tordale goed te leren kennen en om ons goed te kunnen inleven, zijn wij enkele namiddagen naar verschillende vestigingen van Tordale getrokken. Door dit enkele keren te doen kregen wij ook een beter zicht op de werking van Tordale in verband met de buurt. Samen met de cliënten van Tordale voerden we een brainstorm uit omtrent activiteiten die inclusie kunnen bevorderen. Het doel van de brainstorm was om de ideeën van de cliënten in kaart te brengen. Vervolgens hebben we zelf ook gebrainstormd rond ideeën om de buurt en de cliënten dichter bij elkaar te brengen. Na de brainstorms werden ideeën, aanbevelingen en tips die Tordale kan gebruiken om inclusie te bevorderen glashelder. Vier van deze ideeën werden wat meer uitgewerkt. Bent u benieuwd naar deze voorstellen, dan kunt u deze terugvinden bij '4.2. Resultaten brainstorm'.
Choose an application
In deze bachelorproef beschrijven we hoe een positieve beeldvorming gevormd wordt. Aangezien beeldvorming een heel ruim begrip is, zijn we begonnen met het opsplitsen van deze term. Dit bracht ons tot dit resultaat: denkbeelden, sociale cognitie, eerste indruk, stereotypering, conformisme, cognitieve vervormingen, beoordelingsvermogen, imago en inclusie. Deze termen werden verduidelijkt aan de hand van een literatuurstudie. Onze focus tijdens het onderzoek ligt bij de buurtbewoners van Tordale, aangezien de opdrachtgeefster aangaf dat ze meer inclusie wil tussen Tordale en Torhout. We zijn er ons van bewust dat inclusie een werk is van verschillende actoren. Het was niet mogelijk om op korte tijd alle pistes te onderzoeken. We kozen voor de buurtbewoners aangezien deze groep ten eerste heel toegankelijk is, door bijvoorbeeld deur-aan-deur-interviews. Een tweede reden is dat de mensen hier eerder neutraal in staan, de meeste dan toch. Wanneer we ons zouden toespitsen op de ouders van cliënten zouden we een publiek aantreffen dat eerder emotioneel betrokken is en daardoor bevooroordeeld zou kunnen zijn, welliswaar niet minder interessant. We hebben een kwalitatief onderzoek uitgevoerd, waarin we interviews afgenomen hebben in de buurt van Tordale. Hierin zijn er interessante onderwerpen, aanbevelingen, meningen… naar boven gekomen, die een meerwaarde bleken te zijn voor ons onderzoek. Om te weten hoe we nu precies die beeldvorming van de buurtbewoners positief kunnen beïnvloeden, hebben we ons verder verdiept in dezelfde termen maar gefocust op de beïnvloeding van beeldvorming. Daarnaast hebben we ook onderzoek gedaan naar inclusie, omdat dit het uiteindelijke doel van onze bachelorproef is. De aandachtspunten uit de interviews, hebben we bij de cliënten van Tordale voorgelegd. Omdat wij en de opdrachtgeefster het belangrijk vonden om Tordale goed te leren kennen en om ons goed te kunnen inleven, zijn wij enkele namiddagen naar verschillende vestigingen van Tordale getrokken. Door dit enkele keren te doen kregen wij ook een beter zicht op de werking van Tordale in verband met de buurt. Samen met de cliënten van Tordale voerden we een brainstorm uit omtrent activiteiten die inclusie kunnen bevorderen. Het doel van de brainstorm was om de ideeën van de cliënten in kaart te brengen. Vervolgens hebben we zelf ook gebrainstormd rond ideeën om de buurt en de cliënten dichter bij elkaar te brengen. Na de brainstorms werden ideeën, aanbevelingen en tips die Tordale kan gebruiken om inclusie te bevorderen glashelder. Vier van deze ideeën werden wat meer uitgewerkt. Bent u benieuwd naar deze voorstellen, dan kunt u deze terugvinden bij '4.2. Resultaten brainstorm'.
Choose an application
In deze bachelorproef beschrijven we hoe een positieve beeldvorming gevormd wordt. Aangezien beeldvorming een heel ruim begrip is, zijn we begonnen met het opsplitsen van deze term. Dit bracht ons tot dit resultaat: denkbeelden, sociale cognitie, eerste indruk, stereotypering, conformisme, cognitieve vervormingen, beoordelingsvermogen, imago en inclusie. Deze termen werden verduidelijkt aan de hand van een literatuurstudie. Onze focus tijdens het onderzoek ligt bij de buurtbewoners van Tordale, aangezien de opdrachtgeefster aangaf dat ze meer inclusie wil tussen Tordale en Torhout. We zijn er ons van bewust dat inclusie een werk is van verschillende actoren. Het was niet mogelijk om op korte tijd alle pistes te onderzoeken. We kozen voor de buurtbewoners aangezien deze groep ten eerste heel toegankelijk is, door bijvoorbeeld deur-aan-deur-interviews. Een tweede reden is dat de mensen hier eerder neutraal in staan, de meeste dan toch. Wanneer we ons zouden toespitsen op de ouders van cliënten zouden we een publiek aantreffen dat eerder emotioneel betrokken is en daardoor bevooroordeeld zou kunnen zijn, welliswaar niet minder interessant. We hebben een kwalitatief onderzoek uitgevoerd, waarin we interviews afgenomen hebben in de buurt van Tordale. Hierin zijn er interessante onderwerpen, aanbevelingen, meningen… naar boven gekomen, die een meerwaarde bleken te zijn voor ons onderzoek. Om te weten hoe we nu precies die beeldvorming van de buurtbewoners positief kunnen beïnvloeden, hebben we ons verder verdiept in dezelfde termen maar gefocust op de beïnvloeding van beeldvorming. Daarnaast hebben we ook onderzoek gedaan naar inclusie, omdat dit het uiteindelijke doel van onze bachelorproef is. De aandachtspunten uit de interviews, hebben we bij de cliënten van Tordale voorgelegd. Omdat wij en de opdrachtgeefster het belangrijk vonden om Tordale goed te leren kennen en om ons goed te kunnen inleven, zijn wij enkele namiddagen naar verschillende vestigingen van Tordale getrokken. Door dit enkele keren te doen kregen wij ook een beter zicht op de werking van Tordale in verband met de buurt. Samen met de cliënten van Tordale voerden we een brainstorm uit omtrent activiteiten die inclusie kunnen bevorderen. Het doel van de brainstorm was om de ideeën van de cliënten in kaart te brengen. Vervolgens hebben we zelf ook gebrainstormd rond ideeën om de buurt en de cliënten dichter bij elkaar te brengen. Na de brainstorms werden ideeën, aanbevelingen en tips die Tordale kan gebruiken om inclusie te bevorderen glashelder. Vier van deze ideeën werden wat meer uitgewerkt. Bent u benieuwd naar deze voorstellen, dan kunt u deze terugvinden bij '4.2. Resultaten brainstorm'.
Choose an application
In deze bachelorproef beschrijven we hoe een positieve beeldvorming gevormd wordt. Aangezien beeldvorming een heel ruim begrip is, zijn we begonnen met het opsplitsen van deze term. Dit bracht ons tot dit resultaat: denkbeelden, sociale cognitie, eerste indruk, stereotypering, conformisme, cognitieve vervormingen, beoordelingsvermogen, imago en inclusie. Deze termen werden verduidelijkt aan de hand van een literatuurstudie. Onze focus tijdens het onderzoek ligt bij de buurtbewoners van Tordale, aangezien de opdrachtgeefster aangaf dat ze meer inclusie wil tussen Tordale en Torhout. We zijn er ons van bewust dat inclusie een werk is van verschillende actoren. Het was niet mogelijk om op korte tijd alle pistes te onderzoeken. We kozen voor de buurtbewoners aangezien deze groep ten eerste heel toegankelijk is, door bijvoorbeeld deur-aan-deur-interviews. Een tweede reden is dat de mensen hier eerder neutraal in staan, de meeste dan toch. Wanneer we ons zouden toespitsen op de ouders van cliënten zouden we een publiek aantreffen dat eerder emotioneel betrokken is en daardoor bevooroordeeld zou kunnen zijn, welliswaar niet minder interessant. We hebben een kwalitatief onderzoek uitgevoerd, waarin we interviews afgenomen hebben in de buurt van Tordale. Hierin zijn er interessante onderwerpen, aanbevelingen, meningen… naar boven gekomen, die een meerwaarde bleken te zijn voor ons onderzoek. Om te weten hoe we nu precies die beeldvorming van de buurtbewoners positief kunnen beïnvloeden, hebben we ons verder verdiept in dezelfde termen maar gefocust op de beïnvloeding van beeldvorming. Daarnaast hebben we ook onderzoek gedaan naar inclusie, omdat dit het uiteindelijke doel van onze bachelorproef is. De aandachtspunten uit de interviews, hebben we bij de cliënten van Tordale voorgelegd. Omdat wij en de opdrachtgeefster het belangrijk vonden om Tordale goed te leren kennen en om ons goed te kunnen inleven, zijn wij enkele namiddagen naar verschillende vestigingen van Tordale getrokken. Door dit enkele keren te doen kregen wij ook een beter zicht op de werking van Tordale in verband met de buurt. Samen met de cliënten van Tordale voerden we een brainstorm uit omtrent activiteiten die inclusie kunnen bevorderen. Het doel van de brainstorm was om de ideeën van de cliënten in kaart te brengen. Vervolgens hebben we zelf ook gebrainstormd rond ideeën om de buurt en de cliënten dichter bij elkaar te brengen. Na de brainstorms werden ideeën, aanbevelingen en tips die Tordale kan gebruiken om inclusie te bevorderen glashelder. Vier van deze ideeën werden wat meer uitgewerkt. Bent u benieuwd naar deze voorstellen, dan kunt u deze terugvinden bij '4.2. Resultaten brainstorm'.
Listing 1 - 7 of 7 |
Sort by
|