Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|
Choose an application
Als Joonas, Jonas wordt gaat dieper in op de problematiek van het tesamen voorkomen van autismespectrumstoornissen en dysorthografie. In een eerste deel legt Nathalie Cornillie aan de hand van goed gekozen voorbeelden uit wat autisme en dysorthografie precies inhouden. Voor de autismespectrumstoornissen baseert ze zich vooral op de gangbare theorie van Lorna Wing (2000). Ook een aantal andere theorieën vermeldt ze kort. Wing stelt dat autisme een diepgewortelde ontwikkelingsstoornis is die zich kenmerkt door een triade van stoornissen op het gebied van sociale interactie, communicatie en verbeelding. Bijzonder goed in dit eerste deel is dat Cornillie vertrekt vanuit de sterktes die kinderen en jongeren met autisme hebben. De meeste boeken vertrekken vanuit wat het kind niet kan. Dysorthografie is volgens Cornillie eenvoudigweg een spellingsmoeilijkheid. Ze kiest bewust voor deze term omdat bij comorbiditeit (het tesamen voorkomen van aandoeningen) niet altijd duidelijk is welke beperking aan de basis ligt. Ze beschrijft dan ook de basisvoorwaarden voor correct schrijven om zo het verband met autisme te leggen. Dit gedeelte had echter grondiger uitgewerkt kunnen worden. Cornillie houdt het hier op een aantal algemeenheden en is al te oppervlakkig. Het hoofdstuk over ontwikkelingsdoelen en eindtermen is er bovendien wat bijgesleurd.
Spellingmoeilijkheden. --- Autismespectrumstoornissen --- Autisme --- autisme --- autismespectrumstoornissen --- dysorthografie --- 159.97 --- 159.98 --- 159.98 Toegepaste psychologie. Psychologische diagnostiek --- Toegepaste psychologie. Psychologische diagnostiek --- 159.97 Psychologie van het abnormale--(Psychotherapie. Groepstherapie zie {615.851};Psychiatrie zie {616.89}) --- Psychologie van het abnormale--(Psychotherapie. Groepstherapie zie {615.851};Psychiatrie zie {616.89}) --- Dysorthografie --- Spellingproblemen --- Lager onderwijs --- Zorgverbreding --- Leerlingbegeleiding --- STICORDI-maatregelen --- Orthopedagogics --- orthopedagogiek --- spelling --- dyslexie --- autismespectrumstoornis (ASS) --- lager onderwijs --- remediërend onderwijs --- Spellingsprobleem --- Autismespectrumstoornis
Choose an application
Sam is een meisje met normale begaafdheid. Ze beschikt over alle mogelijkheden en competenties om een efficiënte en succesvolle ontwikkeling op te bouwen. Toch functioneert ze op school niet optimaal, niet op cognitief, niet op sociaal-emotioneel en niet op motorisch vlak. Ze heeft het erg moeilijk met opdrachten die meetellen voor punten. Ze stelt ongepast gedrag, maakt werkjes niet en vermijdt bepaalde situaties. Ze klaagt over buik- of hoofdpijn. Ze is maar voor weinig dingen gemotiveerd. Achter dit gedrag schuilt haar faalangst, waaraan met goed gevolg kan worden gesleuteld.
faalangst --- Personality development --- 455.3 --- Faalangst --- 416.5 --- 376.54 --- Overige onderwerpen uit de kinder- en jeugdpsychologie --- Zorgverbreding --- Psychosociale problemen --- Onderwijspsychologie --- Provincie West-Vlaanderen --- Psychosociaal probleem
Choose an application
Dit boek behandelt de complexe problematiek comorbiditeit autisme en dysorthografie. De auteur reflecteert vooral over de beperkingen en sterktes van kinderen met ASS; de basisvoorwaarden die voor spelling noodzakelijk zijn, de moeilijkheden die zich hier voordoen en de nodige hulp die ingevoerd kan worden om de ontwikkelingsdoelen en eindtermen in het basisonderwijs (in Nederland kerndoelen) te behalen. Dit boek bestaat dan ook uit drie onderdelen. Het denkboek omvat de spellingsleerstof voor de 1ste en 2de graad basisonderwijs. Het infoboek is een middel om alle partijen op eenzelfde manier met elkaar te leren omgaan. Het omvat een ruim assortiment van visualisatietechnieken, aangevuld met een overzicht van sticordimaatregelen rond autisme en spellingsmoeilijkheden: stimulerende, compenserende, remediërende en dispenserende (= sticordi) maatregelen binnen de school. De kers op de taart is De week van Jonas, een apart leesboekje waarin zoveel mogelijk gebeurtenissen, ervaringen, observaties en interpretaties in verhaalvorm gegoten zijn. Via dit uitnodigend boekje wordt verduidelijkt hoe moeilijk het huidige onderwijs is voor leerlingen met autisme en hun omgeving. Scholen, externe diensten en ouders krijgen door dit boek een duidelijk beeld hoe ze kunnen omgaan met leerlingen met een diagnose autisme en/of een spellingstekort. Met online materiaal. Over de auteur: Nathalie Cornillie is logopediste. Naast haar activiteit als GONbegeleidster in een medisch pedagogisch instituut startte ze eveneens een privépraktijk op. Haar doelgroep situeerde zich al snel in de categorie van leerlingen met een autismespectrumstoornis. Om zich verder op onderwijsniveau te verdiepen, nam ze de studies van leerkracht buitengewoon onderwijs, zorgcoördinator en het ambt van directeur op. (flaptekst)
Orthopedagogics --- Dysorthografie --- Spellingsprobleem --- Lager onderwijs --- Zorgverbreding --- Leerlingbegeleiding --- STICORDI-maatregelen --- Autismespectrumstoornis --- Spellingmoeilijkheden. --- autisme --- autismespectrumstoornissen --- dysorthografie --- Autisme --- Autismespectrumstoornissen --- 159.97 --- 159.98 --- 159.98 Toegepaste psychologie. Psychologische diagnostiek --- Toegepaste psychologie. Psychologische diagnostiek --- 159.97 Psychologie van het abnormale--(Psychotherapie. Groepstherapie zie {615.851};Psychiatrie zie {616.89}) --- Psychologie van het abnormale--(Psychotherapie. Groepstherapie zie {615.851};Psychiatrie zie {616.89}) --- orthopedagogiek --- spelling --- dyslexie --- autismespectrumstoornis (ASS) --- lager onderwijs --- remediërend onderwijs
Choose an application
Dit boek met bijhorend infoboek en leesboek behandelt de complexe comorbiditeit autisme en dysorthografie. De auteur reflecteert vooral over de beperkingen en sterktes van kinderen met ASS: de basisvoorwaarden die voor spelling noodzakelijk zijn, de moeilijkheden die zich hier voordoen en de nodige hulp die ingevoerd kan worden om de ontwikkelingsdoelen en eindtermen in het basisonderwijs (In Nederland) te behalen. Naast het theoretisch gedeelte is er een praktijkgedeelte dat uit drie onderdelen bestaat. Het denkboek met oefeningen (opgenomen in deze publicatie) omvat de spellingleerstof voor de 1e en 2e graad basisonderwijs. Het infoboek (te downloaden) is een middel om alle partijen op dezelfde manier met elkaar te leren omgaan. Het omvat visualisatietechnieken, aangevuld met een overzicht van sticordimaatregelen rond autisme en spellingsmoeilijkheden. Voor scholen, externe diensten en ouders is er een apart leesboekje 'De week van Jonas'. Hierin zijn zoveel mogelijk gebeurtenissen, ervaringen, observaties en interpretaties in verhaalvorm gegoten.
Choose an application
Heel wat kinderen, zowel in het basis- als in het secundair/voortgezet onderwijs, hebben faalangst. Die kan zo groot zijn dat naar school gaan een echte pijniging wordt, met alle gevolgen van dien. Het is een complexe problematiek. Leraren, begeleiders en ook ouders moeten eerst een goed inzicht hebben in de mogelijke oorzaken, de gevolgen, de sterktes en de zwaktes bij de kinderen. Al te vaak wordt hieraan te vluchtig voorbijgegaan. Daarna moeten ze de methodieken kennen en kunnen gebruiken om er wat aan te doen. Naast de theoretische toelichting gaat veel aandacht naar het praktische deel met een ruim pakket aan activiteiten waarmee de faalangst kan worden teruggedrongen. Als bijzonder hulpmiddel is er een apart leesboek voor de kinderen.
faalangst --- Personality development --- 455.3 --- Faalangst --- 416.5 --- 376.54 --- Methodiek --- #KVHB:Faalangst --- Overige onderwerpen uit de kinder- en jeugdpsychologie --- Fear of failure --- Treatment --- Handbooks, manuals, etc. --- Teacher-student relationships --- Persoonlijkheidsontwikkeling --- Preventie --- Didactische werkvormen --- Zorgverbreding --- Didactische werkvorm
Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|