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The number of companies increases each year in Belgium. However, 11.4% of these new companies and the already existing ones present some risks of bankruptcy or a reduced growth. The regulator put in place the law concerning the continuity of enterprises in 2009 in order to help these companies with financial difficulties. The law is meant to straighten out the companies with one of the three following judicial reorganization procedures: amicable agreement, collective agreement and transfer under judicial authority. Despite the law concerning the continuity of enterprises, the number of companies with difficulties stays high compared to the number of judicial procedures. The reasons are the low number of companies which resorts to the procedure, the late resort of companies and the low success rate of these procedures. The purpose of the thesis is then to understand what is the role of the accounting professionals in these companies with difficulties and how can they help them. Indeed, these professionals are supposed to be close of the company with difficulties and should be one of the first actors being able to detect these companies. This thesis shows in this way that auditors are the ones who want to help the most the companies with difficulties because they have the abilities to do it but are lead to several laws and a code of ethics which limit them in their involvement in these companies. The principle of independence requires auditors not being involved in the management of a company. On the opposite, the help of accountants or chartered accountants is not enough required by the companies. They considered these professionals as service provider instead of including them more in the financial management of their companies.
struggling companies --- judicial reorganization procedure --- accounting professional --- responsability --- auditor --- management body --- audit report --- indicators --- Sciences économiques & de gestion > Comptabilité & audit
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Le fonds de commerce est un élément central dans un nombre conséquent d'activités. C'est une notion complexe qui recouvre à la fois des aspects matériels et immatériels. Après avoir oeuvré à la création puis à la prospérité de son fonds de commerce pendant de nombreuses années, tout dirigeant d'une entreprise en vient à se poser une question essentielle : "Comment transmettre mon activité ? " .Une transmission doit être accompagnée par des experts qui maîtrisent les éléments techniques et les subtilités financières, juridiques et fiscales du processus. Dans cet ouvrage, plusieurs spécialistes vous proposent de faire le point sur les questions les plus fondamentales qui se posent dans le cadre de la constitution, la gestion et la cession d'un fonds de commerce. D'autres thématiques sont également développées telles que le gage sur fonds de commerce et les entreprises en difficulté ainsi que certains aspects fiscaux de la cession.Le lecteur trouvera notamment les réponses aux questions suivantes : - Quels sont les points d'attention lors de la constitution d'un fonds de commerce et que recouvre cette notion ? - Qu'en est-il du gage sur le fonds de commerce à la suite des récentes évolutions en droit de l'insolvabilité ? - Quels sont les principaux modes de transfert d'un fonds de commerce, que ce soit en dehors ou dans le cadre d'une procédure de redressement judiciaire ? - Qu'en est-il de l'impôt des sociétés sur la plus-value réalisée par la société cédante ? - Quid en matière de TVA en cas de cession ou de location d'immeubles au cessionnaire ? Cet ouvrage intéressera dès lors de nombreux praticiens (experts-comptables et conseillers fiscaux, réviseurs d'entreprises, avocats, juristes, professionnels des bureaux de cession et d'acquisition, etc.) et leur sera utile pour satisfaire l'intérêt du client.
Commercial law --- Droit commercial --- Belgique --- Fonds de commerce
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