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Un siècle après la fondation de l’École coloniale supérieure à Anvers, le musée voisin du Middelheim invite la chercheuse et curatrice Sandrine Colard à créer une exposition qui interroge les histoires silencieuses du colonialisme à la lumière du site. Le mot Congoville désigne les traces visibles et invisibles de la colonie, non pas sur le continent africain, mais au cœur de la Belgique actuelle : un bâtiment scolaire, un parc, des mythes impérialistes et des citoyens d’origine africaine. À travers l’exposition et la publication qui l’accompagne, le concept devient pour 15 artistes contemporains prétexte à explorer en tant que « flâneurs » noirs la ville postcoloniale, à questionner le passé colonial et son impact. Par sa diversité de perspectives et de voix, ce livre est aussi un catalogue et un ouvrage de référence réunissant des articles tant académiques qu’artistiques. Ensemble, les artistes et les auteurs impliqués déplient la carte de Congoville, une ville imaginaire qui nous tient encore sous sa coupe à notre insu, mais nous encourage aussi à imaginer une utopie décoloniale. Een eeuw na de oprichting van de École Coloniale Supérieure in Antwerpen nodigt het naburige Middelheimmuseum onderzoeker en curator Sandrine Colard uit om een tentoonstelling te creëren die sitespecifiek peilt naar de stille geschiedenissen van het kolonialisme. Congoville duidt op de zichtbare en onzichtbare stedelijke sporen van de kolonie, niet op het Afrikaanse continent, maar pal in het België van vandaag: een schoolgebouw, een park, imperialistische mythes en burgers van Afrikaanse origine. Doorheen de tentoonstelling en deze bijhorende publicatie is Congoville de context waarbinnen 15 hedendaagse kunstenaars, als zwarte flâneurs op pad in een postkoloniale stad, het koloniale verleden en de impact ervan adresseren. Door de veelheid aan perspectieven en stemmen is dit boek tegelijk een catalogus en een naslagwerk met zowel academische als artistieke bijdragen. Samen ontvouwen de betrokken kunstenaars en auteurs de blauwdruk van Congoville, een imaginaire stad die ons nog steeds onbewust in haar greep houdt, maar ons ook aanspoort om na te denken over een de-koloniaal utopia.
Africa --- Anthropology --- Art History --- Belgian Congo --- Colonial College --- Colonial History --- Contemporary Art --- Decoloniality --- Democratic Republic of Congo --- Postcolonial Studies --- Postcoloniality --- Sculpture
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One hundred years after the founding of the École Coloniale Superieure in Antwerp, the adjacent Middelheim Museum invites Sandrine Colard, researcher and curator, to conceive an exhibition that probes silenced histories of colonialism in a site-specific way. For Colard, the term Congoville encompasses the tangible and intangible urban traces of the colony, not on the African continent but in 21st-century Belgium: a school building, a park, imperial myths, and citizens of African descent. In the exhibition and this adjoining publication, the concept Congoville is the starting point for 15 contemporary artists to address colonial history and ponder its aftereffects as black flâneurs walking through a postcolonial city.00Due to the multitude of perspectives and voices, this book is both a catalogue and a reference work comprised of artistic and academic contributions. Together, the participating artists and invited authors unfold the blueprint of 'Congoville', an imaginary city that still subconsciously affects us, but also encourages us to envision a decolonial utopia.00With contributions by: Pieter Boons, Sandrine Colard, Filip De Boeck, Bas De Roo, Nadia Yala Kisukidi, Sorana Munsya & Leonard Pongo, Herman Van Goethem, Sara Weyns, Nabilla Ait Daoud.00Participating artists: Sammy Baloji, Bodys Isek Kingelez, Maurice Mbikayi, Jean Katambayi, KinAct Collective, Simone Leigh, Hank Willis Thomas, Zahia Rahmani, Ibrahim Mahama, Ângela Ferreira, Kapwani Kiwanga, Sven Augustijnen, Pascale Marthine Tayou, Elisabetta Benassi, Pelagie Gbaguidi.00Exhibition: Middelheim Museum, Antwerp, Belgium (29.5-3.10.2021).
Université coloniale de Belgique --- Influence --- In art --- 2000-2099 --- Antwerpen --- Belgien --- Demokratische Republik Kongo
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One hundred years after the founding of the École Coloniale Superieure in Antwerp, the adjacent Middelheim Museum invites Sandrine Colard, researcher and curator, to conceive an exhibition that probes silenced histories of colonialism in a site-specific way. For Colard, the term Congoville encompasses the tangible and intangible urban traces of the colony, not on the African continent but in 21st-century Belgium: a school building, a park, imperial myths, and citizens of African descent. In the exhibition and this adjoining publication, the concept Congoville is the starting point for 15 contemporary artists to address colonial history and ponder its aftereffects as black flâneurs walking through a postcolonial city.00Due to the multitude of perspectives and voices, this book is both a catalogue and a reference work comprised of artistic and academic contributions. Together, the participating artists and invited authors unfold the blueprint of 'Congoville', an imaginary city that still subconsciously affects us, but also encourages us to envision a decolonial utopia.00With contributions by: Pieter Boons, Sandrine Colard, Filip De Boeck, Bas De Roo, Nadia Yala Kisukidi, Sorana Munsya & Leonard Pongo, Herman Van Goethem, Sara Weyns, Nabilla Ait Daoud.00Participating artists: Sammy Baloji, Bodys Isek Kingelez, Maurice Mbikayi, Jean Katambayi, KinAct Collective, Simone Leigh, Hank Willis Thomas, Zahia Rahmani, Ibrahim Mahama, Ângela Ferreira, Kapwani Kiwanga, Sven Augustijnen, Pascale Marthine Tayou, Elisabetta Benassi, Pelagie Gbaguidi.00Exhibition: Middelheim Museum, Antwerp, Belgium (29.5-3.10.2021).
Kolonialismus --- Kunst --- Museum --- Université coloniale de Belgique --- Université coloniale de Belgique --- Influence --- In art --- 2000-2099 --- Antwerpen --- Belgien --- Demokratische Republik Kongo
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Un siècle après la fondation de l’École coloniale supérieure à Anvers, le musée voisin du Middelheim invite la chercheuse et curatrice Sandrine Colard à créer une exposition qui interroge les histoires silencieuses du colonialisme à la lumière du site. Le mot Congoville désigne les traces visibles et invisibles de la colonie, non pas sur le continent africain, mais au cœur de la Belgique actuelle : un bâtiment scolaire, un parc, des mythes impérialistes et des citoyens d’origine africaine. À travers l’exposition et la publication qui l’accompagne, le concept devient pour 15 artistes contemporains prétexte à explorer en tant que « flâneurs » noirs la ville postcoloniale, à questionner le passé colonial et son impact. Par sa diversité de perspectives et de voix, ce livre est aussi un catalogue et un ouvrage de référence réunissant des articles tant académiques qu’artistiques. Ensemble, les artistes et les auteurs impliqués déplient la carte de Congoville, une ville imaginaire qui nous tient encore sous sa coupe à notre insu, mais nous encourage aussi à imaginer une utopie décoloniale. Een eeuw na de oprichting van de École Coloniale Supérieure in Antwerpen nodigt het naburige Middelheimmuseum onderzoeker en curator Sandrine Colard uit om een tentoonstelling te creëren die sitespecifiek peilt naar de stille geschiedenissen van het kolonialisme. Congoville duidt op de zichtbare en onzichtbare stedelijke sporen van de kolonie, niet op het Afrikaanse continent, maar pal in het België van vandaag: een schoolgebouw, een park, imperialistische mythes en burgers van Afrikaanse origine. Doorheen de tentoonstelling en deze bijhorende publicatie is Congoville de context waarbinnen 15 hedendaagse kunstenaars, als zwarte flâneurs op pad in een postkoloniale stad, het koloniale verleden en de impact ervan adresseren. Door de veelheid aan perspectieven en stemmen is dit boek tegelijk een catalogus en een naslagwerk met zowel academische als artistieke bijdragen. Samen ontvouwen de betrokken kunstenaars en auteurs de blauwdruk van Congoville, een imaginaire stad die ons nog steeds onbewust in haar greep houdt, maar ons ook aanspoort om na te denken over een de-koloniaal utopia.
Africa --- Anthropology --- Art History --- Belgian Congo --- Colonial College --- Colonial History --- Contemporary Art --- Decoloniality --- Democratic Republic of Congo --- Postcolonial Studies --- Postcoloniality --- Sculpture --- Africa --- Anthropology --- Art History --- Belgian Congo --- Colonial College --- Colonial History --- Contemporary Art --- Decoloniality --- Democratic Republic of Congo --- Postcolonial Studies --- Postcoloniality --- Sculpture
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One hundred years after the founding of the École Coloniale Superieure in Antwerp, the adjacent Middelheim Museum invites Sandrine Colard, researcher and curator, to conceive an exhibition that probes silenced histories of colonialism in a site-specific way. For Colard, the term Congoville encompasses the tangible and intangible urban traces of the colony, not on the African continent but in 21st-century Belgium: a school building, a park, imperial myths, and citizens of African descent. In the exhibition and this adjoining publication, the concept Congoville is the starting point for 15 contemporary artists to address colonial history and ponder its aftereffects as black flâneurs walking through a postcolonial city.00Due to the multitude of perspectives and voices, this book is both a catalogue and a reference work comprised of artistic and academic contributions. Together, the participating artists and invited authors unfold the blueprint of 'Congoville', an imaginary city that still subconsciously affects us, but also encourages us to envision a decolonial utopia.00With contributions by: Pieter Boons, Sandrine Colard, Filip De Boeck, Bas De Roo, Nadia Yala Kisukidi, Sorana Munsya & Leonard Pongo, Herman Van Goethem, Sara Weyns, Nabilla Ait Daoud.00Participating artists: Sammy Baloji, Bodys Isek Kingelez, Maurice Mbikayi, Jean Katambayi, KinAct Collective, Simone Leigh, Hank Willis Thomas, Zahia Rahmani, Ibrahim Mahama, Ângela Ferreira, Kapwani Kiwanga, Sven Augustijnen, Pascale Marthine Tayou, Elisabetta Benassi, Pelagie Gbaguidi.00Exhibition: Middelheim Museum, Antwerp, Belgium (29.5-3.10.2021).
Kolonialismus --- Kunst --- Museum --- Université coloniale de Belgique --- Université coloniale de Belgique --- Influence --- In art --- 2000-2099 --- Antwerpen --- Belgien --- Demokratische Republik Kongo
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Colonisation. Decolonisation --- Photography --- documentary photography --- dekolonisatie --- anno 1800-1999 --- Congo
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Photographic portraiture has long been one of the principal expressions of popular art in Africa, but, from the 19th-century to independence, the thematic scope was largely limited to the sitter's identity and social standing. So widely established is the great African tradition of portrait photography that it has eclipsed the rise of richer and more varied forms of expression that articulate a range of pressing contemporary concerns. Drawing on an exhibition at the Miriam and Ira D. Wallach Art Gallery, Columbia University, this book offers a reconsideration of contemporary African photographic portraiture by presenting four photographers - Sammy Baloji, Mohamed Camara, Sad̐ou Dicko, and George Osodi - whose concerns range well beyond questions of identity and social standing.
Photography, Artistic --- Portrait photography --- Photography --- Portraiture --- Portraits --- Baloji, Sammy --- Camara, Mohamed, --- Dicko, Saïdou --- Osodi, George, --- Criticism and interpretation --- Portrait photography - Africa --- Baloji, Sammy - Criticism and interpretation --- Camara, Mohamed, - 1983- - Criticism and interpretation --- Dicko, Saïdou - Criticism and interpretation --- Osodi, George, - 1974- - Criticism and interpretation --- Camara, Mohamed, - 1983 --- -Dicko, Saïdou --- Osodi, George, - 1974 --- -Portrait photography --- -Photography, Artistic --- Photography. --- Portrait photography. --- Portraits (Photographie) --- Dicko, Saïdou. --- Criticism and interpretation.
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Aanza, Sinzo ; Augustijnen, Sven ; Ensor, James ; Fabre, Jan ; Geelen, Guido ; Gravenol, Jane ; Jespers, Oscar ; Van De Kerckhove, Jan ; Lafontaine, Marie-Jo ; Laloux-Bart, Salomé ; Marker, Chris ; Resnais, Alain ; Martens, Renzo ; Mvano, Chrispin ; Permeke, Constant ; Riche, Manu ; Marnham, Patrick ; Senga, Georges ; Stevens, Joseph.
Congo (Democratic Republic) --- Congo (République démocratique) --- In art --- Exhibitions --- History --- Civilization --- Dans l'art --- Expositions --- Histoire --- Civilisation --- kunst --- fotografie --- Stevens Joseph --- Senga Georges --- Marnham Patrick --- Riche Manu --- Permeke Constant --- Mvano Chrispin --- Martens Renzo --- Resnais Alain --- Marker Chris --- Laloux-Bart Salomé --- Lafontaine MArie-Jo --- Van de Kerckhove Jan --- Jespers Oscar --- Graverol Jane --- Geelen Guido --- Fabre Jan --- Ensor James --- Augustijnen Sven --- Aanza Sinzo --- 7.071 BALOJI --- 7.038 --- Katanga --- postkolonialisme --- kolonialisme --- film --- kunst en economie --- kunst en politiek --- Congo --- Congo (République démocratique) --- Baloji, Sammy --- MAD-faculty 16 --- hedendaagse kunst --- hedendaagse fotografie --- Exhibitions. --- Art --- art [fine art] --- photography [process] --- wars --- colonization --- violence --- Belgium --- Congo (Democratic Republic) - In art - Exhibitions --- art [discipline]
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