Narrow your search
Listing 1 - 10 of 41 << page
of 5
>>
Sort by

Dissertation
Wiskunde en kunst.
Authors: ---
Year: 2011 Publisher: Heverlee Katholieke Hogeschool Leuven. Departement Lerarenopleiding

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit eindwerk omvat een project dat wiskunde integreert in de wereld. Vertrekkend vanuit de natuur, ons menselijk lichaam, de kunst, de architectuur en nog andere domeinen wil ik de leerlingen in hun eigen interessegebied de gulden snede, het getal phi en de rij van Fibonacci doen ontdekken. Deze 3 onderwerpen zijn niet altijd in alle onderdelen terug te vinden. In de workshop over kunst wordt vooral de nadruk gelegd op de gulden snede, terwijl de rij van Fibonacci vooral terug te vinden is in een workshop rond natuur. Het doel van dit project is de leerlingen doen ervaren hoe boeiend wiskunde kan zijn en hoe alomtegenwoordig wiskunde is. De doelgroep voor dit project zijn de leerlingen van het vierde middelbaar. Op die leeftijd weten jongeren reeds wat hen het meest interesseert. Hun keuze van een workshop gebeurt doordacht en is weloverwogen. (Bron: auteur)

Keywords


Dissertation
Crossover van vernieuwde werkvormen naar de wiskunde : heeft het gebruik van creatieve werkvormen een positieve invloed op de interesse van de leerlingen?
Authors: ---
Year: 2015 Publisher: Heverlee UC Leuven-Limburg. Lerarenopleiding Leuven

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit werk ben ik begonnen met een enquête. Hier ben ik te weten gekomen wat de grote problemen zijn in verband met alternatieve werkvormen in de lessen wiskunde. Aan de hand van deze enquête en de drie jaar lerarenopleiding die ik net achter de rug heb, heb ik een inventaris opgesteld van veel gebruikte werkvormen in de wiskunde. Daarna heb ik eens gekeken naar de verschillende leerstijlen van leerlingen en heb ik ondervonden dat er tijdens de schooluren vooral aan de hand van één leerstijl les gegeven wordt. Daarom heb ik naar aardrijkskunde gekeken voor alternatieve werkvormen. Ik weet dat in dit vak heel veel wordt geëxperimenteerd met werkvormen en vond dit dus een geschikte uitgangsbasis voor het aanhalen van vernieuwende werkvormen in de wiskunde. Enkele van deze werkvormen heb ik tijdens stage kunnen toepassen en door feedback van de leerlingen kunnen aanpassen, anderen moeten nog wel worden uitgetest. (Bron: auteur)

Keywords


Dissertation
Op wiskunde kan je rekenen! : inzichtelijk rekenen voor de eerste graad A-stroom
Authors: ---
Year: 2016 Publisher: Heverlee UC Leuven-Limburg. Lerarenopleiding Leuven

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het rekenonderwijs in Vlaanderen heeft de afgelopen jaren enkele grote veranderingen doorgemaakt: van het éénsporig cijferend rekenen zijn we overgestapt naar meersporige rekenmethoden, gebruikt in realistische situaties. Bij deze realistische vraagstukken en problemen hoort het functioneel rekenen en een ontwikkeling van een zekere gecijferdheid. Het rekenonderwijs stelt als doel dat leerlingen vlot moeten rekenen met methodieken, gebaseerd op eigenschappen, die ze zelf mogen kiezen. Uiteraard moeten de leerlingen inzien dat ze de snelste en kortste methoden gebruiken om tot een correct antwoord te komen. Doch wordt hier in het onderwijs — jammer genoeg — nog niet voldoende bij stilgestaan. Als antwoord hierop ben ik op zoek gegaan naar verscheidene methodieken (verdeeleigenschap, verbanden tussen bewerkingen, splitsen, eigenschappen van bewerkingen,…) die kunnen aangeleerd of gebruikt worden om leerlingen inzichtelijk en bewerkingen, eenvoudig te leren rekenen. Hierbij vindt u de link terug tussen de leerinhouden van de basisschool (en op welke manier deze worden onderwezen) en het leerplan van de eerste graad secundair onderwijs. Daarnaast moeten deze rekenvaardigheden ook op punt blijven en naar behoeven ingeoefend worden. Hiervoor werd een rekenbundel ontwikkeld, bruikbaar in de eerste graad A-stroom, bestaande uit oefeningen met als hoofddoel: het inzichtelijk rekenen van leerlingen bevorderen en op peil houden. (Bron: auteur)


Dissertation
Kunst in de ruimte.
Authors: ---
Year: 2011 Publisher: Heverlee Katholieke Hogeschool Leuven. Departement Lerarenopleiding

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Leerlingen ontdekken aan de hand van kunstwerken hoe ze ruimte kunnen weergeven op een vlak. (Bron: auteur)

Keywords


Dissertation
Wiskunde = creatief?! : creatieve opdrachten in wiskunde
Authors: ---
Year: 2015 Publisher: Heverlee UC Leuven-Limburg. Lerarenopleiding Leuven

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Tijdens dit afstudeeronderzoek heb ik geprobeerd om creatieve werkvormen in wiskundelessen te integreren. In het eerste deel heb ik onderzocht wat creatieve werkvormen zijn, waarom we er gebruik van zouden maken en wanneer ze geïmplementeerd kunnen worden in de lessen wiskunde. Centraal in mijn afstudeeronderzoek staan dan ook de uitgewerkte werkvormen en praktijkvoorbeelden, opgesplitst in activerende en creërende werkvormen. Deze zijn allen terug te vinden in het tweede deel van mijn onderzoeksverslag, klaar om toe te passen in een les wiskunde. Om het gebruik van deze werkvormen zo toegankelijk mogelijk te maken, heb ik een waaier aan mogelijkheden opgenomen die variëren in tijdsduur en in uiteenlopende lesfasen gebruikt kunnen worden. (Bron: auteur)

Keywords


Dissertation
Tot de essentie in 1B? : meetkunde en essentie in de B-stroom
Authors: ---
Year: 2015 Publisher: Heverlee UC Leuven-Limburg. Lerarenopleiding Leuven

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

onderscheid maken tussen meetkunde en getallenleer. Deze twee grote delen worden door de leerlingen eveneens goed van elkaar gescheiden. Dit eindwerk zal zich specifiek toespitsen op het meetkundig gedeelte. Het afstudeeronderzoek over de essentie van getallenleer werd geschreven door Stefanie Bogaers en Silke Siborgs. "Hoe kunnen verschillende didactische werkvormen de interesse voor meetkunde verhogen en op welke manier kunnen we dan de essentie van begrippen overbrengen?". Deze onderzoeksvraag wordt doorheen het verdere verloop van dit afstudeeronderzoek gedetailleerd beantwoord. Uit de interviews en literatuurstudie is gebleken dat veel (beginnende) leerkrachten het lesgeven in dit eerste jaar van de B-stroom onderschatten. De leerlingen uit IB hebben meer nood aan de essentie van de verschillende hoofdstukken vermits zij het reeds moeilijk hebben met het leren van dit vak. Als leerkracht is het dan ook van essentieel belang dat men zich niet enkel toespitst op het invullen van het werkboek, maar dat men ook veel tijd spendeert aan het zoeken naar de essentie van de verschillende meetkundige onderwerpen. (Bron: auteur)

Keywords


Dissertation
Wat als wiskundig denken zichtbaar wordt? : making thinking visible in wiskunde
Authors: ---
Year: 2016 Publisher: Heverlee UC Leuven-Limburg. Lerarenopleiding Leuven

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Wat de verschillende soorten afstudeeronderzoeken betreft, dient dit onderzoek geplaatst te worden binnen de onderzoeksstrategie ontwerponderzoek. Een ontwerponderzoek biedt een antwoord op uitdagingen in de praktijk. Dit afstudeeronderzoek richt zich op het bevorderen van onderzoekend leren in wiskunde. De uitdaging bestaat er uit materialen en werkvormen te ontwikkelen om het denken van leerlingen meer zichtbaar te maken. Dit afstudeeronderzoek is opgedeeld in twee delen, namelijk een theoretisch gedeelte en een praktisch gedeelte. Het theoretisch gedeelte handelt over het begrip onderzoekend leren en het belang van onderzoekend leren. Verder komen ook verschillende toepassingen van onderzoekend leren aan bod: Making Thinking Visib/e, The Fibonacci Project en Problem Solving. In het praktisch gedeelte vindt u de materialen en werkvormen die het denken van leerlingen meer zichtbaar maken. De materialen en werkvormen worden telkens van de nodige uitleg voorzien, zodat ze makkelijk in de praktijk kunnen worden ingezet. Tot slot hoop ik dat u aan de slag kunt met de materialen en werkvormen die dit afstudeeronderzoek biedt. Wat als wiskundig denken zichtbaar wordt? (Bron: auteur)

Keywords


Dissertation
Wiskundeonderwijs in het Verenigd Koninkrijk, Nederland en Vlaanderen : een vergelijkende studie.
Authors: ---
Year: 2011 Publisher: Heverlee Katholieke Hogeschool Leuven. Departement Lerarenopleiding

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Een vergelijkende studie tussen de eindtermen in het Verenigd Koninkrijk, Nederland en Vlaanderen. Het verschil in didactische aanpak in de verschillende landen komt ook aan bod. (Bron: auteur)

Keywords


Dissertation
Mag het iets meer zijn? : motivatie voor wiskunde op de weegschaal
Authors: ---
Year: 2015 Publisher: Heverlee UC Leuven-Limburg. Lerarenopleiding Leuven

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Dissertation
Smartboarden : hoe "smart" zijn ze? : ICT in het wiskundeonderwijs
Authors: ---
Year: 2015 Publisher: Heverlee UC Leuven-Limburg. Lerarenopleiding Leuven

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Met dit afstudeerproject wil ik onderzoeken in welke mate het gebruik van ICT tijdens de wiskundeles de leerlingen meer kan motiveren en hun leerproces kan stimuleren. De focus hier ligt op het smartboard, omdat ik dit zelf een zeer handig hulpmiddel vind en er van overtuigd ben dat dit de onderwijspraktijk kan verbeteren. Allereerst ga ik bekijken welke ICT-middelen de leerkrachten vandaag de dag veel gebruiken en welke andere programma's er nog beschikbaar zijn. Dit lijkt mij belangrijk voor dit onderzoek aangezien dit enigszins aantoont hoe bereid leerkrachten zijn ICT te gebruiken. Daarna ga ik specifieker naar het smartboard kijken. Een aantal van de programma's die reeds gebruikt worden via de computer en beamer, kunnen ook hier gebruikt worden. Daarom besprak ik eerst de 'algemene' ICT- middelen. Ook wil ik hier te weten proberen te komen hoe leerkrachten en leerlingen denken over het smartboard. Tenslotte ga ik onderzoeken in welke mate de resultaten van de leerlingen verschilt wanneer er ICT is gebruikt tegenover leerstof waar wel met ICT les gegeven is. Ik had hier graag heel specifiek over het smartboard gesproken, maar dit was moeilijk aangezien ik tijdens mijn stage geen gebruik kon maken van een smartboard. Ik heb echter wel een aantal onderzoeken gevonden waar dit wel op smartboard gefocust was. Om dit alles waar te maken heb ik enquêtes afgenomen bij zowel leerkrachten als leerlingen en een klein onderzoekje gedaan naar resultaten van leerlingen. De bevindingen hiervan en de resultaten vindt u in dit afstudeeronderzoek. (Bron: auteur)

Keywords

Listing 1 - 10 of 41 << page
of 5
>>
Sort by