Listing 1 - 1 of 1 |
Sort by
|
Choose an application
In deze thesis wordt onderzocht hoe de consument reageert op een conflict delisting (CD) en zal dit gebenchmarkt worden tegenover situaties van voorraadtekort (OOS) en permanente assortiment reducties (PAR). Verder wordt bestudeerd welke de effecten zijn van klantenloyaliteit (winkel- en merkenloyaliteit) en productcategorieën (hedonistisch, utilitaristisch, food, non-food) op deze reacties. Dit wordt gemeten aan de hand van een survey waarin we enkele scenario’s aan de respondent voorleggen die daarna met behulp van een meervoudige binaire logistische regressie geanalyseerd wordt. De resultaten leren ons in de eerste plaats dat de consument hetzelfde reageert op een PAR en CD. Vervolgens verandert de klant vaker van winkel in het geval van non-food en hedonistische producten en wanneer de merkenloyaliteit hoger is. Daartegenover staat dat men vaker van merk verandert wanneer het om een non-food en utilitaristisch goed gaat en wanneer de merkenloyaliteit lager is. Daarenboven leren we dat consumenten vaker hun aankoop uitstellen wanneer het een food en hedonistisch product betreft en wanneer de merkenloyaliteit hoger is. De annulering van aankopen komt eveneens vaker voor in het geval van food en hedonistische goederen. Al deze bevindingen trachten we te verklaren en we duiden ook de implicaties ervan aan voor bedrijven.
Listing 1 - 1 of 1 |
Sort by
|