Listing 1 - 10 of 63 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
In dit eindwerk wordt er aan de hand van 'Het is de liefde die we niet begrijpen' en 'Duet met valse noten' gepraat over modaliteit. Uit deze twee werken van Bart Moeyaert komen de voorbeelden die de theorie rond dit onderwerp verduidelijken. Als er geen duidelijke voorbeelden in de boeken terug te vinden waren - zoals bij de conjunctief- werden voorbeelden uit de ANS aangehaald. Het praktische gedeelte bevat lessen die eveneens rond Moeyaerts werken zijn opgebouwd. Ze gaan vooral uit van de 'subjectieve beleving van een spreker en toehoorder'. De bedoeling van deze reeks is dat de leerlingen leren aanvoelen wat modaliteit net inhoudt. Veel droge theorie komt in de lessen dan ook niet van pas. (Bron: auteur)
Choose an application
Politiek --- Verkiezingen --- Stemgedrag (verkiezingen) --- Onderwijs --- Burgerschap --- Onderzoek (wetenschap)
Choose an application
Choose an application
Fonds Suzan Daniel (FSD)
Choose an application
Hebben jongeren interesse in politiek? Welk beeld hebben zij van een 'goede burger'? En hanteert de jeugd van vandaag écht een ander waardepatroon dan dat van hun ouders, zoals soms wordt beweerd? Scholen leveren inspanningen door lessen burgerschapsvorming te organiseren of met hun leerlingen een bezoek te brengen aan het parlement. Maar wat zijn de effecten van deze inspanningen? De hamvraag is natuurlijk welke rol scholen kunnen spelen bij het opvoeden tot burgerzin. En wat blijkt? Lessen burgerschapsvorming en kleine projecten zoals 'Kranten in de Klas' kunnen de politieke interesse van jongeren daadwerkelijk aanwakkeren. Scholen die maatschappelijke problemen en politieke thema's niet ontwijken in hun lessen, stimuleren hun leerlingen meer tot kritisch engagement. Maar het is vooral de democratische organisatie van de school zélf die ervoor kan zorgen dat jongeren (al dan niet politieke) engagementen willen opnemen in de samenleving. Participatie zorgt immers voor een positief klas- en schoolklimaat, geeft jongeren het gevoel dat hun mening er echt toedoet en zorgt voor meer vertrouwen. In heel Europa groeit de bezorgdheid over de toekomst van het democratisch politiek systeem. De kloof tussen burgers en politiek wordt alsmaar groter, in landen zonder kiesplicht daalt de opkomst bij verkiezingen, de betrokkenheid van de burgers bij het beleid lijkt af te nemen? Met deze bezorgdheid groeit uiteraard de aandacht voor de politieke socialisatie van jongeren. Want het zijn de jongeren van vandaag die de democratie van morgen zullen vormgeven. Dit boek toont overtuigend aan dat scholen en leerkrachten hier een belangrijke bijdrage kunnen leveren. Een boek vol kritische vragen en inzichten rond burgerschapsvorming in het onderwijs. Inspirerend en stimulerend voor scholen en al wie bekommerd is om de democratie van morgen.
#PBIB:+108.42 --- #SBIB:316.334.1O340 --- #SBIB:323H521 --- #SBIB:324H60 --- 200 Politiek --- Burgerschap --- burgerzin --- jongeren --- politiek --- 330 --- België --- burgerschap --- jeugd --- onderwijs --- 450.2 --- 450.4 --- 478.1 --- 485.62 --- Burgerzin --- Jeugd(Jongeren) --- Jongeren --- Onderwijs en maatschappij --- Opvoeden tot burgerzin --- Politiek --- School --- Waardevorming --- jeugdigen --- schoolmanagement --- vrijwilligerswerk --- 451.2 --- 458.1 --- Leerlingenparticipatie --- Onderwijs --- Opvoeden tot burgerzin (Burgerschap) --- 456.6 --- politiek en onderwijs --- 456.8 --- Jeugd --- Politieke vorming --- Vlaanderen --- leerlingenbegeleiding --- studentenbegeleiding --- Burgerschap ; onderwijs --- politieke jeugdvorming --- politieke opvoeding --- Onderwijs : Opvoeding : Ontwikkelen van sociale vaardigheden : Opvoeden tot burgerzin --- Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving --- Belgische politieke participatie en socialisatie --- Politieke socialisatie --- Politiek, wetgeving en organisatie --- Onderwijskunde --- Mondiale vorming en vredesopvoeding --- Maatschappijleer --- Organisatie - Management --- 374.3 --- 37.03 --- Pedagogiek en onderwijskunde --- Onderwijsbeleid. --- Didactics of secundary education --- politieke participatie --- maatschappelijke vorming --- Didactics of social education --- dagbladpers --- Jongeren en politiek ; Vlaanderen --- Burgerschap ; onderwijs ; Vlaanderen --- Civics --- Study and teaching --- Belgium --- Democratie --- Management --- Beleid --- Maatschappij --- Film --- Media --- Emigratie --- Analyse --- Evaluatie --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Jongere
Choose an application
Bij de handleiding horen een audio-cd en dvd
1e leerjaar secundair onderwijs --- Beroepssecundair onderwijs --- Godsdienst --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Man --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Verpleegkunde --- Volwassene
Choose an application
This Open Access book presents an international group of scholars seeking to understand how youth from different cultures relate to modern multidimensional concepts of citizenship, and the roles that education and society have in shaping the views of the world’s future citizens. The book also explores how different aspects of citizenship, such as attitudes towards diverse population groups and concerns for social issues, relate to classical definitions of norm-based citizenship from the political sciences. Authors from Asia, Europe, and Latin America provide a series of in-depth investigations into how concepts of “good citizenship” are shaped in different regions of the globe, using the rich comparative data from the IEA’s International Civic and Citizenship Study (ICCS) 2016. In twelve chapters, the authors review the concept of “good citizenship”; how citizenship norms adherence is configured into profiles across countries; and what country, school, and background factors are related to how students adhere to citizenship norms. Recognizing contingent social and political situations in specific regions of the world, the present books offer six chapters where authors apply their expertise to offer locally relevant and pertinent observations on how young people from diverse cultures understand and relate to different dimensions of citizenship in countries of Asia, Europe, and Latin America. The present book is of relevance for different audiences interested in civic education and political socialization, including social sciences and education, integrating topics from political science, sociology, political psychology, and law. .
Education --- Examinations & assessment --- Civil rights & citizenship --- Educational strategies & policy --- IEA --- Large-scale studies in education --- Open Access --- Civic education --- School effectiveness --- International Civics and Citizenship Study --- ICCS --- Large-scale assessment --- ICCS data in civic education --- Comparative research in civic education --- Latin American political culture and citizenship norms --- Corruption among students in Latin America --- Citizenship norms among native and immigrant students --- Asian adolescents’ understanding of democracy --- Asian dtudents and civic engagement --- Educació cívica --- Joves --- Grups d'edat --- Adolescents --- Joves internautes --- Treball social amb els joves --- Serveis socials per als joves --- Educació per a la ciutadania --- Ensenyament cívic --- Educació --- Ciutadania --- Civisme --- Educació en valors --- Educació moral --- Educació per a la pau --- International education. --- Comparative education. --- Education. --- International relations. --- Education and state. --- Education—Research. --- International and Comparative Education. --- International Relations. --- Educational Policy and Politics. --- Research Methods in Education. --- Education policy --- Educational policy --- State and education --- Social policy --- Endowment of research --- Coexistence --- Foreign affairs --- Foreign policy --- Foreign relations --- Global governance --- Interdependence of nations --- International affairs --- Peaceful coexistence --- World order --- National security --- Sovereignty --- World politics --- Children --- Education, Primitive --- Education of children --- Human resource development --- Instruction --- Pedagogy --- Schooling --- Students --- Youth --- Civilization --- Learning and scholarship --- Mental discipline --- Schools --- Teaching --- Training --- Education, Comparative --- Global education --- Intellectual cooperation --- Internationalism --- Government policy --- History
Choose an application
In democratische samenlevingen, waar meer en meer jongeren apathisch lij ken te staan ten opzichte van het politieke domein, is het belangrijk om een goed inzicht te krijgen in processen die de politieke en democratis che kennis, vaardigheden en attitudes van adolescenten ontwikkelen en/of in stand houden. Burgerschapseducatie in het secundair onderwijs wordt dan ook vaak beschouwd als één van die politieke socialisatie processe n. Het is vervolgens geen verrassing dat zowel overheden als onderzoeker s de school aanhalen als een van de belangrijkste agenten in het politie ke socialisatie proces, ondermeer omdat op die plaats verschillende groe pen jongeren van een bepaalde leeftijd samenkomen. Dit eindwerk met de t itel: Scholen en Burgerschapseducatie. Een comparatieve zoektocht naar socialisatie-effecten van burgerschapseducatie op adolescenten vraagt z ich af of de school in België en Canada inderdaad zo een geschikte plaat s is om de politieke kennis, vaardigheden en attitudes van jongeren tuss en 16 en 18 jaar te ontwikkelen. Mee
Choose an application
De ICCS 2016 studie. In het voorjaar van 2016 nam de Vlaamse Gemeenschap deel aan de International Civic and Citizenship Education Study (ICCS). In totaal werden hierbij 162 scholen, 2.931 leerlingen, 2.021 leerkrachten en 149 directieleden betrokken. ICCS-Vlaanderen biedt daardoor een representatief beeld van het tweede jaar secundair onderwijs in Vlaanderen (veertienjarige leerlingen). Doordat het Vlaamse onderzoek beantwoordt aan de internationale kwaliteitscriteria is het methodologisch correct de Vlaamse gegevens te vergelijken met de 24 landen die hebben deelgenomen aan ICCS-2016. Doordat zowel het onderzoeksdesign, als veel elementen uit de vragenlijst identiek zijn met het onderzoek in 2009, kunnen we tevens nagaan hoe de situatie evolueerde sinds de vorige editie van ICCS in 2009. Binnen ICCS hanteert men een brede definitie van burgerschap en burgerschapseducatie. Het onderzoek peilt daardoor niet alleen naar politieke kennis, maar ook naar democratisch engagement, betrokkenheid, tolerantie en aandacht voor duurzame ontwikkeling.
Listing 1 - 10 of 63 | << page >> |
Sort by
|