Narrow your search

Library

KU Leuven (50)

KBR (2)

Thomas More Kempen (1)


Resource type

dissertation (51)

book (1)

digital (1)


Language

Dutch (48)

English (5)


Year
From To Submit

2022 (10)

2021 (12)

2020 (4)

2019 (7)

2018 (8)

More...
Listing 1 - 10 of 53 << page
of 6
>>
Sort by

Dissertation
Een excursie naar Tongeren anders bekeken
Authors: ---
Year: 2017 Publisher: Vorselaar : Thomas More Kempen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Samenvatting Als leerling ben ik twee maal op excursie geweest naar het Gallo - Romeins Museum in Tongeren. Eén maal als leerling in het middelbaar onderwijs en één keer als student van de lerarenopleiding in Vorselaar. Beide keren waren er leerlingen die de excursie zeer boeiend vonden maar er waren ook leerlingen die de excursie saai vonden. Het is normaal dat niet elke leerling een excursie even boeiend of leuk vindt, maar ik zou toch graag willen onderzoeken wat maakt dat leerlingen een excursie als boeiend of leerrijk ervaren. Als ik binnenkort als leerkracht zelf een excursie moet voorbereiden en uitvoeren zou ik graag hebben dat mijn leerlingen er iets aan gehad hebben en de excursie niet beschouwen als 'een dagje vrij'. Vandaar dat ik als thema voor mijn bachelorproef heb gekozen om eens te kijken hoe we een excursie naar Tongeren aantrekkelijker en leerrijker kunnen maken. Dit ga ik doen aan de hand van een vragenlijst, het vergelijken van werkbundels en zelf waarnemen. Mijn onderzoeksvraag luidt als volgt: 'Hoe maken we een excursie naar Tongeren interessanter voor de leerlingen en hoe halen we het leerrendement naar boven?' Deze vraag heb ik nogmaals onderverdeeld in vier deelvragen: 1. Hoe ziet een goede geschiedkundige excursie naar Tongeren eruit? 2. Waarom is een excursie naar Tongeren zinvol? 3. Wat zijn de verschillen tussen excursies die er bestaan? 4. Op welke manier verhoog je de betrokkenheid van een leerling voor een excursie naar Tongeren?

Keywords


Book
Medication use during during preconception, pregnancy and lactation : towards safe and rational use enhanced by community pharmacists' counseling
Authors: ---
Year: 2019 Publisher: Leuven KU Leuven

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Dissertation
Stimuleren van werkplekleren: integratie van theorie en praktijk : TRIGGER
Authors: --- --- --- ---
Year: 2015 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Farmaceutische Wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Digital
Medication use during preconception, pregnancy and lactation : towards safe and rational use enhanced by community pharmacists' counseling
Authors: ---
Year: 2019 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculty of Pharmaceutical Sciences. Department of Pharmaceutical and Pharmacological Sciences, 2019

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Dissertation
Een teratologie informatie service in België: In kaart brengen van de verwachtingen van het grote publiek
Authors: --- --- ---
Year: 2021 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Farmaceutische Wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Achtergrond: Momenteel zijn er nog veel onwetendheden en onzekerheden over het gebruik van geneesmiddelen tijdens de zwangerschap en borstvoeding. Hierdoor is de nood aan het verspreiden van betrouwbare informatie hoog. De oprichting van een Teratologie Informatie Service (TIS) kan hier tegemoet aan komen. Onderzoeksvraag: In kaart brengen van de verwachtingen en voorkeuren van het grote publiek ten opzichte van wat een Belgische TIS voor hen kan betekenen en hoe het deze rol in de toekomst het beste kan opnemen. Methoden: Het onderzoek bestond uit semigestructureerde interviews die online werden afgenomen in het najaar van 2020 (oktober-november) tot saturatie bereikt werd. De onderzoekspopulatie bestond uit zwangere vrouwen, lacterende moeders en vrouwen met een kinderwens. Deze werd bekomen aan de hand van convenience sampling, gevolgd door stratificatie. De gegevens werden kwalitatief geanalyseerd en gecodeerd met het softwareprogramma Nvivo. Resultaten: In totaal werden 17 vrouwen geïnterviewd. De moeilijkheden waarmee vrouwen geconfronteerd worden, zijn het aangeboden krijgen van tegenstrijdige informatie, het ontbreken of niet vinden van betrouwbare informatie en het niet begrijpen van aangeboden informatie. Ze verwachten over het algemeen dat het centrum betrouwbare informatie aanbiedt op een gebruiksvriendelijke website of via een laagdrempelig, persoonlijk contact. Conclusie: Voor zwangere vrouwen, lacterende moeders en vrouwen met een zwangerschapswens is het vandaag de dag niet altijd makkelijk om met informatie over het gebruik van geneesmiddelen tijdens de zwangerschap of de borstvoedingsperiode om te gaan. Een expertisecentrum dat evidence-based informatie aanbiedt zou hierbij soelaas kunnen bieden. De voorkeuren en verwachtingen kunnen best opgevolgd worden in de toekomst, alsook de ervaringen na de oprichting van de TIS.  

Keywords


Dissertation
Een Teratologie Informatie Service in België: in kaart brengen van verwachtingen van zorgverleners
Authors: --- --- ---
Year: 2021 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Farmaceutische Wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Achtergrond: In verschillende landen kunnen zorgverleners met hun vragen over het gebruik van geneesmiddelen of andere gezondheidsproducten tijdens de preconceptie, zwangerschap en borstvoeding terecht bij een Teratologie Informatie Service (TIS). Hoewel de nood aan een TIS in België duidelijk is aangetoond, is er nog geen goed zicht op de verwachtingen en voorkeuren van zorgverleners. Onderzoeksvraag: Wat zijn de voorkeuren en verwachtingen van zorgverleners ten opzichte van de rol en organisatie van een TIS in België? Methoden: Vanaf oktober tot en met december 2020 werden online semigestructureerde interviews uitgevoerd bij Nederlandstalige zorgverleners betrokken bij de perinatale zorg. De selectie van de onderzoekspopulatie gebeurde aan de hand van convenience en snowball sampling. Data werd verzameld tot saturatie en kwalitatief geanalyseerd aan de hand van de Qualitative Analysis Guide Of Leuven (QUAGOL) met behulp van het softwareprogramma Nvivo. Resultaten: In totaal werden 18 zorgverleners geïnterviewd. Zorgverleners ervaren op dit moment moeilijkheden met het omgaan met beschikbare informatie en zijn genoodzaakt informatie op te zoeken in verschillende buitenlandse bronnen. De rol van een expertisecentrum is volgens zorgverleners het aanbieden van evidence-based informatie, het uniformiseren van adviezen en richtlijnen, het corrigeren van misinformatie, het opleiden en bijscholen van zorgverleners en het faciliteren van onderzoek. Conclusie: Zorgverleners wensen een gebruiksvriendelijke, up-to-date, evidence-based bron in België. Volgens zorgverleners kan deze rol opgenomen worden door de TIS in België. Essentiële voorwaarden om van de informatie en service gebruik te maken bleken de uitgebreidheid van informatie, de gebruiksvriendelijkheid van de website, de mogelijkheid tot individueel overleg en gratis advies.

Keywords


Dissertation
De begeleidende rol van de officina-apotheker bij preconceptie en zwangerschap: De haalbaarheid en tevredenheid van mystery bezoeken gevolgd door een persoonlijk feedbackgesprek al een vorm van training voor de officina-apotheker
Authors: --- --- ---
Year: 2021 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Farmaceutische Wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Achtergrond Heel wat vrouwen nemen geneesmiddelen tijdens de zwangerschap. Naast noodzakelijke medicatie worden ook regelmatig geneesmiddelen gebruikt die niet aangewezen zijn. Anderzijds hebben heel wat vrouwen ook angst om schade te berokkenen aan het ongeboren kind waardoor ze de teratogene risico’s van geneesmiddelen overschatten. Daarnaast starten heel wat vrouwen preconceptioneel te laat met de inname van foliumzuur of gebruiken ze zelfs nooit foliumzuur. Tijdens preconceptie en zwangerschap hebben vrouwen dus nood aan een goede begeleiding door onder andere de officina-apotheker. In de praktijk verloopt deze begeleiding echter nog niet optimaal wat aangeeft dat er nood is aan een geschikte trainingsvorm voor officina-apothekers om deze begeleiding te verbeteren. Doel Het doel van het project was om na te gaan wat de haalbaarheid en tevredenheid is van mystery bezoeken gevolgd door een persoonlijk feedbackgesprek als een vorm van training voor officina-apothekers. Methode Apothekers konden zich na het volgen van de IPSA specialisatiecursus rond preconceptie, zwangerschap en borstvoeding in 2019 of 2020 als team vrijwillig inschrijven voor het project. De deelnemende apotheken kregen twee keer bezoek van een simulatiepatiënt die een zwangerschapstest kwam vragen tussen oktober en december 2020. Binnen de week na elk mystery bezoek vond een online persoonlijk feedbackgesprek plaats met academici, de simulatiepatiënt en het apotheekteam. Resultaten De onderzoekspopulatie bestond uit 10 apotheken met in totaal 41 officina-apothekers (N=41). Alle apothekers stonden open voor feedback en werkten constructief mee aan het feedbackgesprek. Mystery bezoeken gevolgd door een persoonlijk feedbackgesprek werd als een zeer aangename vorm van training ervaren die in de toekomst meer gebruikt mag worden. De grootste voordelen zijn het persoonlijk karakter, de praktijkgerichtheid, de input van externen, het online format en de timing. Conclusie Mystery bezoeken gevolgd door een persoonlijk feedbackgesprek lijkt een haalbare en aangename vorm van training van officina-apothekers. Verder onderzoek bij een grotere groep apothekers en onderzoek naar de impact van deze trainingsvorm op de praktijkvoering van officina-apothekers zijn nodig.

Keywords


Dissertation
Navorming voor apothekers - Vernieuwende vormen van navorming voor apothekers in Vlaanderen
Authors: --- --- ---
Year: 2016 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Farmaceutische Wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Achtergrond: Navorming is in België sinds 1 januari 2015 verplicht en geldt voor elke actieve officina-apotheker. De verplichting heeft als consequentie dat er substantiële veranderingen moeten doorgevoerd worden die er voor zorgen dat er blijvend efficiënte en adequate navorming wordt aangeboden aan de grotere groep apothekers. Doelstelling: Om de navorming te optimaliseren wordt een overzicht gegeven van vernieuwende vormen in het buitenland die mogelijks ook kunnen geïmplementeerd worden in Vlaanderen. Methoden: De vernieuwende vormen werden via databanken op het internet gezocht, waarbij gebruik gemaakt werd van Pubmed en Embase. Er werd gefocust op artikels die in de afgelopen tien jaar werden gepubliceerd. Het opzoeken vond plaats tussen 1 maart 2015 en werd beëindigd op 21 maart 2016. Resultaten: E-learning en workshops zijn de meest voorkomende vormen. Deze werden al dan niet in combinatie met andere vormen gegeven zoals lezingen, getuigenissen, discussies, follow-up telefonische gesprekken, begeleiding op afstand, bijeenkomsten na de navorming, reflectievragen en evaluerende vragen. Bij vormen die uit meerdere delen bestonden, werd meestal een theoretisch kader gecreëerd door middel van zelfstudie of een lezing. De keuze voor een vorm lijkt af te hangen van de grootte van de groep apothekers, of er theorie of vaardigheden worden aangeleerd en het financiële aspect (wat hier niet tot de onderzoeksvraag behoorde). Conclusie: Er werden veel verschillende vormen van navorming in de literatuur gevonden met elk hun voor- en nadelen. De keuze voor een vorm lijkt af te hangen van de grootte van de groep apothekers, of er theorie of vaardigheden worden aangeleerd en het financiële aspect (wat hier niet tot de onderzoeksvraag behoorde).

Keywords


Dissertation
Het effect en de impact van diverse navormingsinitiatieven
Authors: --- --- ---
Year: 2016 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Farmaceutische Wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

ACHTERGROND De navorming voor officina-apothekers is sinds 1 januari 2015 verplicht. Samengevat is het doel van navorming de deskundigheid alsook de wetenschappelijk kennis van een apotheker actueel te houden. DOELSTELLING Wat is de effectiviteit en de impact van diverse navormingsinitiatieven? METHODEN Om de effectiviteit en impact van de verschillende navormingsinitiatieven te analyseren, bestudeert deze masterproef 25 wetenschappelijke artikels. In deze masterproef komen volgende types van wetenschappelijke studies aan bod zoals gerandomiseerde controle onderzoeken, prospectieve cohortstudies, (niet) experimentele pre- en post interventie studies en pre- en post interventie studies. De masterproef hanteert Pubmed, Embase en Medline als databanken. De volgende combinaties van zoektermen zijn de voornaamste termen waarop gezocht werd in de hiervoor vermeldde databanken: ‘navorming’, ‘openbare apotheek’, ‘effectiviteit’, ‘lange termijn effect’, ‘evaluatie’, ‘competenties’, ‘vaardigheden’, ‘tevredenheid’, ‘impact’, ‘houding’ en ‘kennis’. Op basis van deze zoektermen werden de meest relevante artikels geselecteerd en besproken. RESULTATEN De kennis steeg zowel na het volgen van een hoorcollege als de mixed method. Maar op vlak van behoud van kennis bleek deze laatste het meest impact te hebben. De interactieve navormingsmethode in combinatie met een hoorcollege verhoogde de kennis op lange termijn alsook bracht het een verbetering aan op patiëntniveau. De kennis bij distance learning werd alleen onderzocht op korte termijn. Apothekers leken tevreden met de verschillende navormingsinitiatieven. Ze hadden echter wel een bepaalde voorkeur voor een flexibele navorming. En daaraan kan het distance learning antwoord bieden. De mixed methods en intensieve hoorcolleges verhoogde de self-efficacy onmiddellijk na de navorming. Op vlak van praktijkvaardigheden hadden zowel de hoorcolleges, interactieve workshops, CPD en mixed methods een positief effect en impact. Distance learning en online leren werden nagenoeg bijna niet onderzocht op praktijkhandelingen. En als laatste werd ook ‘de houding’ van een apotheker geëvalueerd. Deze verbeterde onmiddellijk na een online cursus die op een eigen tempo kon worden doorgenomen. Op langere termijn verbeterde de houding zowel na het volgen van interactieve workshop als na mixed methods. CONCLUSIE De verschillende navormingsinitiatieven of navormingsmethoden hebben elk hun effect en impact. Herhalen van de behandelde materie tijdens de navorming en in de praktijk zou voor een behoud van effectiviteit kunnen zorgen. Verder onderzoek is cruciaal voor het optimaliseren van het effect en de impact van navorming.

Keywords


Dissertation
Expertiseontwikkeling van apothekers met inbegrip van leeftijdsverschillen
Authors: --- --- ---
Year: 2016 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Farmaceutische Wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Achtergrond. De navorming voor apothekers is niet meer weg te denken in de huidige beroepscontext. In deze tijden verandert de focus van de apotheker substantieel, met name naar het begeleiden van de patiënt bij het gebruik van geneesmiddelen. Een aangepaste en goed doordachte navorming is bijgevolg essentieel. Onderzoeksvraag. Er werd onderzocht onder welke vorm men de expertiseontwikkeling van apothekers kan organiseren, maar ook of pas afgestudeerde apothekers nood hebben aan een andere navorming dan hun oudere collega’s en wat het gevolg hiervan is. Methoden. PubMed en Embase zijn de 2 databanken die gebruikt werden. Artikels van de laatste tien jaar of welke in het Engels, Frans of Nederlands waren geschreven, werden geselecteerd. Vervolgens werden, naast grijze literatuur, artikels geïncludeerd via de sneeuwbalmethode. Resultaten. Uit de studie bleek dat expertiseontwikkeling onder de vorm van continuing professional development (CPD) de manier is om apothekers zelfstandig en levenslang te laten leren. Ook werd vastgesteld dat de competentie van apothekers daalt naarmate zij al langer in de officina staan. Tot slot valt te besluiten dat er voor de apotheker nog nieuwe specialisaties mogelijk zijn, namelijk het voorschrijven van medicatie. Conclusie. Er is nood aan een leeftijdsgebonden navorming voor apothekers onder de vorm van CPD, wat best al geïntroduceerd kan worden tijdens de opleiding tot apotheker. Dankzij het concept van CPD zal de apotheker zijn taak beter kunnen uitvoeren. Tot slot zijn er resultaten dat het voorschrijven van medicatie door apothekers in het buitenland goed werkt en dat het aan een opmars bezig is in verschillende andere landen.

Keywords

Listing 1 - 10 of 53 << page
of 6
>>
Sort by