Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|
Choose an application
De drijfveer achter dit werkstuk is kinderen en jongeren op een creatieve en participatieve manier in contact brengen met vieringen en bezinningen. Vandaag de dag lijkt het alsmaar minder evident 'ruimte' en 'tijd' vrij te maken voor bezinning en viering. In het theoretische deel van mijn werkstuk ga ik daarom in op deze veranderde levensbeschouwelijke beginsituatie van kinderen en jongeren. Aangezien deze beleving en viering niet zomaar evident is, is het precies belangrijk om kinderen en jongeren op dit vlak positieve ervaringskansen te bieden. Ik onderzocht de doelgroep kinderen en jongeren. Zo vinden kinderen het leuk als ze zelf iets mogen doen, en houden jongeren liever een beetje afstand. Toch moeten vieringen bij beiden participatief zijn opdat de aanwezigen echt kunnen meevieren en ze niet op een afstand waarnemen wat er gebeurt. Deze vrije en gedeelde ruimte en tijd zou de school kunnen bieden. De 'katholieke identiteit' van de school verwijst dan ook niet langer naar iets vaststaand en normatief, maar naar de gezamenlijke zoektocht op school om met de jongeren en kinderen het leven verdiepend te vieren. Vanuit het leerplan godsdienst bekeken horen de participatieve vieringen en bezinningen bij de ondersteuning van het levensbeschouwelijk en religieus ontwikkelingsproces van de kinderen. Bovendien verwacht het van leerkrachten in het katholiek onderwijs dat ze niet louter het beroep uitoefenen, maar dat het leerkracht zijn een roeping was om kinderen op te voeden. Dit is eveneens een belangrijke visie voor vieringen. Het is niet de bedoeling de aanwezigen alle verhalen te LEREN, maar ze het te laten ontdekken en hen hierdoor voeling te geven met het dagelijkse leven. Aan de hand van een stappenplan zal de opbouw van een viering duidelijk worden. In het praktische gedeelte worden een aantal concrete vieringen voorgesteld. U krijgt verschillende mogelijkheden voorgeschoteld: zowel gebedsvieringen, eucharistievieringen als bezinningen komen aan bod ...
Choose an application
Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|