Narrow your search

Library

KU Leuven (8)

KBR (2)

Arteveldehogeschool (1)

Thomas More Kempen (1)

UCLouvain (1)

UCLL (1)

ULiège (1)

VDIC (1)

VIVES (1)


Resource type

dissertation (8)

book (4)


Language

Dutch (8)

English (2)

Spanish (2)


Year
From To Submit

2023 (1)

2022 (3)

2019 (3)

2018 (3)

2001 (1)

More...
Listing 1 - 10 of 12 << page
of 2
>>
Sort by
Dramas escolares latinos siglos XII y XIII
Author:
ISBN: 9788446015352 8446015358 Year: 2001 Publisher: Madrid: Akal,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Teatro medieval. 1. El drama litúrgico
Author:
ISBN: 8474238005 Year: 1997 Publisher: Barcelona : Crítica,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Book
Nieuwe collega's in de zorg : ervaringsdeskundigen in het ziekenhuis
Author:
ISBN: 9789401461863 Year: 2019 Publisher: Leuven LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Met ervaringsdeskundigen naar een betere zorg. Wat doen ervaringsdeskundigen in ziekenhuizen? Wat halen zijzelf, patiënten en zorgverleners eruit? Hoe zet je een succesvolle werking op? Iedereen wil de zorg verbeteren. Dat staat buiten kijf. Maar om dat op een structurele en duurzame manier te kunnen doen, moeten we elke stem aan het woord laten. Daarin spelen ervaringsdeskundigen een belangrijke rol. Nieuwe collega's in de zorg biedt de eerste concrete gids bij het inzetten van ervaringskennis in ziekenhuizen. Het maakt onder meer duidelijk welke troeven ervaringsdeskundigen kunnen uitspelen, hoe je ze als professional doeltreffend kunt inschakelen, en hoe ze bijdragen tot een meer persoonsgerichte zorg. Van een helder stappenplan voor ziekenhuizen tot de impact van ervaringsdeskundigen op elk organisatieniveau, werkt dit boek toe naar een nieuw begrip van samenwerking en patiëntbetrokkenheid in de zorg.bron: https://www.lannoocampus.be/nl/nieuwe-collegas-de-zorg


Book
Patient participation and empowerment : the involvement of experts by experience in hospitals
Authors: ---
Year: 2018 Publisher: Leuven KU Leuven

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Dissertation
Patient participation and empowerment : The involvement of experts by experience in hospitals
Authors: --- --- --- ---
Year: 2018 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Sociale wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Dissertation
Op weg naar een Mangomoment cultuur in de zorg: Een kwalitatief onderzoek naar succesfactoren, struikelblokken en effecten van imple mentatiestrategieën in Vlaamse zorgorganisaties (1)

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Achtergrond Mangomomenten zijn een manier om persoonsgerichte zorg, wat een overkoepelende dimensie is geworden in het nieuwe multidimensionale kwaliteitsmodel, in de praktijk om te zetten. Na een uitgebreid onderzoeksproject naar randvoorwaarden en effecten van Mangomomenten, gingen uiteindelijk dertig Vlaamse zorgorganisaties aan de slag met het Mangomoment cultuurproject. Begeleid en ondersteund door het Leuvens Instituut voor Gezondheidszorgbeleid (LIGB), wordt een Mangomoment cultuur geïmplementeerd in het dagelijkse zorgproces van de zorgorganisaties. Probleem- en doelstelling In de literatuur ontbreken nog steeds concrete praktijkrichtlijnen om persoonsgerichte zorg te implementeren in zorgorganisaties. Daarnaast werden de implementatiestrategieën van een Mangomoment cultuur in de eerste twintig deelnemende zorgorganisaties nog niet eerder onderzocht. Daarom is het doel van deze masterproef om na te gaan wat de implementatiestrategieën zijn van een Mangomoment cultuur in deze Vlaamse zorgorganisaties en welke bijhorende succesfactoren en/of struikelblokken ze ervaren. Ook wordt getracht effecten van de implementatie op de organisatie, medewerkers en patiënten/naasten te identificeren. Methodologie Een kwalitatief praktijkgericht onderzoek werd opgezet om een antwoord te formuleren op de onderzoeksvragen. Er werden in totaal dertien semigestructureerde interviews afgenomen in drie zorgorganisaties waar telkens minstens één directielid, één medewerker van de ondersteunende diensten en één medewerker met direct patiëntencontact deelnamen. Het softwareprogramma NVivo werd gebruikt om de interviews de transcriberen en de verwerking ervan gebeurde aan de hand van de principes van inhoudsanalyse. Resultaten Verschillende implementatiestrategieën werden gehanteerd waarbij sommige organisaties een projectmatige stapsgewijze aanpak prefereerden, terwijl andere organisaties ervoor kozen om personeel te sensibiliseren om tot een spontaan groeiende cultuur te komen. Alle zorgorganisaties waren van mening dat betrokkenheid van het management noodzakelijk is maar dat tegelijk een bottom-up aanpak ervoor zorgt dat het project gedragen wordt. Het ondersteunend materiaal vanuit het LIGB bleek essentieel voor een succesvolle implementatie. Echter was er soms slechts een beperkte kennisoverdracht naar de medewerkers met direct patiëntencontact. De COVID-pandemie zorgde daarnaast voor een sterk verminderde veerkracht bij medewerkers, wat de implementatie van een Mangomoment cultuur bemoeilijkte. Conclusie Tot op heden is er een succesvolle lopende implementatie van een Mangomoment cultuur in Vlaamse zorgorganisaties. Een cultuurverandering verloopt echter traag waardoor het nog vroeg is om grote effecten van de implementatie te zien. Daarom is verder onderzoek naar de implementatiestrategieën van een Mangomoment cultuur noodzakelijk en is blijvende opvolging en begeleiding een must om tot een duurzame cultuurverandering te komen.

Keywords


Dissertation
Op weg naar een Mangomoment cultuur in de zorg

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

ACHTERGROND De literatuur beschrijft dat naast de zes technische dimensies van kwaliteit (veiligheid, effectiviteit, tijdigheid, efficiëntie, gelijkheid en duurzaamheid) twee overkoepelende dimensies moeten worden nagestreefd om kwalitatieve zorg te bieden. De persoon centraal zetten in de zorg en aandacht hebben voor naasten. Deze persoonsgerichte zorg beantwoordt aan de voorkeur, noden en waarden van de patiënt, zijn omgeving en zorgverlener en wordt geassocieerd met een verbetering in gezondheidsstatus en een verhoogde efficiëntie van de zorg. Toch is er weinig evidentie over hoe het huidige zorglandschap kan worden omgevormd tot een zorgsysteem waar de voorkeur en doelstellingen van de patiënt de zorg bepalen, en deze verandering duurzaam te implementeren. In dit onderzoek wordt gekeken welke stappen reeds zijn ondernomen in de implementatie van een Mangomoment cultuur en wat daaruit kan worden geleerd. DOELSTELLING Deze studie heeft drie doelstellingen. 1) Het in kaart brengen van de manier waarop Vlaamse zorgorganisaties aan de slag zijn gegaan met de implementatie van een Mangomoment cultuur; 2) Nagaan wat het effect hiervan is op zorgverleners, de patiënten en hun naasten en de organisatie; 3) Bepalen wat de succesfactoren en struikelblokken zijn van de implementatie. METHODOLOGIE Er wordt geopteerd voor een kwalitatief onderzoeksdesign aan de hand van semi-gestructureerde interviews. Met behulp van content analyse van de kwalitatieve data wordt de aanwezigheid, de betekenissen en de relaties van bepaald woordgebruik, thema’s en concepten bepaald. RESULTATEN Een implementatiestrategie die werd bekomen bestond uit een cruciale rol van het management, het belang van te starten met een pilootproject en de keuze van change agents op de werkvloer. Daarnaast moet het huidige beleid worden geanalyseerd om het project te kunnen plaatsen binnen de bestaande structuren, er moet voldoende aandacht zijn voor sensibilisering en het project dient te worden voorzien van een structurele evaluatie om tijdig bij te sturen. Succesfactoren waren het inzetten op effectieve communicatie, het leggen van de fundamenten, werken aan de visibiliteit, zorgen voor de juiste omkadering en werken met gedeelde verantwoordelijkheid. Struikelblokken waren het voordoen van een crisissituatie, het komen van een spontaan concept tot een geïmplementeerde cultuur, de tijdsdruk binnen het zorglandschap en de ervaren mate van innovatie van het project. Effecten van de implementatie dienen verder te worden onderzocht in toekomstig onderzoek. CONCLUSIE In dit onderzoek werd het belang beaamd van een goed evenwicht tussen gedragenheid door het management en ontwikkeling vanop de werkvloer. Een implementatieproject dient te worden verwerkt in de strategie van een instelling. Een grondige voorbereiding is van cruciaal belang in het al dan niet duurzaam implementeren van een Mangomoment cultuur in de zorg.

Keywords


Dissertation
Op weg naar een Mangomoment cultuur in de zorg

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Achtergrond In 2016 werd in kader van een kwaliteitsvolle, persoonsgerichte zorg een onderzoeksproject naar Mangomomenten opgestart door het LIGB. Dit project wordt gesteund door “Kom op tegen Kanker”. Ondertussen loopt een driejarig project voor de implementatie van een Mangomoment cultuur in 40 zorgorganisaties verspreid over Vlaanderen. De bedoeling is dat Mangomomenten een integraal onderdeel worden van de Vlaamse patiëntgerichte zorgcultuur. Doelstelling Om te bekomen dat de implementatie van het Mangomoment cultuur project steeds vlotter verloopt, moeten succesfactoren en struikelblokken bij deze implementatie nog geïdentificeerd worden. Het is de onderzoeksopzet van deze masterproef om een evaluatie te maken van de gebruikte implementatie strategieën. Er wordt beoogd om een duidelijk beeld te krijgen op hoe zorgorganisaties de implementatie hebben aangepakt en de succesfactoren, de struikelblokken en de effecten van die implementatiestrategie te identificeren. Methodologie Dit onderzoek bestaat uit twee grote onderdelen. Een eerste onderdeel is een exploratieve literatuurstudie die concepten als Mangomoment, kwaliteitsvolle zorg en implementatie van persoonsgerichte zorg uitdiept. Een tweede deel wordt gevormd door de resultaten van semi gestructureerde interviews, afgenomen bij 12 participanten uit verschillende disciplines van de deelnemende Oost-Vlaamse zorgorganisaties. Resultaten Er werden 12 struikelblokken gedefinieerd die de implementatie van een Mangomoment cultuur kunnen bemoeilijken (communicatie, benoemen van Mangomomenten, COVID-19, budgetten, definiëring, dienstafhankelijkheid, karaktereigenschappen, spanningsveld theorie en spontaniteit, gevoel van verplichting, te laat betrekken van medewerkers, weerstand van artsen en werkdruk) en negen succesfactoren die positief zijn voor de implementatie (oprichten werkgroep, multidisciplinariteit, ondersteuning van directie, bewustwording van het doel, duidelijkheid, motivatie, delen van good practices, organisatie specifieke doelen en inzetten op sociale media). Conclusie Er kan gesteld worden dat de implementatie tot op heden succesvol verloopt maar zich nog in de beginfase bevindt. Organisaties gebruiken elk verschillende implementatie strategieën. Er wordt best gekozen voor een projectmatige aanpak, afgestemd op de werking en visie van de zorgorganisatie. Voorafgaand aan de implementatie dient een analyse van de context en doelgroep te gebeuren om de kans op slagen te verhogen. Relevantie voor de praktijk Mangomomenten zijn een belangrijk onderwerp in de ontwikkeling van persoonsgerichte zorg. Het helpt een van de doelstellingen van de quintuiple aim (zorg voor zorgenden) significant te verbeteren. Deze masterproef beoogt organisaties te ondersteunen die met een Mangomoment cultuur aan de slag willen.

Keywords


Dissertation
Ervaringsdeskundigen als brug tussen professional en patiënt? Een kwalitatief onderzoek naar ervaringen van patiënten en professionals binnen de ziekenhuiscontext

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Kwaliteit garanderen binnen de zorg is vandaag de dag een belangrijk streefdoel in verschillende sectoren en organisaties. Allerlei maatschappelijke trends zorgden voor een groei van het belang aan participatie in verschillende sectoren wat zich uit in onder andere patiëntenparticpatie. Ervaringsdeskundigen zijn een belangrijke motor voor patiëntenparticipatie en empoweren patiënten. In deze masterproef werd, ter voorbereiding van het onderzoek, een literatuurstudie gedaan om de belangrijkste concepten binnen deze masterproef te verhelderen. Deze masterproef bestudeerde deinschakeling van ervaringsdeskundigheid, een specifieke vorm van participatie, in ziekenhuizen. De data werd verzameld aan de hand van interviews met zowel patiënten(en ervaringsdeskundigen) als professionals van drie verschillende afdelingen in het ziekenhuis. De 43 semigestructureerd interviews bevroegen patiënten en professionals naar ervaringen omtrent de zorgprocessen. Deze kunnen immers een belangrijke bijdrage leveren aan de kwaliteit van zorg. Daarnaast werden de percepties omtrent ervaringsdeskundigen bevraagd. Dit onderzoek situeert zich in het co-designtraject waarbij ervaringen met elkaar gedeeld worden, en in de zoektocht naar sleutelmomenten aspecten ter verbetering worden opgesteld. Door deze kwalitatieve studie naar de ervaringen van patiënten omtrent de zorgprocessen en percepties over de inschakeling van ervaringsdeskundigenkunnen antwoorden worden geformuleerd op de onderzoeksvragen. Uit de resultaten worden verschillende positieve en negatieve ervaringen gehaald om verbetering van de zorgkwaliteit te bekomen. Hieruit kwamen zowel sterktes en knelpunten van de organisatie van de zorg voort. Deze richten zich eveneens tot het concept persoonsgerichtheid. Patiënten beschrijven daarnaast een nood aan lotgenotencontact gedurende de behandeling. Dit zou opgevangen kunnen worden door ervaringsdeskundigen. Ook kan besloten worden dat het merendeel van de respondenten de inschakeling van ervaringsdeskundigen als waardevol beschouwen. Hun taak situeert zich zowel op micro-als mesoniveau. Op microniveau geeft de ervaringsdeskundige emotionele en praktische ondersteuning aan patiënten. Op mesoniveau geven ze advies aan professionals en de organisatie in de verbetering van de zorgkwaliteit van de zorginstelling. Belangrijk daarbij is de brugfunctie die ervaringsdeskundigen hierin kunnen opnemen. Hiervoor dienen ervaringsdeskundigen verschillende sociale vaardigheden en andere eigenschappen te bezitten. Aan de hand van selectie, opleiding en vorming kunnen deze sociale vaardigheden ondersteund worden. Een ander belangrijk punt is dat er duidelijke afspraken gemaakt moeten worden omtrent functies en regels van ervaringsdeskundigen. Vervolgens komen enkele randvoorwaarden aan bod die van belang zijn binnen de inschakeling van ervaringsdeskundigen. De belangrijkste discussiepunten richten zich tot de vergelijking van de ervaringen van patiënten en professionals en de resultaten betreffende persoonsgerichtheid en patiëntenparticipatie op de afdeling. Daarnaast worden de percepties omtrent ervaringsdeskundigheid van de patiënten en de professionals met elkaar vergeleken en gekoppeld aan de literatuur. Naast antwoorden op de onderzoeksvragen kunnen aanbevelingen gedaan worden naar de praktijk, het beleid en verder onderzoek. Het is zeker geen afgewerkt onderzoek maar dient als basis om vervolgonderzoek op te baseren.

Keywords


Dissertation
Experience-based co-design vanuit een empowermentperspectief

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In de zorgsector werd co-creatie vertaald door Bate en Robert (2006) naar de methodiek van experience-based co-design (EBCD). Deze methodiek gaat uit van de ervaringen van patiënten en hulpverleners die centraal staan bij de ontwikkeling en verbetering van de zorgverlening. Het doel van deze masterproef is een inzicht te krijgen in de ervaringen van de deelnemers en de empowerende factoren in kaart te brengen. Deze masterproef kadert bovendien in een bredere doctoraatsstudie over de inzet van ervaringsdeskundigen in de zorg. Voor de implementatie van het project ervaringsdeskundigen werd gebruik gemaakt van EBCD. Om een zicht te krijgen op de empowerende factoren werd gebruik gemaakt van een triangulatie tussen een kwantitatieve voormeting en een kwalitatieve nameting op drie langdurige zorgafdelingen binnen een universitair ziekenhuis. De resultaten van de voormeting lieten alvast blijken dat de patiënten en beroepskrachten de afdelingen vrij hoog inschatten op het vlak van empowerment, activatie en participatie. De patiënten en beroepskrachten schatten deze aspecten bovendien gelijk in. Enkel bij de inschatting van effectieve zorghandelingen was er een verschil tussen de patiënten en beroepskrachten waarbij de beroepskrachten systematisch hun eigen handelen hoger inschatten. Op empowerment vlak bleek EBCD een meerwaarde te bieden voor de deelnemers door eigenaarschap, gelijkwaardigheid, betrokkenheid en participatie. Daarnaast zijn er belemmerende factoren zoals de sturende rol van de onderzoekers, de continuïteit van de deelname, tijdsdruk, te weinig beslissingsmacht tijdens de uitvoering en verschuivende machtsrelaties bij de co-designgroepen.

Keywords

Listing 1 - 10 of 12 << page
of 2
>>
Sort by