Listing 1 - 10 of 30 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Dit handboek beschrijft hoe je professioneel in de academische wereld kan communiceren. Veel studenten kunnen de nodige informatie voor hun project verzamelen, maar slagen er niet om die kennis in de juiste communicatieve vorm te gieten. Daarnaast hebben deze studenten wel ooit gehoord van de regels van goed communiceren, maar missen ze een theoretisch kader om die richtlijnen vlot toe te passen. Dit boek leert je hoe je academische informatie op een succesvolle manier kan ontwerpen. Hoofdstuk 1 beschrijft de verschillende factoren die een impact hebben op het succes van communicatie. Hoofdstuk 2 en 3 geven een overzicht van de adviezen rond academisch schrijven en presenteren. Tot slot gaat Hoofdstuk 4 dieper in op manieren om het succes van communicatie te testen. Dit handboek is interessant voor studenten die hun eerste stappen in de academische wereld zetten, maar is ook geschikt voor wie meer achtergrond in professioneel en academisch communiceren wil.Bron : http:/:www.academiapress.be
Academic writing --- Handbooks, manuals, etc. --- 499.5 --- rapporteren --- wetenschappelijk rapporteren --- wetenschappelijk taalgebruik --- wetenschappelijk onderzoek --- presenteren --- Nederlands --- schrijven --- schriftelijke communicatie --- eindwerken --- scripties --- Schrijven --- Presenteren --- Schrijven : rapporten --- communicatievaardigheden --- Academische vaardigheden --- Scripties --- 001.818 --- 001.81 --- 808 --- Scripties ; thesissen ; papers ; handleidingen --- Taal ; het schrijven --- Afstudeerprojecten ; wetenschappelijke eindwerken ; leidraad --- Communicatiedesign --- schriftelijke communicatie, notuleren --- techniek van de wetenschappelijke arbeid --- Taalwetenschappen ; het maken van scripties, thesissen, handleidingen, gidsen --- Wetenschap --- Hoger onderwijs. Universitair onderwijs --- MAD-faculty 15 --- academisch schrijven --- Science --- Higher education --- Schriftelijke communicatie --- Hoger onderwijs --- Communicatieve vaardigheden
Choose an application
Communicatie hangt samen met de persoonlijkheid, de professionele identiteit van de professional en de institutionele context waarbinnen gewerkt wordt. Voor leraren en opvoeders is dat niet anders. Meer nog, communicatie is het vehikel waarlangs kennis en ervaring worden overgedragen. Hierin spelen taal en beelden een cruciale rol. In de complexe realiteit van het lesgeven en opvoeden gebeurt die communicatie vanuit verschillende actoren en vanuit verschillende perspectieven. Een leraar voor een lege klas? Wil handelingsoriëntaties formuleren vanuit die vele perspectieven die in de les- en opvoedingspraktijk voortdurend interfereren. Zo komen achtereenvolgens de lesgever/opvoeder als pedagoog, toegepast linguïst, psycholoog, manager, visueel ontwerper en last but not least als lesgever/opvoeder aan bod.
Lerarenbegeleiding. --- Lerarenopleiding. --- Teacher education. Teacher's profession --- handelingsgericht onderzoek --- Educational sciences --- communicatievaardigheden --- Educational systems. Teaching systems --- interpersonele communicatie --- pedagogiek --- lesgeven --- kennisoverdracht --- Education --- Belgium --- Handbooks, manuals, etc. --- Child rearing --- Teachers --- Methodology --- leraren --- onderwijskunde --- lerarenopleiding --- Didactiek --- vaardigheden --- 450.7 --- communicatie --- Didactische principes --- professionalisering --- Werkvormen --- Lerarenopleidingen --- 450.4 --- Opleiding en bijscholing --- PXL-Education 2016 --- Communicatietechnieken --- Onderwijssociologie --- Relatie leraar - leerling --- Lerarenbegeleiding --- Leraren --- Communicatie --- Communicatietechniek --- Leraar --- Directie
Choose an application
1.STRUCTUREREN 0. Inleiding 1. Oriënteren 2. Voorbereiden 3. Uitvoeren 4. Reflecteren 2. FORMULEREN 0. Algemeen 1. Communiceer duidelijk 2. Communiceer boeiend 3. Communiceer gepast 4. Communiceer correct 5. Een voorbeeld van goed formuleren: titels 3. VORMGEVEN 0. Inleiding 1. Typografie 2. Kleur 3. Illustraties 4. Bladindeling 4. RAPPORTEREN 1. Onderdelen van een publicatie 2. Verschillende soorten publicaties = verschillende invulling van 'the body' 5. DIGITAAL COMMUNICEREN 1. Principes van digitale communicatie 2. Websites 3. E-Mail 6. BEDRIJFSDOCUMENTEN SCHRIJVEN 1. De memo 2. De softwarehandleiding 7. MONDELING PRESENTEREN 0. Inleiding 1. De presentatie voorbereiden 2. De presentatie uitwerken 3. De presentatie geven 4. De presentatie evalueren
teksten schrijven --- mondelinge communicatie --- rapporteren --- MS Powerpoint --- spelling --- Higher education --- Mass communications --- Didactics --- engineering --- engineers --- Civilisation --- Engineering sciences. Technology --- Sociology --- communication [function] --- Communicatie: technische beroepen --- Communicatieve vaardigheden --- Technische beroepen --- Mondelinge taalvaardigheid --- Schriftelijke taalvaardigheid --- Communicatie --- Techniek --- Terminologie --- Vaktaal --- Rapporteren --- Spreken in het openbaar --- Presentaties --- Communication Communicatie --- schriftelijke communicatie --- 001.81 --- 316.772 45 --- 808 --- ICT informatie- en communicatietechnologie --- communicatie --- communicatievaardigheden --- ingenieurs --- presentaties --- websites --- Communicatie in organisaties --- Nederlands, mondelinge communicatie --- Nederlands, rapporteren --- Nederlands, schriftelijke communicatie --- 316.5 )* COMMUNICATIE --- Presenteren --- communicatieve vaardigheden --- techniek van de wetenschappelijke arbeid --- communicatieleer --- Techniek (wetenschap) --- Vakjargon --- Presentatie
Choose an application
Choose an application
Humanities and social sciences --- Education --- Educational psychology. --- Technology.
Choose an application
Choose an application
NT2 (Nederlands tweede taal) --- talenonderwijs --- taalvaardigheid --- leesonderwijs
Choose an application
Deze gids formuleert drie onderzoeksgeïnformeerde aanbevelingen om laaggeletterde anderstalige jongeren te leren lezen in het Nederlands. Elke aanbeveling legt in heldere richtlijnen uit hoe de leerkracht deze theoretische principes kan vertalen naar de klaspraktijk. Verder voorziet de gids voor elke aanbeveling een samenvatting van het wetenschappelijk bewijs, concrete werkvormen en lesideeën voor in de klas en kaders met achtergrondinformatie voor wie meer over een bepaald thema wil weten. Uit de complexiteit van het leesproces volgt dat niet alle instructie om te leren lezen moet vertrekken vanuit geschreven tekst. Mondelinge processen zijn minstens zo belangrijk. Veel van de richtlijnen uit deze praktijkgids mogen dan ook niet in isolatie toegepast worden, maar worden best met elkaar en met andere praktijken verbonden. Daarnaast is elke klascontext uniek en hebben laaggeletterde leerlingen elk hun eigen profiel. Een bepaalde opdracht kan in de ene groep perfect werken, maar kan in een andere groep veel minder succes oogsten.
Choose an application
Deze gids formuleert vier onderzoeksgeïnformeerde aanbevelingen voor effectief schrijfonderwijs aan laaggeletterde anderstalige nieuwkomers. Elke aanbeveling legt in heldere richtlijnen uit hoe de leerkracht deze theoretische principes kan vertalen naar de klaspraktijk. Verder voorziet de gids ook concrete werkvormen en lesideeën voor in de klas en kaders met achtergrondinformatie voor wie meer over een bepaald thema wil weten. Uit de aanbevelingen in de Praktijkgids over lezen vloeide al voort dat niet alle instructie om te leren lezen uit geschreven tekst vertrekt. Woordenschatkennis en mondelinge taalvaardigheid bleken belangrijke hefbomen om vlot te kunnen lezen. Voor schrijfvaardigheid geldt hetzelfde. De aanbevelingen rond woordenschatonderwijs en mondelinge taalvaardigheidzijnhiernietmeerexpliciet opgenomen maar gelden dus evengoed. Tot slot is elke klascontext uniek en hebben laaggeletterde leerlingen elk hun eigen profiel. Een bepaalde opdracht kan in de ene groep perfect werken, maar kan in een andere groep veel minder succes oogsten.
Choose an application
Een analyse van het onthaalonderwijs voor anderstalige nieuwkomers in Vlaanderen toonde aan dat de leerkrachten daar een dringende behoefte aan de nodige professionalisering hebben. Zij willen vooral nascholing over tweedetaalverwerving en meertaligheid,met een specifieke aandacht voor laaggeletterde adolescenten. Momenteel weten leerkrachten dus niet op welke manier zij deze specifieke groep van leerlingen Nederlands moeten leren. Ook hebben zij hebben vaak de tijd en middelen niet om zelfstandig de internationale publicaties hierover te lezen.Deze praktijkgids beantwoordt deze nood door de strategieën samen te vatten die effectief zijn voor het leesonderwijs aan laaggeletterde anderstalige jongeren,en die door wetenschappelijke onderzoeksresultaten ondersteund worden. Daarnaast illustreert dit project deze strategieën door te verwijzen naar goede praktijkvoorbeelden die leerkrachten eenvoudig kunnen toepassen.
Listing 1 - 10 of 30 | << page >> |
Sort by
|