Listing 1 - 10 of 27 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Een praktijkonderzoek naar de onderwijsbehoeften van leerlingen met een verstandelijke beperking tijdens de groepsles dwarsfluit. Ieder individu is uniek en dat maakt dat ieder individu op een andere manier leert. Leren heeft voor dit onderzoek specifiek betrekking op het leren van muziek en het leren bespelen van een instrument, de dwarsfluit. In het literatuuronderzoek ga ik in op volgende thema’s: leren, groepslessen, een verstandelijke beperking, specifieke onderwijsbehoeften, differentiatie, muzieklessen in het buitengewoon onderwijs en dwarsfluitlessen. Uit het literatuuronderzoek blijkt dat rekening houden met de onderwijsbehoeften van een leerling betrekking kan hebben op vele aspecten van het onderwijs, bijvoorbeeld: de instructie, de leerstof, de leertijd, de feedback, de werkvormen, de motivatie of de leeromgeving. De hulpzinnen om onderwijsbehoeften te formuleren en de didactische principes bij het werken met leerlingen met een verstandelijke beperking geven in het literatuuronderzoek al een duidelijk beeld van hoe een mogelijk antwoord op mijn onderzoeksvraag eruit kan zien. Dit onderzoek biedt een antwoord op de vraag hoe ik als leraar-onderzoeker, tegemoet kan komen aan de specifieke onderwijsbehoeften tijdens een groepsles dwarsfluit in het buitengewoon onderwijs. Dit onderzoek beschrijft twee single casestudies. De Sprankel, een school voor buitengewoon lager onderwijs, is negentien lessen lang de locatie voor dit onderzoek. Aan dit onderzoek nemen in totaal zes leerlingen met een verstandelijke beperking deel. Deze zes leerlingen, opgedeeld in twee groepjes van drie leerlingen, krijgen de kans om gedurende negentien lessen hun eerste stappen in de dwarsfluitwereld te zetten. Tijdens deze lessen maak ik gebruik van eigen, en aangepast, materiaal. Doorheen deze lessenreeks probeer ik zo goed mogelijk tegemoet te komen aan de onderwijsbehoeften van de leerlingen. Dit door ondersteuning en aanpassingen te bieden op vlak van materiaal, (leer)activiteiten, opdrachten, instructies, fluittechniek, leeromgeving, visueel niveau, auditief of verbaal niveau en sociaal affectief niveau. In mijn praktijkonderzoek vertrek ik niet van wat een leerling is of heeft, maar wel van wat hij of zij nodig heeft om tot het leren bespelen van de dwarsfluit te komen. Dit is een van de belangrijkste regels die ik hanteer om tegemoet te komen aan de onderwijsbehoeften van de leerlingen tijdens de dwarsfluitles. In de twee casestudies zijn ondersteuningen en aanpassingen op vlak van materiaal, (leer)activiteiten, opdrachten, instructies, fluittechniek, visueel niveau, auditief of verbaal niveau en op sociaal affectief niveau terug te vinden. De invulling van deze ondersteuningen en aanpassingen zijn echter wel divers.
Choose an application
Deze scriptie tracht een antwoord te vinden op de onderzoeksvraag: “Hoe kan een muziekleerkracht de onderzoekende houding bij de leerlingen stimuleren in de les saxofooninitiatie in het deeltijds kunstonderwijs?” In het eerste deel zijn de verschillende componenten die betrekking hebben op de onderzoeksvraag toegelicht. In de literatuurstudie wordt de specifieke context van het deeltijds kunstonderwijs in Vlaanderen en de invloed van de actuele hervormingen uitgewerkt. Eerst wordt de innovatie in het onderwijzen via het project Kunstig Competent uitgelegd. Daarna wordt de eerste graad van het deeltijdskunst onderwijs toegelicht waarbinnen de saxofooninitatie zich situeert. Een andere component die belangrijk is bij de onderzoeksvraag is de ontwikkeling van de zes- tot achtjarige en hieraan gekoppeld de vaardigheden die hij nodig heeft om de saxofoon te bespelen. Verschillende aspecten in deze ontwikkeling die belang hebben op het leren spelen van de saxofoon worden besproken: lichamelijke ontwikkeling, motorische ontwikkeling, cognitieve ontwikkeling en persoonlijkheidsontwikkeling. Hierna wordt de kerncompetentie onderzoeken besproken. Als laatste deel van de literatuurstudie wordt de rol van de leerkracht om de onderzoekende houding te stimuleren toegelicht. In het tweede deel, het praktijkonderzoek, vind je een beschrijving van de stagelessen in de eerste graad van het deeltijdskunst onderwijs, meer specifiek in de les saxofooninitiatie bij twee leerlingen van zes en zeven jaar. De lessen werden telkens gefilmd, zodat nadien alle lessen geobserveerd konden worden. Uit de observaties kan ik concluderen dat het muzikale leerproces van de leerlingen op een ander tempo ontwikkelt. Als leerkracht ga je, afhankelijk van de vaardigheden die de leerlingen al beheersen, educatief materiaal gebruiken en werkvormen hanteren om de leerlingen te stimuleren om onderzoekend aan de slag te gaan. Parallel met de lessen saxofooninitiatie, het muzikale leerproces van de leerlingen en hoe ik de rol van onderzoeker hierin kan ondersteunen, liep het onderzoekende proces bij mezelf bij het aanleren van de sopraansaxofoon. In het algemene besluit worden de bevindingen uit de literatuurstudie aan de resultaten van het praktijkonderzoek gekoppeld. Hieruit blijkt dat leerlingen, wanneer ze door de leerkracht gestimuleerd worden om zich onderzoekend op te stellen tijdens de les, na een aantal keren herhalen, deze onderzoekende houding spontaan gaan aannemen binnen dezelfde klassituatie.
Choose an application
Deze masterproef onderzoekt hoe een muziekleerkracht in het deeltijds kunstonderwijs een leerling kan stimuleren om een geschikte ademhaling te hanteren bij het bespelen van de saxofoon. De scriptie vestigt de aandacht op het belang van ademhaling en bevat een uitwerking van didactische aanpak voor muziekleraren. Aan de hand van drie geselecteerde ademhalingsoefeningen van Sprenkeling (2021), García (z.d.) en Steenstrup (2017), ben ik aan de slag gegaan om een antwoord te vinden op mijn onderzoeksvraag. In het eerste deel, de literatuurstudie, worden verschillende componenten met betrekking tot de onderzoeksvraag toegelicht. Eerst bespreek ik de werking van de longen en hoe de ademhaling functioneert. Daarna vermeldt de literatuurstudie verschillende ademhalingsoefeningen. Deze zijn opgesplitst in twee delen, oefeningen met instrument en zonder instrument. Vervolgens is er een toelichting van de selectie van ademhalingsoefeningen die ik heb gebruikt voor het praktijkonderzoek. In de laatste component van de literatuurstudie wordt er dieper ingegaan op de lichamelijke en cognitieve ontwikkeling bij elke levensfase van de mens. Het tweede deel rapporteert over het gevoerde praktijkonderzoek in het deeltijds kunstonderwijs. Dit onderzoek vindt plaats tijdens de saxofoonles in de eerste drie graden van het DKO. Mijn onderzoeksontwerp bevat een beschrijving van het praktijkonderzoek die uit twee praktijkluiken bestaat. Elk luik bevat een stage- en reflectiefase. De methodologie beschrijft de data verzameltechnieken en lesmateriaal. Het bevat een toelichting van mijn logboek, kijkwijzers en een voorstelling van vijf muzikale doelstellingen voor de leerlingen. In het algemene besluit worden de resultaten van het praktijkonderzoek gekoppeld met de eerder gemaakte literatuurstudie. Zo kan ik concluderen dat de oefening van Sprenkeling (2021) werken mits meer tijd. De oefeningen met instrument, García (z.d.) en Steenstrup (2017), behalen ook hier een positief resultaat, al moeten aanpassingen gebeuren in functie van de leeftijd van de leerling. Er kan worden geconcludeerd dat de oefeningen hun beoogde doel behalen en in de meeste gevallen de muzikale doelstellingen goed ondersteunen.
Choose an application
Deze masterthesis beschrijft een praktijkonderzoek naar een toepassing van assessment in het leerplan kunstig competent van het DKO. Het onderzoek heeft als doel de leerlingen zelfstandiger te laten studeren en hen te leren zichzelf te beoordelen. Daarnaast worden ook de basiscompetenties voor slagwerk getraind. Om dit via assessment te bereiken wordt specifiek naar een toepassing van self-assessment gezocht. De onderzoeksvraag luidt: “Hoe kan ik self-assessment binnen een competentiegericht kader toepassen als ondersteuning van de lessen slagwerk in de derde graad van het DKO?”. Op dit moment is de evaluatie in het DKO voornamelijk gebaseerd op formatieve assessment: het beoordelen van de leerlingen dient hoofdzakelijk om hen bij te sturen, en niet om een eindbeoordeling te geven (Bosman & Schrooten, 2016). Ook binnen het gewone onderwijs vallen al een aantal toepassingen van assessment te onderscheiden (Elen & Thys, 2020; Fautley,2010). Self-assessment is momenteel nog een minder uitgesproken bewandelde piste binnen het DKO (Schrooten, 2021). Dit onderzoek wil dan ook een aanzet geven tot een mogelijke toepassing van self-assessment binnen het DKO. Deze toepassing wordt opgesteld via een literatuurstudie, interviews met leerkrachten en experts en een praktijkonderzoek binnen een kunstacademie gebaseerd op action research. Hieruit komt vervolgens een checklist tot stand die leerlingen met behulp van video-opnames zelf kunnen invullen. Op deze manier kunnen ze met gerichte feedback van de leraar op relatief zelfstandige basis aan self-assessment doen.
Choose an application
‘Veilig in Muziek’ is een masterscriptie waarin de rol van een veilige leeromgeving bij de muzieklessen met jongeren met autismespectrumstoornis (ASS) wordt onderzocht. Het eerste deel van deze masterscriptie bestaat uit een literatuurstudie waarin de veilige leeromgeving en het belang ervan, specifiek bij jongeren met ASS, wordt besproken. Een veilige leeromgeving is een omgeving waarin elke potentiële dreiging afwezig is. Dit gaat zowel over fysieke als sociale- psychologische- en emotionele veiligheid. Veiligheid in een leeromgeving is namelijk van onontbeerlijk belang om te komen tot het effectieve leren. Onveiligheid kan er immers voor zorgen dat een leeromgeving doorspekt is van angst en stress waardoor het leerproces kan worden afgeremd of zelfs volledig tot stilstand komt. In de muziekles, waarbij er meer onveiligheid dreigt omwille van het verbale dat zich naar de achtergrond begeeft, is het belang van deze veilige leeromgeving des te groter. Leerlingen met ASS hebben daarbij ook nog meer nood aan structuur en stabiliteit wanneer er gewerkt wordt met muziek. Om een veilige leeromgeving te kunnen creëren bij de muziekles met jongeren met ASS is het daarom belangrijk dat de focus ligt op: het creëren van vertrouwen, waarbij dialoog en communicatie wordt bevordert en stabiliteit en voorspelbaarheid wordt onderhouden en dat de leerlingen aangezet worden tot activatie en participatie. Na de literatuurstudie volgt er een praktijkonderzoek om een antwoord te vinden op de onderzoeksvraag: “welk effect heeft het creëren van een veilige leeromgeving op het muzikale leerproces van jongeren met ASS?”. Hiervoor werd een actieonderzoek uitgevoerd in twee klassen van het buitengewoon onderwijs, waarbij maximaal gestreefd werd naar het creëren van een veilige leeromgeving. Er werd gewerkt met twee cycli, waarbij elke cyclus bestond uit drie lessen. Aan het einde van de lessenreeks werden de resultaten van beide cycli beschreven en geanalyseerd. Hieruit bleek dat enkele aspecten een belangrijke rol hebben gespeeld in het creëren van een veilige leeromgeving en daarbij het leerproces van beide klassen. Deze aspecten zijn: vertrouwen, toelaten van en omgaan met fouten, klasdynamiek en flexibiliteit en reflectie van de leerkracht. Doorheen de lessenreeks bleek er in één klas al snel een stabiele, veilige leeromgeving aanwezig. Dit had dan ook een positief effect op het leerproces. De lesdoelen werden steeds gehaald en het is de leerlingen gelukt om samen toe te werken naar een afgewerkt geheel. In de andere klas bleken zes lessen echter onvoldoende om te komen tot stabiliteit in de veilige leeromgeving. Hierdoor verliep het leerproces moeizamer, de lesdoelen werden niet altijd gehaald en er was nood aan meer ondersteuning, stabiliteit en vertrouwen.
Choose an application
Muzitaal Zingen met anderstalige nieuwkomers Anderstalige nieuwkomers in het basisonderwijs vormen een heterogene groep kinderen met verschillende noden. Ze hebben een andere achtergrond en een ander niveau, maar hebben allemaal hetzelfde doel: zo snel als mogelijk onze taal leren om te kunnen functioneren binnen de maatschappij. In dit onderzoek probeerde ik mijn steentje bij te dragen door muzikaal materiaal te ontwerpen dat kan helpen om dit doel te bereiken. Het eerste deel van het onderzoek is een literatuurstudie waarbij duiding wordt gegeven over wie nu juist tot de groep anderstalige nieuwkomers behoort, hoe deze worden opgevangen binnen het onderwijssysteem door bijvoorbeeld het invoeren van onthaalonderwijs en welke doelen zij moeten behalen. Verder bevat deze studie informatie over de eerste en tweede taalverwerving en wordt het verschil tussen successieve en simultane tweetaligheid verduidelijkt. Verder wordt er specifiek gesproken over het verwerven van nieuwe woordenschat. Het Viertakt model ligt hierbij aan de basis. De verschillende stadia in de muzikale ontwikkeling van jonge kinderen worden beschreven. Kinderen in de basisschool blijken voldoende muzikaal ontwikkeld om eenvoudige melodieën en ritmes na te zingen en spelen. Tot slot worden ook de overeenkomsten die muziek en taal vertonen en de positieve invloed die het gebruik van muziek heeft binnen een taalles op onder andere onze motivatie en uitspraak beschreven. In het tweede deel van dit praktijkonderzoek wordt eerst een vooronderzoek uitgevoerd waarbij de context ‘onthaalonderwijs’ verkend wordt en informatie gezocht wordt over hoe taallessen met anderstaligen in de basisschool reeds ingericht worden. De informatie uit de literatuur en het vooronderzoek worden samengebracht en vormen de basis voor het ontwerpen van muzikale lessen voor anderstalige nieuwkomers. De lessen werden opgebouwd rond zelfgeschreven Nederlandstalige liedjes met basiswoordenschat met als doel deze nieuwe woorden te leren. Deze muzikale lessen werden vervolgens uitgetest in de praktijk tijdens lessen ‘taalbad’ in twee verschillende basisscholen. Als laatste stap werden de lessen en liedjes herbekeken en bijgestuurd waar nodig. Voor elk thema werd nagegaan of er een onderscheid kon gemaakt worden tussen basis- en uitbreidingswoordenschat en werden de liederen melodisch, ritmisch en harmonisch opnieuw onder de loep genomen. Dit gebeurde aan de hand van ervaringen uit het praktijkonderzoek en suggesties van de betrokken zorgleerkrachten en externen. Het resultaat van dit onderzoek is een liedbundel met tien Nederlandstalige liedjes in verschillende thema’s die kunnen gebruikt worden tijdens taallessen met anderstalige nieuwkomers. Elk lied werd bovendien ook voorzien van een lesidee om het leren nog leuker te maken.
Choose an application
De omgekeerde wereld – een onderzoek naar flipped learning in muziekeducatie Kan een instructievideo de rol van een muziekleraar overnemen? Kan ik zelf een instructievideo creëren of is dit enkel haalbaar voor personen met een grote technologische achtergrond? Is dit enkel mogelijk bij theoretische onderwerpen of kan dit ook gerealiseerd worden bij een praktijkgerichte inhoud? Hoe maak je een instructievideo? Waar besteed je bij het maken van een instructievideo aandacht aan? Hoe gaan de leerlingen om met zo’n lesaanpak? Uitgedaagd om een antwoord op deze vragen te vinden, heeft dit geleid tot het formuleren van een onderzoeksvraag: “Hoe kan ik flipped learning realiseren binnen een lessenreeks muzikale opvoeding in het tweede middelbaar?” Het eerste deel van deze scriptie betreft een literatuuronderzoek. In het eerste hoofdstuk worden de technologische ontwikkelingen van de computer en de toepassing in het onderwijs besproken. Deze ontwikkelingen vormen de basis waaruit flipped learning ontstaan is. In het tweede hoofdstuk wordt er dieper ingegaan op flipped learning. Vooraleerst wordt de theorie van flipped learning uitgebreid besproken. Vervolgens wordt een mogelijke theoretische basis voor het opstellen van instructievideo’s en het vormgeven van de lesinhouden besproken. Waar mogelijk, wordt de link gelegd met muziekeducatie. In het tweede deel wordt het praktijkonderzoek beschreven. Dit designonderzoek bestaat uit twee onderzoeksfases. Vooraleerst is, de instructievideo die ik gemaakt heb, uitgetest door een groep leraren en een kleine groep leerlingen. De instructievideo is aangepast aan de resultaten van deze twee groepen. Deze instructievideo wordt gebruikt tijdens de tweede onderzoeksfase. Deze fase bestaat uit twee cycli van drie lessen en vond plaats in het Vrij Technisch Instituut (VTI) in Tielt in twee klassen van de eerste graad, tweede leerjaar A en één klas van de eerste graad, tweede leerjaar B. Vervolgens worden de resultaten van het praktijkonderzoek gekoppeld aan de literatuurstudie. Uit de eerste onderzoeksfase blijkt dat er een grote nood is aan visuele ondersteuning. Na deze feedback verwerkt te hebben, blijkt uit de resultaten van de leerlingen dat de instructievideo voldoet aan de vooropgestelde doelstellingen en dat de instructievideo ingezet kan worden in de tweede onderzoeksfase. De resultaten van de tweede onderzoeksfase geven weer dat de leerdoelen gebaseerd op de herziene taxonomie van Bloom (Anderson & Kratwohl, 2001) gerealiseerd werden tijdens de les. Een factor die invloed heeft op het al dan niet realiseren van een creatie is de samenwerking in groep. Doordat dit onderzoek bestaat uit twee cycli van drie lessen werd het niveau automatiseren tijdens de les niet gerealiseerd. Flipped learning werd tijdens dit onderzoek niet verwezenlijkt doordat er te weinig aandacht werd geschonken aan Flexible Environment en Learning Culture. Een aantal praktische resultaten zijn dat het geen evidentie is om de instructievideo te verspreiden naar de doelgroep. Het is niet mogelijk om na te gaan of de leerlingen de instructievideo bekeken hebben. Bijkomend is gebleken dat het niet mogelijk is om na te gaan of de leerlingen de basiskennis voor de les verworven en verwerkt hebben. Bovendien blijkt het ook moeilijk te zijn om de instructievideo aan te passen aan de voorbije les om zo beter in te spelen in het leerproces van de leerlingen. Het aantal keer dat de instructievideo bekeken werd en leerlingen die de instr
Listing 1 - 10 of 27 | << page >> |
Sort by
|