Listing 1 - 10 of 14 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
In het kader van de campagne Buiten Gewone Buurt, gerealiseerd door jongen in samenwerking met Limiet Limite, RenovaS, RisoBrussel, bewoners, ondewijsinstellingen en organisaties uit de wijk
Choose an application
Choose an application
Wat te denken van de geplande Noord-Zuid metro? Meer openbaar vervoer, dat kan alleen maar een goede zaak zijn, toch? Natuurlijk, maar bij dit specifieke plan stellen wij ons wel veel vragen. En velen met ons.Vandaar dat we de argumenten pro- en contra grondig bestudeerden en ons oor te luisteren legden bij specialisten, burgers en andere organisaties. De synthese van die zoektocht resulteerde in deze BRAL-publicatie. We gaan in op onder andere deze vragen: Zou het verplaatsen van het openbaar vervoer meer ruimte creeëren voor auto's boven de grond? Hoe zou de vrijgekomen publieke ruimte worden ingekleurd? Zou de bovengrondse handel nog voldoende bereikbaar zijn? En de ondergrondse handel voldoende divers? Zou een diepe metro de verplaatsing sneller of net trager maken? Zou de nieuwe metro voldoende gebruikers aantrekken? En wat als ze dat niet doet? Wat zijn de kosten van het volledige verhaal en wie zou ze betalen? Wat is de totale impact van het project op het milieu? Bij BRAL vinden we je gefundeerde mening belangrijk. Deze brochure kan je helpen bij het vormen van die mening. Je kan ze lezen als een lijst van tien argumenten die in het debat kunnen opduiken. Denk er gerust het jouwe van en ga er vooral zelf mee aan de slag om je eigen mening te vormen.BRAL hoopt met dit ‘argumentarium’ het publieke debat over deze en toekomstige metro’s in Brussel te onderbouwen én aan te zwengelen. Want ook al lijkt het beleid beslist, er zullen nog veel vergunningsaanvragen volgen.
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Since long, practitioners as well as academics have searched for the key on how to best steer or manage the metropolitan area. Boundaries are more often than not at the heart of the conundrum, and have opposed consolidators and free choice adepts, as well as relationalists and territorialists. After years of intense debates, it is time to reconcile positions, and explore the value of all contributions. Building on the TSPN framework from Jessop et al., this PhD dissertation explores the role of territoriality in policy networks. By studying this in cross-border metropolitan areas, I demonstrate how a sufficiently rich reading nurtured by the insights from border studies on the nature of boundaries and the production and reproduction processes of territory, can advance our understanding of the metropolitan region. In the empirical part we assess transportation policy networks in both Brussels and Luxembourg. Through Social Network Analysis and Discourse Network Analysis, I show how territoriality is indeed structuring the networks. I reveal how the institutional and meaning-giving frames that are projected upon the presence of the border are mobilised and define but not limit the playing field for the actors. I thus argue for a constructive reading of the metropolitan policy process, taking seriously both agency and territoriality.
Choose an application
De voorbije twee jaren leerden BRAL, Cosmopolis en vele burgergroepen te meten hoe vervuild de lucht is die we met zijn allen dagelijks inademen. We leerden ook om het thema op de politieke agenda te zetten en zo schone lucht te eisen voor alle Brusselaars. In dit meertalige handboek stellen de onderzoekers en praktijkwerkers van het Aircasting Brussels-project dit staaltje citizen science voor. We laten ook ervaringsdeskundigen van niet-milieugerelateerde projecten aan het woord. Samen denken we luidop na over de methodologie van citizen science, over de impact ervan als tool voor burgereducatie en politieke mobilisatie.Doorheen de open uitwisseling tussen academici, burgers en administraties, botsten we vaak op een technisch-wetenschappelijke barrière. Deze vormt een hinderpaal voor de democratische governance van de stad. Maar we zien ook dat we deze barrière kunnen doorbreken. Door beroep te doen op de intelligentie van alle betrokken spelers, te bouwen op wederzijdse nieuwsgierigheid en te komen tot collectieve kennis, kunnen we samen werken aan een betere stad.
Choose an application
De voorbije twee jaren leerden BRAL, Cosmopolis en vele burgergroepen te meten hoe vervuild de lucht is die we met zijn allen dagelijks inademen. We leerden ook om het thema op de politieke agenda te zetten en zo schone lucht te eisen voor alle Brusselaars. In dit meertalige handboek stellen de onderzoekers en praktijkwerkers van het Aircasting Brussels-project dit staaltje citizen science voor. We laten ook ervaringsdeskundigen van niet-milieugerelateerde projecten aan het woord. Samen denken we luidop na over de methodologie van citizen science, over de impact ervan als tool voor burgereducatie en politieke mobilisatie.Doorheen de open uitwisseling tussen academici, burgers en administraties, botsten we vaak op een technisch-wetenschappelijke barrière. Deze vormt een hinderpaal voor de democratische governance van de stad. Maar we zien ook dat we deze barrière kunnen doorbreken. Door beroep te doen op de intelligentie van alle betrokken spelers, te bouwen op wederzijdse nieuwsgierigheid en te komen tot collectieve kennis, kunnen we samen werken aan een betere stad.
Listing 1 - 10 of 14 | << page >> |
Sort by
|