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This book explores the rise of the concept of dynastic continuity in the Ptolemaic kingdom from political, cultural and sociological perspectives, focusing on the first century of Macedonian rule in Egypt, from Alexander's conquest to the early years of Ptolemy III. A chronological and thematic discussion leads the reader from the success of charismatic leadership in the age of the Diadochs to the establishment of a more durable system of the practice and representation of power during the third century. The analysis focuses on the actors involved in the processes of negotiation of Ptolemaic power as well as on the way they interacted by adapting ideological themes to different media and socio-cultural contexts. The main topics discussed include : the interaction between royal and non-royal initiatives in the representation of legitimacy and dynastic continuity ; royal apparatus and its reception in mass events ; the relations between human power and the divine ; the combination of historical events and mythic patterns for the creation of an international history of the new dynasty ; the historical development of the tradition concerning Alexander and the first Ptolemies, with a focus on the survival and reconfiguration of ideological themes in post-Ptolemaic Alexandria.
Ptolemaic dynasty, --- Egypt --- Egypte --- History --- Kings and rulers. --- Civilization --- Histoire --- Rois et souverains --- Civilisation --- Academic collection --- Alexander, --- Religion
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The way in which the religious figure of sovereigns and political leaders was named in the Hellenistic world is modelled on the human power of naming the gods. The political history of the Hellenistic Mediterranean, from Sicily to Bactria, can benefit from the most recent contributions on how to name and address the gods—the so-called “epicletic” system—to provide a fresh reassessment of the entanglement between honorific practices and the religious life at that time. Reconsidering the relationships between honours and religion also implies reversing the question of the influence of Greek religion on Hellenistic ruler cults. This perspective allows us to explore how a new tradition of ritual encounters between human power and the divine sphere may have impacted post-classical developments in Greek polytheism.
Greek language, Hellenistic (300 B.C.-600 A.D.) --- Names, Greek --- Gods, Greek --- Honorific --- Etymology --- Names --- Religious aspects --- Greece --- Mediterranean Region --- Kings and rulers --- Religious aspects. --- Apotheosis. --- Kings and rulers, Ancient. --- Names, Greek. --- Gods, Greek. --- Grec hellénistique (Langue) --- Rois et souverains anciens. --- Noms grecs. --- Dieux grecs. --- Honorific. --- Names. --- Formules de politesse. --- Étymologie --- Noms. --- Aspect religieux. --- Greece. --- Mediterranean Region.
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Homer --- Apollonius, Rhodius. --- Homeros --- Homère --- Characters --- Thetis. --- Criticism and interpretation. --- Homerus --- Hóiméar --- Hūmīrūs --- Gomer --- Omir --- Omer --- Omero --- Ho-ma --- Homa --- Homérosz --- האמער --- הומירוס --- הומר --- הומרוס --- هومر --- هوميروس --- 荷马 --- Ὅμηρος --- Гамэр --- Hamėr --- Омир --- Homero --- 호메로스 --- Homerosŭ --- Homērs --- Homeras --- Хомер --- ホメーロス --- ホメロス --- Гомер --- Homeri --- Hema --- Pseudo-Homer --- Pseudo Omero --- Homère (08..?-08..? av. J.-C.) --- Apollonios de Rhodes (0295?-0230? av. J.-C.). Argonautiques --- Critique et interprétation
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Cette étude consiste en une analyse de toutes les inscriptions permettant d’appréhender les réalités rituelles du culte voué aux souverains séleucides. De toutes les dimensions du sujet complexe qu’est le culte du roi hellénistique, c’est le contenu proprement religieux des honneurs cultuels qui a le plus souvent été négligé par la recherche. C’est donc sur celui-ci que le présent travail se concentrera dans l’objectif de définir les processus de création des nouveaux rituels ainsi que les mécanismes d’intégration des nouvelles figures dans le paysage cultuel des cités sous domination séleucide. Dans cet objectif, une analyse du contexte politique et surtout religieux dans lequel ces honneurs virent le jour sera systématiquement effectuée. Une attention toute particulière sera dévolue aux réalités locales et aux dynamiques internes aux cités, tout en considérant avec attention le message idéologique véhiculé par le souverain en place, l’objectif étant de mesurer autant que possible l’influence de ces variables sur le contenu rituel des honneurs. Afin d’effectuer une comparaison entre les modalités d’introduction d’un culte dans les cités grecques et dans les cités autochtones, les sources akkadiennes seront considérées au même titre que les sources grecques.
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Ce travail vise à rassembler les sources textuelles épigraphiques et littéraires relatives aux cultes épirotes de l'antiquité grecque, à l'exception de Dodone. La première partie propose une présentation géographique des documents, d'Ambracie à Épidamne-Dyrrhachion, et fait le point sur les travaux récents publiés à leur sujet. La seconde partie esquisse quelques questions transversales : le profil de Zeus Sôter à Cassopé, le rôle socio-politique attribué à Aphrodite dans les cités et les chefs lieux des koina, et revient sur le profil d'Artémis en proposant quelques réflexions sur l'Artémis Hagémona d'Ambracie et de Rodotopi.
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Pas plus que le statut des dieux eux-mêmes, celui du souverain hellénistique dans sa relation avec les divinités n’a fait l’objet d’une quelconque codification systématique par les Anciens. Or, les espaces sacrés, les pratiques cultuelles et les cérémonies rituelles organisées dans les cités grecques reflètent la volonté d’intégrer le souverain au sein d’ensembles divins localement honorés, témoignant par ce biais de la reconnaissance d’une dimension religieuse au pouvoir monarchique. Dès lors, la relation entre pouvoir royal et puissance divine ne se laisse entrevoir que par l’étude des mécanismes et des modalités qui construisent les associations complexes du roi avec les dieux dans divers contextes et par l’intermédiaire d’une pluralité d’acteurs, avec leurs motivations propres et leurs codes de communication spécifiques. Afin d’appréhender la construction de cette relation, l’Alexandrie de l’époque hellénistique offre un dossier documentaire riche et diversifié, composé de sources épigraphiques, papyrologiques et littéraires réparties entre les IIIe et Ier siècles avant notre ère. Nous souhaitons à terme mettre en évidence que le culte des souverains, loin de remplacer le système polythéiste des anciens Grecs, contribue davantage à en montrer les potentialités, en illustrant le caractère pluriel, flexible et topique qui caractérise autant la figure religieuse du souverain à Alexandrie que celle des dieux du monde grec. Just as the status of the gods, the one of the Hellenistic king in his relationship with the divine sphere was not systematically codified by the Ancient Greeks. However, the sacred spaces, religious practices, and ritual ceremonies held in ancient cities reflect the desire to integrate the sovereign into locally honoured divine groups, thus recognizing a religious dimension to monarchical power. Therefore, the relationship between royal and divine power can only be apprehended by studying the mechanisms and modalities that construct the complex associations of the king with the gods in various contexts and through the mediation of multiple agents, with their own motivations and specific communication codes. In order to understand the construction of this relationship, the Ptolemaic Alexandria offers a rich and varied documentary dossier composed of epigraphic, papyrological, and literary sources ranging from the 3rd to 1st centuries BC. The present study aims to emphasize that the cult of the sovereigns, far from replacing the polytheistic system of the Ancient Greeks, rather highlights its potential, by illustrating the plural, flexible and topical nature that characterizes both the religious figure of the king in Alexandria and that of the gods of the Greek world.
Religion grecque --- Culte royal --- Polythéisme --- Alexandrie --- Ptolémées --- Époque hellénistique --- Arts & sciences humaines > Etudes classiques & orientales
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Studies in the cultic honours for Hellenistic leaders and benefactors mainly focus on the ideological and diplomatic features of the phenomenon. Conversely, the papers collected in this volume aim to shift the focus to its material and practical aspects: media, ritual action and space, agency, administration and funding. Specialists in Hellenistic history, epigraphy, papyrology, numismatics, and archaeology provide fresh reassessments of a variety of documentary dossiers concerning both institutional and non-institutional agents (cities, kingdoms; individuals, associations), Greek and non-Greek, across the Hellenistic Eastern Mediterranean world. Moreover, this interdisciplinary investigation of the materiality of rituals addressed to human benefactors as to, or together with, traditional gods allows us to go beyond a commonly accepted yet methodologically arbitrary separation between cultic honours for deities and for human beings. The latter are often still considered as an isolated and paradoxical feature of ancient Greek polytheism, and as a deviation from ‘traditional’ religion, i.e., the cults for gods and heroes as they were already practised in the archaic and classical polis. Rather, the case studies dealt with in this book contribute to shedding new light on the way ancient people could exploit the ritual and administrative toolkit of their religious system in order to satisfy new needs. In other words, one may state that cultic honours for political leaders do not provide an exception to the way Greek polytheism functioned, but are fully embedded within it, and substantially contributed to its development in the Hellenistic age.
Hellenism --- Hellénisme --- Religion grecque --- Civilisation hellénistique. --- Cultes --- Conferences - Meetings --- Kings and rulers --- Sacred Spaces --- Religious aspects --- Mediterranean Region --- Religious life and customs --- Sacred space --- Religious life and customs. --- Greek language [Hellenistic ] (300 B.C.-600 A.D.) --- Hellénisme --- Hellénisme. --- Hellénisme.
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