Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
'Als inkt in water' biedt een kijkje in de keuken van de GGZ Midden Brabant wat betreft de praktische invulling van de 'cliëntele' vierde pijler van haar interculturalisatiebeleid. Kenmerkend is dat de activiteiten buiten de instellingsmuren plaatsvinden: in buurthuizen, moskeeën, bij zelforganisaties en op scholen. Centraal staan de informatiedagen over de GGZ en het psycho-educatieve groepsaanbod voor Turkse en Marokkaanse mannen en vrouwen. Een afgewogen tweestappenbenadering waarmee de GGZ Midden Brabant een paar succesvolle instrumenten in handen heeft om deze groepen in haar regio te bereiken en te bedienen.
Choose an application
De laagdrempelige cursus lichte dagen, donkere dagen, een variant op de basiscursus Omgaan met depressie, helpt allochtonen zelf hun depressiviteit te overwinnen. Dat gebeurt door het aanleren van vaardigheden om de negatieve spiraal van depressieve klachten te doorbreken en daarmee verergering van de klachten te voorkomen. De cursus bestaat uit dertien wekelijkse bijeenkomsten en één terugkombijeenkomst. Tijdens de eerste bijeenkomsten wordt veel aandacht besteed aan de relatie tussen psychische en lichamelijke klachten en de mogelijke (migratiegebonden) oorzaken van de depressieve klachten. Vervolgens worden vaardigheden besproken en geoefend om beter te kunnen ontspannen, gezonder te leven, meer tijd te besteden aan plezierige activiteiten, realistisch en positief te denken en beter te kunnen omgaan met anderen. De cursus wordt gegeven in groepen voor mannen of vrouwen, Turks of Marokkaans. Tijdens de cursus wordt in de eigen taal gesproken, om de drempel zo laag mogelijk te maken. Voor de cursuscoördinatoren en -begeleiders is een uitgebreide handreiking samengesteld met achtergrondinformatie, de resultaten van de pilotgroepen en informatie over de organisatie van de cursus, evenals een draaiboek en diverse werkmaterialen. Er wordt gebruik gemaakt van tweetalig cursusmateriaal (Arabisch/Nederlands of Turks/Nederlands).
Choose an application
De laagdrempelige cursus 'Lichte dagen, donkere dagen', een variant op de basiscursus Omgaan met depressie, helpt allochtonen zelf hun depressiviteit te overwinnen. Dat gebeurt door het aanleren van vaardigheden om de negatieve spiraal van depressieve klachten te doorbreken en daarmee verergering van de klachten te voorkomen. De cursus bestaat uit dertien wekelijkse bijeenkomsten en één terugkombijeenkomst. Tijdens de eerste bijeenkomsten wordt veel aandacht besteed aan de relatie tussen psychische en lichamelijke klachten en de mogelijke (migratiegebonden) oorzaken van de depressieve klachten. Vervolgens worden vaardigheden besproken en geoefend om beter te kunnen ontspannen, gezonder te leven, meer tijd te besteden aan plezierige activiteiten, realistisch en positief te denken en beter te kunnen omgaan met anderen. De cursus wordt gegeven in groepen voor mannen of vrouwen, Turks of Marokkaans. Tijdens de cursus wordt in de eigen taal gesproken, om de drempel zo laag mogelijk te maken.
Choose an application
De laagdrempelige cursus 'Lichte dagen, donkere dagen', een variant op de basiscursus Omgaan met depressie, helpt allochtonen zelf hun depressiviteit te overwinnen. Dat gebeurt door het aanleren van vaardigheden om de negatieve spiraal van depressieve klachten te doorbreken en daarmee verergering van de klachten te voorkomen. De cursus bestaat uit dertien wekelijkse bijeenkomsten en één terugkombijeenkomst. Tijdens de eerste bijeenkomsten wordt veel aandacht besteed aan de relatie tussen psychische en lichamelijke klachten en de mogelijke (migratiegebonden) oorzaken van de depressieve klachten. Vervolgens worden vaardigheden besproken en geoefend om beter te kunnen ontspannen, gezonder te leven, meer tijd te besteden aan plezierige activiteiten, realistisch en positief te denken en beter te kunnen omgaan met anderen. De cursus wordt gegeven in groepen voor mannen of vrouwen, Turks of Marokkaans. Tijdens de cursus wordt in de eigen taal gesproken, om de drempel zo laag mogelijk te maken.
Choose an application
Turks --- Social conditions --- Netherlands --- Emigration and immigration. --- Ethnic relations.
Choose an application
Steeds meer jongeren met een migrantenachtergrond doen een beroep op jeugdhulpverlening. Dat is niet verwonderlijk, gezien hun groeiend aantal. Soms bestaat het merendeel van alle cliënten van de jeugdhulpverlening in de grote steden uit migrantenjongeren van niet-westerse herkomst. Maar de hulp wordt te vaak voortijdig afgebroken en bovendien zijn migrantenjongeren oververtegenwoordigd in de zwaarste vormen van de jeugdhulpverlening. De jeugd en opvoedhulp is in belangrijke mate intercultureel. Cultuur heeft invloed op de manier waarop problemen door migrantengezinnen en jongeren worden beleefd. Hulverleners hebben daar zeker oog voor, maar zij vinden het moeilijk daar mee om te gaan. Dat blijkt temeer uit het tweejarig wetenschappelijk onderzoek waarop dit boek is gebaseerd. Interculturele jeugd en opvoedhulp biedt cijfers, theoretische achtergronden en inzicht in thema's als cultuur en religie, migratie, identificatieprocessen en opvoeden in een multi-etnische omgeving. Maar biedt ook een methodisch concept voor de jeugd en opvoedhulp. Geen specifieke methodieken voor bepaalde culturen, maar een verhandeling waarin drie deelgebieden (kennis en inzicht, interculturele competenties en een 'cultureel venster' als dialogisch instrument) in onderlinge samenhang worden behandeld. Het bijzondere aan dit concept is dat het zeer concreet wordt uitgewerkt en onmiddellijk toepasbaar is. Bezien wordt welke betekenis cultuur en migratie hebben voor de migrant als uniek persoon, als individu. Interculturele jeugd en opvoedhulp is 'hulp op maat'. Interculturele jeugd en opvoedhulp is bedoeld voor hulpverleners en gedragswetenschappers, die werkzaam zijn in de praktijk. Het boek geeft beschouwelijke en concrete praktische informatie. Het is daarmee een bron van inspiratie voor professionele interculturele jeugd en opvoedhulp
Migration. Refugees --- interculturele hulpverlening --- gezinsbegeleiding --- allochtone jongeren --- Sociology of social care --- Sociology of minorities --- SPH (socio-pedagogische hulpverlening) --- Migrantenjongeren --- Interculturele hulpverlening --- Gezinshulp --- Opvoedingsondersteuning --- Jeugd --- #KVHB:Cross-culturele psychologie --- #KVHB:Jeugdhulpverlening --- Intercultureel jeugdwerk --- Jeugdhulpverlening --- migrantenjongeren --- 325 --- Migrantenjongere --- Thuishulp --- Jongere --- Persoon met een migratieachtergrond
Choose an application
Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|