Narrow your search

Library

KU Leuven (2)


Resource type

dissertation (2)


Language

Dutch (1)

Undetermined (1)


Year
From To Submit

2018 (1)

2014 (1)

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Dissertation
De correlatie tussen attention management en woordenschatverwerving bij zesjarige kleuters in de overhearingssituatie : Culturele verschillen tussen kinderen van Vlaamse en van Marokkaanse herkomst
Authors: --- --- ---
Year: 2014 Publisher: Leuven : K.U. Leuven. Faculteit Letteren

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In our research, we have tried to look into one of the possible causes for the general lower academic achievements of children of Moroccan descent in Flanders, compared to children of Flemish descent. That possible cause is a difference in attention management. We have examined the correlation between the attention management and the vocabulary acquisition of six-year-olds. Besides that, we have examined the differences between toddlers of Flemish descent and toddlers of Moroccan descent, with regard to attention management. By means of a coding scheme, we analyzed the recordings of toddlers, who were present in an overhearing situation, which means they were primarily engaged in other activities, such as making a puzzle, during the narration of a story. The story contained words that were unfamiliar to the toddlers, on which they were tested afterwards. The coding scheme consists of 6 categories, which vary from a lack of attention for the story, to sustained attention for the story. Children of Moroccan descent generally showed a lack of attention, while children of Flemish descent generally showed sustained attention, combined with the occasional glance at the storytelling. It is a possibility that the children of Moroccan descent were less attentive to the story, because they were more attentive to their primary activity. Another possible explanation is a difference in the expression of attentiveness between children of Moroccan and of Flemish descent.Both the lack of attention and sustained attention appear to be related to vocabulary acquisition. Occasionally glancing at the story does not appear to have a substantial effect on vocabulary acquisition. For the children of Flemish descent, the occasional glancing appears to be an intermediate between a lack of attention and sustained attention. For the children of Moroccan descent, the occasional glancing appears to be a different kind of dimension of attentiveness. The results of our study indicate that the ...

Keywords


Dissertation
Woordassociaties en het mentale lexicon: een vergelijking tussen een tekstcorpus en een woordassociatiedatabank
Authors: --- --- ---
Year: 2018 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Om het mentale lexicon in beeld te brengen kan men gebruik maken van twee soorten modellen: enerzijds de distributionele modellen die afgeleid zijn van tekstcorpora, anderzijds de netwerkmodellen die afgeleid zijn van woordassociatiedatabanken. De twee modellen zijn in het verleden nog niet vaak vergeleken met elkaar. In deze masterproef zullen we nagaan welk van beide modellen beter kan dienen om de psychologische werking van het mentale lexicon te voorspellen. Allereerst zetten we in deze masterproef uiteen wat woordassociaties precies zijn en hoe de netwerkmodellen op basis van tekstcorpora en op basis van woordassociatiedatabanken in het verhaal passen. Ook schetsen we de verschillen tussen beide. Tijdens het onderzoek zelf zetten we de twee modellen immers tegenover elkaar. Voor het onderzoek hebben we namelijk aan de hand van een experimenteel design Snaut, een model op basis van tekstcorpora, vergeleken met het Dutch Association Lexicon (DAL), een woordassociatiedatabank. Het experimenteel design was een online uitdaging waarbij proefpersonen woorden moesten raden aan de hand van het bekende spelconcept Galgje. In het spel werden zowel woordelijke hints uit Snaut als woordelijke hints uit DAL toegevoegd, waarmee de proefpersonen doelwoorden konden raden. Uit het onderzoeksopzet concludeerden we, in lijn met onze onderzoekshypothese, dat de woordassociatiedatabank even goed en zelfs beter de psychologische werking van het mentale lexicon kan voorspellen als de databank op basis van tekstcorpora. DAL brengt dus beter in kaart hoe op psychologische wijze associaties gelegd worden.

Keywords

Listing 1 - 2 of 2
Sort by