Listing 1 - 10 of 10 |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Wie in de jaren ’80 en ’90 van de vorige eeuw actief was binnen het literaire tijdschriftencircuit weet waar de naam Ina Stabergh voor staat: een gedreven, geëngageerde, bevlogen schrijfster die van alle markten thuis is, die tal van dichtbundels, romans en gelegenheidsuitgaven publiceerde maar ook allerlei mogelijkheden creëerde om schrijvers, zelfs over de grenzen heen, bij elkaar te brengen! 40 jaar lang trekt ze al aan de kar van de Vlaamse literatuur. Ondanks een aantal persoonlijke tegenslagen bleef zij hard timmeren aan de weg. Een verslag van die tijdreis tussen 1980 en 2020 publiceerde zij onlangs in Een leven vol woorden – Een terugblik van 40 jaar in verhalen, foto’s, publicaties, activiteiten en ontmoetingen. Het boek laat ons met unieke tijdsdocumenten zien hoe Berthy Stas evolueerde tot Ina Stabergh! In deze ‘autobiografie’ (met dank aan Freddy Jonckers!) beschrijft zij hoe ze de eerste ‘vonken’ van huis uit mee kreeg, wat uiteindelijk in 1982 uitmondde in haar eerste publicatie de novelle Aan de horizon, het jaar daarna gevolgd door de jeugdroman Help! en alweer een jaar later verscheen haar poëziedebuut Gedragen door de wind. Er zouden nog vele publicaties volgen. In de jaren ’80 publiceerde zij tal van gedichten en bijdragen in een groot aantal literaire tijdschriften, zoals Appel, Bries, Creare, Deus ex Machina, Dietsche Warande & Belfort, Gierik, Handen, Initiatief, ’t Kofschip, Kruispunt, Leuvense Letters, Muzisch Meerdaal, Nioba, Oostland, Plinius, Poëziekrant, Weirdo’s en Wel. Vanaf 1990 begon zij met het organiseren van lezingen in het Diestse Begijnhof (Literatuur op zondag). Het jaar daarna werd door haar impuls de grensoverschrijdende literaire vereniging Apollo Diest-Harderwijk een feit. Apollo zou meer dan 200 schrijvers naar Diest halen tijdens de 20 jaren dat de literaire culturele kring de maandelijkse zondagen organiseerde. In 2006 werd zij de eerste stadsdichter van Diest én de eerste vrouwelijke stadsdichter van Vlaanderen! In die hoedanigheid schreef zij ook talrijke gedichten over het Hageland die vereeuwigd werden op infoborden langs prachtige wandelingen. Aan de hand van talrijke dagboekfragmenten (en fragmenten van recensies en interviews) wordt de veelzijdigheid van deze opmerkelijke schrijfster in de verf gezet! Deze worden aangevuld door talrijke bijdragen van sympathisanten die allen op hun eigen manier Ina Stabergh in de spotlight zetten. Zo zijn er bijdragen van onder meer Suzanne Binnemans, Diane Broeckhoven, Frank Decerf, Luk de Laat, Guido Devos, Charles Ducal, Christina Guirlande, Paul Jacobs, Ingrid Lenaerts, Mark Meekers, Koen Peeters, Edith Oeyen, Brigitte Raskin, Walter van den Broeck, Hubert Van Eygen, Guy van Hoof, Bob Van Laerhoven, Willie Verhegghe, Herwig Verleyen en Erik Vlaminck. De bijdrage van Erik Vlaminck zegt hierbij alles: Noem haar: Onbaatzuchtig, gedreven, verdreven, onstuitbaar, lenteloot, Fredgenoot, VIP, geheimtip, onvermoed, glimlach, loyaal, royaal, woordkeuze, bijdragen, bijdragend, ziende, Hageland, welkom, pitbull, traditie, stimulans, kans, groeien, bloeien, seizoenen, levensles, zijt maar zeker, esthetiek, fanatiek, schrijven, blijven, beklijven, omgezien, ongezien, zonder erg: Ina Stabergh. Het prachtige ‘grabbelboek’ wordt afgesloten met een hoofdstuk met foto’s uit het persoonlijke archief van Ina en het Apollo-archief. Prachtige tijdsbeelden uit een tijd waarin literatuur nog overal tastbaar aanwezig was!
Choose an application
Sinds 1980 schrijft Ina Stabergh proza, columns, poëzie en toneel voor jongeren en volwassenen. Haar werk werd vaak bekroond, vertaald en getoonzet. In 2006 werd zij officieel aangesteld tot de Eerste Stadsdichter van Diest en Eerste Stadsdichteres van Vlaanderen. In 2009 werd zij aangesteld tot eerste ‘Hagelanddichter’. Naar aanleiding van '40 jaar schrijven' verscheen 'Een leven vol woorden'. Omdat in januari 2020 een virus, overgewaaid uit Wuhan, de wereld in de ban hield en een coronapandemie- behalve opgelegde en inherente beperkingen - een ‘nieuwe vrijheid’ bood, werd het schrijven aan dit boek een dagelijkse bezigheid. Die nieuwe vrijheid van de rust om te kunnen genieten van de kleine dingen, de vrijheid om niet altijd alles te hoeven opruimen en men zo ongestoord kon verder doen met wat men bezig was. De vrijheid te beseffen en te zien dat tijd een eigen dimensie heeft die op een tijdlijn geplaatst over eeuwen en eeuwen slechts die laatste dertig seconden een plaats geven aan onze menselijke geschiedenis. Met een beetje geluk wordt dit een soort canon van de ontstaans- en zijnsgeschiedenis, die we met plezier, en tussendoor een aantal herkenningspunten, zullen lezen en verder geven.
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Listing 1 - 10 of 10 |
Sort by
|