Narrow your search

Library

KU Leuven (37)

UGent (1)


Resource type

dissertation (38)


Language

Dutch (32)

English (5)

French (1)


Year
From To Submit

2023 (4)

2022 (6)

2021 (5)

2020 (8)

2019 (6)

More...
Listing 1 - 10 of 38 << page
of 4
>>
Sort by

Dissertation
The dative alternation: a corpus-based study of spoken British English
Authors: ---
Year: 2012

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Dissertation
Taalcomplexiteit van lifestyleblogs. Een vergelijkend corpusonderzoek naar het Nederlands uit België en Nederland
Authors: --- ---
Year: 2022 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Letteren

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Velen onder ons kunnen zich geen leven meer voorstellen zonder het internet. Dankzij het internet staan we immers voortdurend in contact met de buitenwereld en is er heel wat informatie beschikbaar. Zo zijn er heel wat mensen die zich een eigen plekje toe-eigenen op het internet en hun mening delen met anderen. Zij worden bloggers genoemd. Aantrekkelijk taalgebruik daarbij is een belangrijk gegeven, een blog vol schrijffouten zal niet echt als geloofwaardig worden aanschouwd. In deze masterproef wordt de taal uit blogs onderzocht en meer specifiek de taal uit lifestyleblogs. Dergelijke blogs zijn vaak specifiek gericht op vrouwelijke lezers en de inhoud draait hoofdzakelijk om de privésfeer (Gill, 2007). Lifestyleblogs zijn enorm populair en daarom wordt het taalgebruik op dat type blogs onder de loep genomen om het Nederlands uit België en Nederland naast elkaar te leggen en te vergelijken (Beheydt, 2008; Geeraerts, 2017). Bij de vergelijking tussen de twee taalvarianten wordt er gefocust op hun formele taalcomplexiteit. Zo draagt onze analyse bij tot het taalcomplexiteitsonderzoek naar de varianten van het Nederlands. Aan de hand van die vergelijking weten we of de complexiteit van die twee variëteiten al dan niet bij elkaar in de buurt ligt. Het artikel ‘A simple view of linguistic complexity’ van Pallotti (2015) vormt de basis voor ons onderzoek naar taalcomplexiteit. Pallotti (2015) splitst taalcomplexiteit op in drie onderdelen: morfologische, syntactische en lexicale complexiteit. Die onderverdeling hanteren wij ook als structuur van het onderzoek en om het gewenste doel te behalen hebben we twintig lange blogposts verzameld die samen het corpus vormen. Dertien van die blogposts zijn geschreven door Nederlandse bloggers en de resterende zeven door Belgische bloggers. Iedere blogpost wordt geanalyseerd aan de hand van zeven maatstaven die geselecteerd zijn op basis van Pallotti’s onderverdeling (2015). De morfologische complexiteit wordt bepaald aan de hand van de Types per Family Index (T/F) (Horst & Collins, 2006). De syntactische complexiteit wordt berekend met drie maatstaven: de gemiddelde lengte van een T-unit, het gemiddelde aantal bijzinnen per T-unit en de gemiddelde lengte van een bijzin (Norris & Ortega, 2009). De lexicale complexiteit wordt gemeten op drie verschillende wijzen: de type-token ratio (Cunningham & Haley, 2020), de gemiddelde woordlengte en de noun density (Johansson, 2008). Twee van de negen maten geven aan dat het Belgisch Nederlandse deelcorpus significant meer complex is dan het Nederlands Nederlandse. De gemiddelde woordlengte stelt immers vast dat het BN significant meer gesofisticeerd is dan het NN en tegelijkertijd beschikt die Belgische variant over de hoogste noun density, wat ook wijst op een significant verschil. De overige zeven maatstaven wijzen geen significant verschil aan in taalcomplexiteit tussen de twee varianten. Bovendien wezen de verschillende maatstaven niet consequent naar één taalvariant die het meest complex is. De twee variëteiten van het Nederlands op lifestyleblogs sluiten dus qua complexiteit dicht bij elkaar aan.

Keywords


Dissertation
Taalcomplexiteit op de subreddit Political Compass Memes: een vergelijkend onderzoek naar de lexicale, morfologische en syntactische complexiteit op het socialemediaplatform Reddit
Authors: --- ---
Year: 2023 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Letteren

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit onderzoek tracht de structurele taalcomplexiteit van de verschillende kwadranten van het politieke kompas op de subreddit R/PCM te meten. Het onderzoek wil nagaan of de politieke voorkeur van Redditgebruikers een invloed heeft op hoe complex hun taalgebruik is. De overkoepelende onderzoeksvraag van dit onderzoek luidt als volgt: “Hoe varieert de taalcomplexiteit tussen de verschillende kwadranten van het politieke kompas op de subreddit Political Compass Memes, op het gebied van syntactische, lexicale en morfologische complexiteit?” Opmerkingen die onder memes worden geplaatst door mensen van verschillende kwadranten horen dan ook tot de onderzoekseenheid van dit onderzoek. De kwadranten die in beschouwing worden genomen zijn Auth-Left, Auth-Center, Auth-Right, Lib-Left, Lib-Center, Lib-Right, Left, Centrist en Right. De data werd verzameld door 50 populaire memes op te nemen in het corpus en daar de opmerkingen van te bekijken. Er worden 484 comments, gelijk aan 13.795 woorden en gelijk verdeeld over de negen kwadranten, geanalyseerd volgens de verdeling van taalcomplexiteit die Palloti (2015) voorstelt. De syntactische complexiteit van de opmerkingen wordt gemeten door twee complexiteitsmaten; Mean Length of T-Unit (MLT) en Dependent Clause per T-Unit (DC/T). De lexicale complexiteit houdt rekening met de Type-Token Ratio (TTR) en de Lexical Density (LD) van de opmerkingen. Tot slot wordt de morfologische complexiteit gemeten door de Types per Family index te gebruiken. In dit onderzoek werd duidelijk dat de opmerkingen van de overkoepelende groep Auth gemiddeld syntactisch complexer zijn dan de opmerkingen van de groepen Lib en Neutral.Bij de groepen Left, Center en Right wordt duidelijk dat de gemiddelde syntactische complexiteit het hoogst is bij de groep Center. Daarnaast blijkt dat de gemiddelde lexicale complexiteit hoger ligt bij de groep Lib dan bij de groepen Auth en Neutral. Bij de groepen Left, Center en Right is er dan weer geen consensus over de hoogste lexicale complexiteit. De Type-Token Ratio geeft aan dat de opmerkingen van de groep Center een hogere gemiddelde diversiteit hebben. De Lexical Density-maatstaf geeft dan weer aan dat de opmerkingen van de groep Right de hoogste gemiddelde lexicale dichtheid hebben. Wel kan er geconcludeerd worden dat het kwadrant Lib-Center voor beide maatstaven het hoogste scoort voor lexicale diversiteit, ten opzichte van de acht andere kwadranten. Tot slot geeft de Types per Family Index weer dat de opmerkingen van de groep Auth gemiddeld morfologisch complexer zijn dan die van de groepen Lib en Neutral. Datzelfde kan gezegd worden over de groep Left, ten opzichte van de groep Center en Right. Een laatste, kleine deel van dit onderzoek toont aan dat de vaakst voorkomende hoofdthema’s in de memes uit het corpus ‘seks en gender’ en ‘etniciteit’ zijn. Uit dit onderzoek kan geconcludeerd worden dat de structurele taalcomplexiteit wel degelijk verschilt tussen de kwadranten van het politieke kompas. De politieke voorkeur van Redditgebruikers heeft dus een invloed op de structurele complexiteit van hun opmerkingen op het platform.

Keywords


Dissertation
Linguistic complexity of Chanel’s business communication. A comparative study of the linguistic complexity of Chanel's website and social media
Authors: --- ---
Year: 2021 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Sociale Wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Everyone is familiar with the famous fashion shows by fashion houses: when a fashion show takes place at a special location or when a new collection includes special items. With the rise of social media, fashion brands can promote new clothing collections, jewellery or make-up in a new way. In addition, the website is a good place to give more information about new products, but also about the brand itself. This master’s thesis aims to be part of the fashion industry by focusing on linguistic complexity on social media and the website of one luxury brand, Chanel. A corpus was compiled for this research. That corpus is based on posts on Facebook, Instagram, Twitter and the website. The website’s corpus consists of two parts: Chanel News and information about the different collections and the brand itself. When all texts were collected, measures were chosen to measure language complexity. The term language complexity, also called linguistic complexity, says it all: how complex a language is. The measures used calculated three different types of complexity. The first one is morphological complexity, which involves looking at the way a word is build. Lexical complexity is the second one and here vocabulary is the main focus. The last one is syntactic complexity and deals with the construction of sentences. The first research question focuses on language complexity in Chanel’s business communication on social media and website. After the whole corpus was analyzed, it became clear that the website can be seen as the most complex. So, Chanel’s social media has a slightly less complicated language use. The second research question concerns language complexity of two types of fashion collections of Chanel. The first type of collection is called ready-to-wear and targets the general public. In addition, those collections can be bought in boutiques. The second one is the haute couture collections, which are more exclusive. The exclusivity of the haute couture collections is shown in the fact that these clothes are only made by order and custom-made. The results show a slight difference in language complexity when the collections appear online. However, the haute couture collections are slightly more complex than the ready-to-wear collections. Although this study shows that some media can be more linguistically complex than others, it also opens up possibilities for further research on language complexity in business communication as well as in the business communication of fashion brands.

Keywords


Dissertation
Portrettering van topvrouwen in de media. Een casestudie over Dominique Leroy en Sophie Dutordoir
Authors: --- ---
Year: 2020 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Sociale Wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De term framing gaat al een tijdje mee en is dan ook al onderwerp geweest van talloze onderzoeken en theorieën. Framing is ingebed in de cultuur en kan eenzelfde gebeurtenis of persoon op verschillende manieren presenteren. Dat kan invloed hebben op de attitudes en/of het gedrag van het publiek. Ook genderongelijkheid zit in cultuur ingebakken via stereotypen en manifesteert zich via de taal; zo wordt die ongelijkheid ook in stand gehouden in de maatschappij. Zulke stereotypen zijn vaak gelinkt met bepaalde beroepen. Politici en managers worden namelijk nog steeds gezien als ‘mannelijk’, waardoor vrouwen in zulke rollen een minderheid vormen en daardoor te maken krijgen met stereotypen en vooroordelen. Dit onderzoek zocht uit hoe twee topvrouwen, Sophie Dutordoir en Dominique Leroy, geportretteerd werden in vier Vlaamse kranten tijdens twee periodes (start- en crisisperiode) uit hun carrière aan het hoofd van een groot bedrijf (resp. NMBS en Proximus). De resultaten wezen uit dat frames, stereotypen en andere elementen (zoals gender, beleid, ervaring etc.) nog steeds aanwezig zijn, maar niet heel uitgesproken of uitgebreid. Dat wijst op een positieve invloed vanuit een evoluerende cultuur. Er werden geen verschillen in portrettering tussen kwaliteits- en publiekskranten gevonden. Mogelijks is een eventueel eerder verschil verdwenen door de positieve trend die zich afspeelt. Wel werden er verschillen gevonden tussen de twee topvrouwen en de twee perioden die onderzocht werden. Die verschillen kunnen het gevolg zijn van het ongelijke aantal artikels per topvrouw en per periode, of van de verschillende kenmerken van de topvrouwen en perioden, waardoor er een andere focus werd gelegd.

Keywords


Dissertation
The politics of women in power: The portrayal of Theresa May in The Sun and The Independent
Authors: --- ---
Year: 2018 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Sociale Wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

The research on the portrayal of Theresa May in two British newspapers (The Sun and The Independent) consists of two major parts. The first part is the theoretical framework, where existing literature on the portrayal of women in (politically) powerful functions is analysed. In this theoretical framework, a general overview is given on how female politicians are treated by the written media. Important notions are the masculine connotation of the political world and the male bias of the written media. Furthermore, attention is paid to concepts such as framing, gendered writing and linguistic elements that could be used to differentiate between male and female politicians. These three elements could be seen as a possible explanation for the distinctive way in which female politicians are portrayed in newspapers. A third element of the theoretical framework is the question whether steps are being taken to evolve towards a more neutral portrayal of female politicians by mainstream media. The second part of the research focusses on a particular case. 450 articles, that appeared in either The Sun or the Independent between June 2016 and August 2017, are analysed. These articles are examined to establish a coherent image of how Theresa May is portrayed by the British media. The results show that the type of medium (tabloid or quality newspaper) has a strong influence on May's portrayal. The tabloid-oriented articles that appeared in The Sun contain elements of either framing, gendered writing or linguistic aspects in more than half of the cases. Especially her private life and choice of clothes are heavily discussed. The more qualitatively perceived The Independent is in general more neutral and less prone to differentiate Theresa May from her male colleagues because of her gender. Even though they do create a distinction between May and male politicians through the use of military metaphors to estrange her from the world of politics, which is still often perceived as a male playing field.

Keywords


Dissertation
Taalcomplexiteit van blogs. Een vergelijkend onderzoek naar de taalcomplexiteit van muziekblogs door moedertaalsprekers en tweedetaa lsprekers van het Engels
Authors: --- ---
Year: 2019 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Sociale Wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Er is geen betere manier voor muziekliefhebbers om nieuwe muziek te ontdekken of om over hun favoriete artiesten of genres te lezen dan via muziekblogs. Een heel aantal muziekblogs in België en Nederland worden in het Engels geschreven in plaats van het Nederlands, vaak omdat de bloggers op deze manier een breder en meer internationaal publiek bereiken. Deze masterproef probeert de vraag te beantwoorden of muziekblogs van moedertaalsprekers van het Engels complexer zijn dan muziekblogs van tweedetaalsprekers van het Engels. De literatuurstudie is opgedeeld in twee hoofdthema’s. In het eerste deel staat het onderwerp van muziekjournalistiek centraal, terwijl het tweede deel van de literatuurstudie informatie bevat over tweedetaalverwerving en taalcomplexiteit. Pallotti (2015) verdeelt het concept van taalcomplexiteit in drie subcategorieën: morfologische, syntactische en lexicale complexiteit. Deze drie categorieën vormen ook de hoofdstructuur van het onderzoek in deze masterproef. Recente ontwikkelingen in het onderzoek naar taalcomplexiteit wijzen uit welke maatstaven gepast zijn voor dit onderzoek. Er werden vier maatstaven gekozen die later gebruikt werden om de resultaten te berekenen: Type/Family index, gemiddelde lengte van de T-Unit, Type/Token ratio (TTR) en lexicale densiteit. Volgende hoofdhypothese vormt de basis van het onderzoek: De blogteksten geschreven door tweedetaalsprekers van het Engels vertonen minder complexiteit dan blogteksten van moedertaalsprekers van het Engels. De reden hiervoor is dat moedertaalsprekers over een hogere bekwaamheid van het Engels beschikken dan tweedetaalsprekers. Verder werden nog drie deelhypotheses opgesteld om de hoofdhypothese te ondersteunen: muziekblogs van moedertaalsprekers van het Engels zijn zowel morfologisch (H1) als syntactisch (H2) complexer dan muziekblogs van tweedetaalsprekers en blogs van moedertaalsprekers zijn lexicaal complexer dan blogs van tweedetaalsprekers op vlak van TTR, maar even complex op vlak van lexicale densiteit (H3). De resultaten van de drie subcategorieën van taalcomplexiteit (morfologisch, syntactisch en lexicaal) werden berekend aan de hand van de online software Vocabprofile. Resultaten toonden aan dat de muziekblogs van beide corpusonderdelen een ongeveer gelijke morfologische complexiteit hebben. Dit weerlegt hypothese 1, die stelt dat muziekblogs van moedertaalsprekers een hogere T/F-waarde hebben. Beide corpusonderdelen vertoonden ook een gelijke hoeveelheid syntactische complexiteit. De resultaten ontkrachten de tweede deelhypothese (H2): de muziekblogs van moedertaalsprekers zijn syntactisch niet complexer dan muziekblogs van tweedetaalsprekers. De laatste twee maatstaven, Type/Token ratio en lexicale densiteit, meten de lexicale complexiteit. De twee corpusonderdelen vertoonden gelijkaardige resultaten voor lexicale densiteit, wat een deel van de derde deelhypothese (H3) bevestigt. De TTR, echter, ontkracht H3 omdat de muziekblogs van tweedetaalsprekers hier zelfs een iets hogere waarde hebben dan de muziekblogs van moedertaalsprekers. Aangezien slechts één deelhypothese deels bevestigd kon worden, vertonen volgens onze berekeningen de blogs van moedertaalsprekers en tweedetaalsprekers van het Engels op basis van de onderzochte maatstaven gelijke niveaus van taalcomplexiteit, wat de hoge bekwaamheid van de tweedetaalsprekers in het Engels bevestigt.

Keywords


Dissertation
Portrettering van topvrouwen in de media. Een kwalitatieve inhoudsanalyse en framinganalyse van Catherine De Bolle in Vlaamse en Waalse kranten
Authors: --- ---
Year: 2020 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Sociale Wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze masterproef onderzoekt aan de hand van een inhoudsanalyse en een framinganalyse onderzoeken op welke manier een topvrouw als Catherine De Bolle wordt weergegeven in de Belgische geschreven pers. Daarbij wordt het onderscheid gemaakt tussen Vlaamse en Waalse kranten enerzijds en kwaliteitskranten en publiekskranten anderzijds. In de artikels wordt op een inductieve manier de portrettering van De Bolle in kaart gebracht. De analyses onderzoeken hoe vaak ze al dan niet als hoofdonderwerp aan bod komt, hoe vaak ze aan het woord wordt gelaten, hoe ze aan de hand van verschillende frames wordt voorgesteld. Ook wordt bekeken hoe wordt verwezen naar haar functie, carrière, leeftijd of woonplaats, of er soms twijfel wordt uitgedrukt over haar capaciteiten en in welke mate gebruik wordt gemaakt van directe of indirecte verwijzingen naar gender. Daarnaast wordt via een diepte-interview met Catherine De Bolle zelf en haar woordvoerder Peter De Waele afgetoetst hoe De Bolle zichzelf probeert te profileren in de media en hoe ze zelf geframed denkt te worden, alsook of ze verschillen voelt in de benadering van Vlaamse en Waalse kranten of kwaliteitskranten en publiekskranten en of ze veranderingen merkt door de jaren heen. Op die manier is het mogelijk om de resultaten van de analyses te vergelijken met De Bolles eigen aanvoelen en percepties. De resultaten tonen aan dat de inspanningen die Catherine De Bolle en haar woordvoerder leveren om de pers positief over haar te laten berichtgeven werkelijk iets opleveren. Over het algemeen wordt Catherine De Bolle positief of op zijn minst neutraal voorgesteld in de media: als leidersfiguur, als iemand met heel wat competenties of als pionier die breekt met het verleden. Negatieve of stereotiepe frames komen maar in beperkte mate voor en waren niet echt als extreem negatief of gemeen te beschouwen. De Waalse kranten uit dit onderzoek berichten met een eerder neutrale kijk over Catherine De Bolle en de Vlaamse kranten schrijven eerder in zowel positieve als negatieve extremen over haar. Publiekskranten stellen De Bolle vaker negatief of stereotiep voor, terwijl kwaliteitskranten telkens eerst kritisch zijn tegenover haar, maar haar vervolgens wel positiever of neutraler weergeven. Toch valt algemeen op dat de Belgische pers vaak gebruik maakt van specifieke verwijzingen naar gender om Catherine De Bolle te beschrijven, waaruit blijkt dat ze als vrouw in een topfunctie nog steeds als uitzonderlijk wordt beschouwd. De resultaten van de analyses liggen dus grotendeels in lijn met het aanvoelen van De Bolle en haar woordvoerder.

Keywords


Dissertation
Humans of Emotion: Een appraisalanalyse van de interactie in socialemediaposts van Humans of New York
Authors: --- ---
Year: 2020 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Sociale Wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De centrale vraag van deze masterthesis is om aan de hand van appraisal te analyseren hoe Humans of New York (HONY) met zijn lezers connecteert. De connectie die HONY maakt met zijn volgers wordt gemeten aan de hand van het aantal interacties (likes, reacties, retweets/shares) dat het teweegbrengt op Instagram, Facebook en Twitter. Op Twitter daalt appraisal evenredig met interactie. Op Facebook en Instagram is er echter sprake van een positieve correlatie tussen appraisal en interactie. Dat geldt ook voor de invoked varianten. Een mogelijke verklaring is dat Twitter de voorkeur geeft aan objectiviteit vanwege de grote aandacht voor actualiteit. Op Instagram, en in mindere mate op Facebook, is gevoel en passie belangrijker. Daardoor zijn die laatste meer geschikt voor appraisal. Een volgende onderzoeksvraag gaat in op de invloed van het type appraisal. Affect correleert evenredig met het aantal likes en omgekeerd met het aantal reacties en retweets. Het lijkt dus meer low effort interactie te veroorzaken. Bovendien lijkt affect beter te scoren op Instagram dan op Twitter. In het geval van judgement is echter het tegenovergestelde het geval. Het is mogelijk dat dat verschil in voorkeur voor het ene type appraisal boven het andere ligt in de verschillende aard van beide socialemediakanalen. Terwijl Instagram meer emotiegericht is, dat wil zeggen meer affect-gebaseerd, laat Twitter meer ruimte voor discussie, dat wil zeggen meer judgement-gebaseerd. De twee subcategorieën van judgement, capacity en propriety, hebben ook een invloed. Capacity correleert positief met interactie. Bovendien is het vooral de positieve variant die voorkomt bij veel interactie. Propriety correleert negatief en komt vooral in negatieve vorm voor wanneer de interactie hoog is. Een verklaring voor dat fenomeen kan zijn dat er identificatie ontstaat tussen de lezer en de spreker, waardoor positieve lezingen over de 'ik' en negatieve lezingen over de ‘ander' als prettiger worden ervaren. Bij judgement correleert reaction: impact evenredig met interactie. Dat is vooral het geval als de impact versterkend en negatief is, wat bij de lezers van HONY een voorkeur voor sensationeel schrijven suggereert. Negatieve reaction: quality correleert positief met het aantal reacties. Valuation, ten slotte, correleert positief met de hoeveelheid interactie en is vooral positief wanneer de interactieaantallen hoog zijn. HONY gebruikt voornamelijk negatieve polariteit. Aangezien negatieve appraisal negatief correleert met interactie, kan die keuze niet direct gemotiveerd worden. De invoked-varianten hadden ook een invloed: invoked judgement en affect correleren positief met het aantal interacties, terwijl invoked appreciation negatief correleert. Wat engagement betreft, blijkt in het algemeen dat de hoeveelheid interactie positief correleert met heterogloss-uitingen en negatief met monogloss-uitingen. Die tendens is vooral aanwezig op Twitter. Het karakter van het sociale medium, dat gericht is op discussie (een inherent kenmerk van heterogloss-uitingen), heeft daar wellicht iets mee te maken. Graduation: force, tot slot, correleert positief met interactie. Ook hier is een verschil merkbaar tussen Twitter en Instagram: terwijl graduation op Twitter minder populair is, scoort het beter op Instagram en in mindere mate op Facebook. Twitter geeft mogelijk de voorkeur aan neutraliteit, terwijl Instagram, en in mindere mate Facebook, de voorkeur geven aan 'volumeaanpassingen' van graduation.

Keywords


Dissertation
Framing Lady Justice: A comparative study of the representation of Ruth Bader Ginsburg in American newspapers
Authors: --- ---
Year: 2022 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Letteren

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

The purpose of this dissertation is to better understand the framing of Ruth Bader Ginsburg in the American press. Despite the enormous power that is held by Supreme Court Justices and despite their persistent presence in media, relatively little research has been on the representation of female Supreme Court Justices. This is especially surprising given the connection between the Supreme Court and the political field; representing the highest level of one of the three branches of federal government, the Supreme Court justice is positioned at the intersection of politics and the judiciary. Corpus research was done in order to establish a more comprehensive picture of the portrayal of Ginsburg in the media. The corpus was comprised of articles from both 1993 and 2020. A total of 174 articles from the Wall Street Journal, The Washington Post, and the New York Times were analysed. Empirical analysis of the corpus revealed the most commonly used frames, after which several overarching categories (novelty, ideology, domestic, celebrity, charisma, fragility, issue) were identified and used to establish a framework. The framework allowed for a systematic quantification of the various frames. The results were compared to findings from earlier research on the portrayal of female politicians. Additionally, the data from 1993 and 2020 were compared in order to investigate whether there had been a shift in the portrayal of Ginsburg. Our findings suggest that the role of the Supreme Court Justice, much like that of the politician, continues to be conceptualised as male, as the portrayal of Ginsburg was heavily gendered in both 1993 and 2020. Overall, she was presented first as a woman, and only then as a Justice.

Keywords

Listing 1 - 10 of 38 << page
of 4
>>
Sort by