Narrow your search

Library

Hogeschool Gent (1)


Resource type

dissertation (1)


Language

Dutch (1)


Year
From To Submit

2009 (1)

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Dissertation
Gejongleerd is oud gedaan: met behulp van drama en circus werken aan een positiever zelfbeeld bij ex-straatjongeren uit Santa-Cruz (Bolivia) om zo de kans op re-integratie te vergroten
Authors: --- --- --- ---
Year: 2009 Publisher: Gent : [s.n.],

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Probleemstelling: Hoe kan ik door het aanbieden van georganiseerde vrijetijdsbesteding in La República, werken aan een positiever zelfbeeld bij ex-straatkinderen en tevens een oplossing aanbieden voor de gangbare problemen bij het gebruik van het mobiel schooltje? Deze probleemstelling is het resultaat van drie problemen waarmee ik tijdens mijn stage werd geconfronteerd en die de werking van de organisatie en de re-integratie van straatkinderen bemoeilijkte. 1. Niet begeleide en ongeorganiseerde vrijetijdsbesteding in de voorziening die zich uitte in ruzies, pesterijen, vechtpartijen en plagerijen.2. Problemen bij het gebruik van de mobiele school waardoor het leggen van contacten tussen straathoekwerkers en straatkinderen werd bemoeilijkt.3. Het negatieve zelfbeeld van straatkinderen bemoeilijkt hun re-integratie en bevordert de terugkeer naar de straat.Aan de hand van gerelateerde oplossingen probeerde ik voor de aangehaalde problemen positieve resultaten te behalen. Zo startte ik vrijetijdsactiviteiten op, uitgaand van een proces van empowerment van het kind. Door het kind vertrouwen te geven in zijn vaardigheden en invloed te laten uitoefenen in zijn werkproces kan een positiever zelfbeeld worden opgebouwd. Doordat circus en drama hier ideale werkvormen voor zijn, besloot ik circus- en drama- activiteiten op te zetten. Doorheen deze activiteiten werd een mobiel circus gebouwd die een alternatief kan bieden voor de problemen van de mobiele school. De effectiviteit van het project wordt nagegaan door iedere sessie doelstellingen voor één bepaalde jongere (M.) op te stellen en de evolutie hiervan na te gaan. Conclusies: Doorheen de verschillende circus- en drama-activiteiten is een duidelijke evolutie te zien in het zelfvertrouwen van sommige jongeren. Jongeren die in het begin eerder verlegen waren en niet te motiveren om iets voor te doen voor de groep, stonden opeens op het podium hun kunstjes te doen. Ook buiten de activiteiten was een grotere weerbaarheid op te merken. Deze evolutie is duidelijk te zien bij M., de jongere op wie ik mij extra toespitste. M. is gegroeid in zijn sociale vaardigheden, heeft meer zelfvertrouwen gekregen en heeft zich zo een positieve positie in de groep kunnen verwerven.De jongeren kunnen ook beter hun zelf in te vullen vrijetijdsmomenten vorm geven met spelletjes uit de activiteiten of met circusoefeningen. Hierdoor komen ruzies, pesterijen, vechtpartijen en plagerijen minder voor. Ook het mobiel circus is een feit geworden en wordt binnenkort als nieuw werkmiddel uitgetest op de straat.

Keywords

Bolivia

Listing 1 - 1 of 1
Sort by