Listing 1 - 3 of 3 |
Sort by
|
Choose an application
De Vlaamse regering voerde dit jaar enkele wijzigingen door aan het electoraal systeem voor de Vlaamse provincieraadsverkiezingen. In dit werk gaan we op zoek naar de standpunten van de politieke partijen omtrent deze wijzigingen en trachten we te achterhalen wat hun onderliggende strategieën waren om deze standpunten in te nemen en deze wijzigingen al dan niet goed te keuren. We beginnen met een overzicht van de bestaande literatuur over electorale systeemwijzigingen. Het verschil tussen electorale systemen als onafhankelijke variabelen en electorale systemen als afhankelijke variabelen staat hierin centraal. Uit deze literatuur distilleren we vervolgens een theoretisch kader dat ons in staat moet stellen de strategieën van de politieke partijen die schuil gaan onder de door hen ingenomen standpunten waar te nemen. Officiële documenten zoals commissieverslagen, decreten, ontwerpen van decreet, parlementaire stukken en verslagen van de plenaire vergadering vormen de primaire bron van informatie. Een bijkomende analyse van krantenartikels en door de politieke partijen zelf verspreide documenten vormen hier een gewenste aanvulling op. Indien de documentenanalyses geen soelaas brengen, schakelen we in laatste instantie over op interviews. We opteren ervoor om rond één centrale onderzoeksvraag te werken. Centraal in de aanpassingen aan de kieswetgeving voor de provincieraadsverkiezingen staat de discussie over het al dan niet invoeren van een kiesdrempel. Hoewel het invoeren van een kiesdrempel werd afgesproken tussen de meerderheidspartijen CD&V, N-VA en SP.a kon deze door samenspel van de oppositiepartijen Open Vld, Vlaams Belang en LDD worden tegengehouden. Aan de hand van sub-onderzoeksvragen gaan we per partij na welke rol zij hierin speelden.
Choose an application
Samenvatting is toegevoegd aan het onderzoeksluik van deze masterproef.
Choose an application
In this research we made use of a large transaction level dataset of Merger and Acquisition (M&A) flows between the United Kingdom (UK), the European Union (EU), the United States of America (USA), China and Switzerland. Based on this dataset we made a comparison pre and post Brexit (i.e., the economic divorce between the UK and the EU) between the UK and the EU to study the effect Brexit had on the number of M&A’s in which they are involved. By analyzing 15.418 separate M&A transactions between 2016 – the year the Brexit referendum was voted and 2021 – the year after Brexit came into effect - we came to three main insights. First, we discovered that the UK has ramped up its acquiring activity of EU27 firms more than the EU27 did its activity of acquiring UK firms. The UK was also quicker to start acquiring more firms than the EU27 was. The UK started acquiring more EU27 firms right after the Brexit referendum vote, the EU27 waited for Brexit to come into effect before significantly increasing the acquirement of UK firms. Second, when zooming in on the 13 categories of macro industries that are included in our database we concluded that ‘High Technology‘ is the industry with the highest number of M&A’s overall. The industry with the most striking numbers however is the industry of ‘Consumer Products and Services’. In 2021 alone UK firms acquired 3 times the amount of firms in this industry compared to 2016 (from 51 to 167 M&A’s) and more than 2 times the amount of M&A’s compared to 2020 (from 71 to 167 M&A’s). Third, when we compare the ability of the EU27 and the UK to attract M&A’s from third countries we notice that the EU27 has attracted more M&A’s coming from the USA, China and Switzerland (referred to as the non-EU27 partners) in absolute numbers but when we look at the relative increase in M&A’s from these countries between 2016 and 2021 it is the UK that wins the plea with an increase of 63% compared to an increase of only 25%.
Listing 1 - 3 of 3 |
Sort by
|