Narrow your search

Library

UCLL (3)

Arteveldehogeschool (2)

Hogeschool West-Vlaanderen (1)

KDG (1)


Resource type

object (4)

book (1)


Language

Dutch (3)

English (1)


Year
From To Submit

2024 (1)

2022 (1)

2017 (1)

Listing 1 - 4 of 4
Sort by

Multi
Sociale verbinding in de wijk : mogelijkheden voor sociale inclusie van wijkbewoners met een lichte verstandelijke beperking of psychische aandoening
Author:
ISBN: 9789463011372 Year: 2017 Publisher: Delft Eburon

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

?Participatie op gelijke voet? is een van de belangrijkste uitgangspunten in het VN-verdrag voor de rechten van mensen met een beperking en ook in de Wmo. De wijk vormt een belangrijke plek om deze participatie vorm te geven; steeds meer zorg- en welzijnsprofessionals werken wijkgericht. Maar welke mogelijkheden hebben mensen met een beperking om op gelijke voet mee te doen in de wijk waar ze wonen? Welke verschillen zijn er tussen wijken? Welke rol hebben informele bewonersgroepen in sociale verbinding en inclusie in hun wijk? In dit onderzoek staat sociale netwerkvorming en gemeenschapsvorming van mensen met een lichte verstandelijke beperking of psychische aandoening centraal, waarbij drie verschillende wijken in één stad (Nijmegen) met elkaar worden vergeleken.Uit het onderzoek van Annica Brummel blijkt dat verschillende sociale rollen bijdragen aan sociale netwerkvorming en gemeenschapsvorming, zoals buurman of buurvrouw, bezoeker, deelnemer of vrijwilliger bij wijkactiviteiten. De wijk is een belangrijke plek om sociale netwerken te vormen voor mensen met een beperking. Maar niet alle mensen met een beperking vervullen dergelijke sociale rollen. Soms is dat een bewuste keuze, maar vaak ook niet. Sommige bewonersgroepen sluiten mensen met een beperking uit. Maar ook eigen beeldvorming bij mensen met een beperking, of zelfstigma, kan het vervullen van deze sociale rollen in de weg staan. Het maakt bovendien uit in welke wijk iemand woont; het niveau van sociale verbinding verschilt per wijk.Sociale verbinding in de wijk gaat over het snijvlak tussen individu en de context, tussen zorg en welzijn, en tussen formele en informele netwerken. Het geeft inzicht in patronen die participatie op gelijke voet belemmeren, maar ook stimuleren. De capability benadering, die het theoretisch kader vormt van dit boek, biedt een nieuw perspectief op sociale inclusie. (bron: https://eburon.nl/product/sociale-verbinding-in-de-wijk/)


Object
Waarde van welzijn : gesprekskaarten
Authors: --- --- ---
Year: 2022 Publisher: Nijmegen HAN

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De gesprekskaarten Waarde van Welzijn richten zich op het zo breed mogelijk verkennen van wensen en mogelijkheden van de gesprekspartner. De kaarten nodigen de gesprekspartner uit aan te wijzen welke thema’s of domeinen voor zichzelf van belang zijn. Zo krijgt de gesprekspartner inzicht in: Mogelijkheden (capabilities) die hij/zij waardevol vindt (in het leven) en wensen die hij/zij daarin heeft; De samenhang tussen zijn/haar wensen en mogelijkheden; Omstandigheden die zijn/haar wensen en mogelijkheden beïnvloeden.Dit inzicht is waardevol op zichzelf, maar kan ook helpen om keuzes te maken in ontwikkelpunten, vragen of ondersteuningsbehoefte.

Keywords

Games


Object
Waarde van welzijn : gesprekskaarten
Authors: --- --- ---
Publisher: Han University of Applied Sciences

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De kaartenset Waarde van Welzijn bestaat uit gesprekskaarten die je helpen om een betekenisvol gesprek te voeren. Met de kaarten verken je de wensen en mogelijkheden van je gesprekspartner. Welke thema's of domeinen zijn belangrijk? De kaarten geven je gesprekspartner inzicht in die wensen en mogelijkheden en de omstandigheden die dit beïnvloeden. De inzichten die uit het gesprek komen zijn al heel waardevol en vormen ook een goede basis in verdere ontwikkeling en ondersteuning. De gesprekskaarten zijn gebaseerd op de capability benadering. Hierin zijn menselijke vrijheid en diversiteit belangrijke uitgangspunten. Deze benadering helpt om realistische mogelijkheden te verbinden met het dagelijks leven en de waarden van je gesprekspartner. Ieder heeft zijn eigen kijk op het leven, waarin levensdoelen, wensen, capaciteiten en waardevolle activiteiten een rol spelen. Vervolgens biedt de omgeving mogelijkheden en omstandigheden. De een is meer relevant dan de ander. Het welzijn van iemand hangt samen met de manier waarop hij zijn leven invult. De waardevolle en realistische mogelijkheden daarvoor noemen we capabilities.In de praktijk zijn die capabilities niet voor iedereen vanzelfsprekend of duidelijk. Met de gesprekskaarten krijg je inzichten voor je gesprekspartner, zodat je vanuit daar stappen in de persoonlijke ontwikkeling, sociale activering en algemene verkenning van de leefwereld kunt zetten. De gesprekskaarten kunnen gebruikt worden bij persoonlijke ontwikkelgesprekken. Denk daarbij aan begeleidingsgesprekken met vrijwilligers of studenten, coaching-gesprekken. Gesprekken in de context van sociale activering. Denk aan trajecten zoals welzijn op recept, buurtwerk, opvoedingsondersteuning, activiteitenbegeleiding. Gesprekken bij het verkennen van algemene leefwereld. Denk aan wijkgesprekken, onderzoeken rond een bepaald thema, opbouwwerk. Ophalen van verhalen. Denk aan levensverhalen. De kaarten zijn te gebruiken voor zowel individuele als voor groepsgesprekken.De gesprekskaarten helpen om inzicht te krijgen in mogelijkheden (capabilities) die de gesprekspartner waardevol vindt en wensen die deze daarin heeft. Inzicht te krijgen in de samenhang tussen wensen en mogelijkheden en de omstandigheden die wensen en mogelijkheden van de gesprekpartner beïnvloeden. Hoe te gebruiken?1. Leg een startkaart neer met de tekst Dit vind ik waardevol2. Leg 6 CapabilityCards met thema's die belangrijk zijn. Maak hiervoor gebruik van het genoemde thema's, de afbeeldingen en extra uitleg op de achterzijde.3. Voeg omgevingsfiches toe die kunnen weergeven wat belemmerende of helpende factoren zijn.4. Kopieer het werkblad en vul de gelegde kaarten in voor een volgend gesprek of om mee naar huis te geven.(Zie voor verdere uitleg de meegeleverde handleiding)https://www.semmie.net/Waarde-van-welzijn?utm_source=Laposta&utm_campaign=Waarde+van+Welzijn&utm_medium=email


Object
Capability cards
Authors: --- --- ---
Year: 2024 Publisher: Nijmegen HAN

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

How to start a conversation which is meaningful? Which invite the conversation partner to articulate values and wishes? The Capability Cards enable this kind of conversation! The Capability Cards enable an open exploration of opportunities and wishes of a conversation partner. They invite the conversation partner to indicate which themes or domains are deemed important, they help to gain insight into:• Opportunities (capabilities) that the person finds valuable (in life) and the person has wishes in;• The relationship between the person’s desires and capabilities;• Circumstances that influence the person’s desires and capabilities.This insight is valuable in itself, but can also help to make choices about the development points, questions or support needs of the conversation partner. It provides direction on how to follow up. The capability approach is based on the ideas of Amartya Sen and Martha Nussbaum and constitutes a broad welfare approach with human freedom and diversity as its starting points. Central to this approach are the realistic capabilities of individuals to live their daily lives the way they find valuable and aspire to. The core idea is that on the one hand each person forms a vision of how to live and what to pursue for herself, based on her own life goals, valuable activities, capacities, and aspirations. On the other hand, the environment for each person provides opportunities, resources, and circumstances, some of which may, and others may not be relevant to her personal vision. The degree of the person's well-being is then determined by the realistic freedoms the person experiences to shape that envisaged valued life. We call these valuable and realistic freedoms: capabilities. In practice, we see quite a few differences in the extent to which people have valuable and realistic capabilities. For example, if you have a disability you may be excluded from many capabilities that are valuable to you, or if you have a special talent that may create valuable opportunities that someone else does not have. In order to see if and what social support or intervention is needed, we need to gain insight into whether these differences between persons are unjust and what barriers or, on the contrary, special opportunities a person faces in their own unique context. The Capability Cards are a tool for having a meaningful conversation aimed at exploring the conversation partner’s desires and capabilities as broadly as possible. The conversation cards can be used in the following types of conversations:• Personal development conversations. E.g. guidance conversations with volunteers, study counseling conversations, coaching conversations;• Conversations in the context of social activation. E.g. pathways such as social prescribing, community development, parenting support, activity supervision;• General explorations of the living environment. E.g. neighbourhood conversations, research around a specific theme, community development. These can be individual or group discussions.• Collecting stories. E.g. life stories, qualitative or narrative research.The Capability Cards have a modular structure where you can select and deploy cards according to your goal.

Keywords

Listing 1 - 4 of 4
Sort by