Listing 1 - 1 of 1 |
Sort by
|
Choose an application
De luchtvaart draagt in belangrijke mate bij aan klimaatverandering. Uit gepubliceerde rapporten van IATA, ICAO en de VN, op basis van wetenschappelijke literatuur en steunend op persoonlijke contacten met bedrijven zoals NHV en Atlas Air Service AG werd er vastgesteld waar de luchtvaartindustrie heden op inzet om haar schadelijke emissies te verlagen en welke technologische ontwikkelingen de effectieve langetermijnoplossingen zijn voor een duurzame toekomst. Volgende resultaten werden geconcludeerd: dankzij het gebruik van elektrische grondafhandelingstoestellen kan de lokale CO2-uitstoot van luchthavens verlaagd worden; echter is de luchthavenindustrie verantwoordelijk voor slechts 2% van de totale CO2-uitstoot van de luchtvaartsector. Aan de hand van geoptimaliseerde navigatie kan de CO2-uitstoot verminderd worden met 10%, maar dit leidt ook tot een toename van het luchtverkeer. Koolstofcompensatie is slechts een indirecte manier om klimaatverandering aan te pakken vanuit de luchtvaart en mag niet worden beschouwd als een op zichzelf staande actie. Ingrepen zoals winglets, NEO, gewicht optimalisatie en weerstand-verminderende oppervlaktebehandelingen resulteren respectievelijk in een CO2-uitstoot vermindering van 4%, 16%, 25% en 1%. Duurzame luchtvaartbrandstof (SAF) kan de CO2-uitstoot tijdens de levenscyclus met wel 80% verminderen in vergelijking met conventionele brandstof. Mits de logistieke- en productiebeperkingen van SAF overwonnen worden, kunnen SAF bijdragen met 65% emissieverlaging in de Fly Net Zero 2050 doelstelling van de VN. Hybride waterstof vliegtuigen kunnen de luchtvaartindustrie volledig emissie-vrij maken – d.w.z. schadelijke emissies met 100% verlagen – zolang het waterstof en de elektriciteit op duurzame manieren opgewekt worden. Vooraleer deze voorstuwingstechnologie effectief gebruikt kan worden moet de energiedichtheid van batterijen en de opslagcapaciteiten van waterstof verbeteren. In conclusie kan de adoptie van SAF, in combinatie met de andere emissie-verlagende ingrepen, de ontwikkelingsfase in de waterstof-gebaseerde luchtvaart overbruggen en een aanzienlijk potentieel bieden om vooruitgang te boeken in de overschakeling naar een duurzamere klimaatvriendelijke toekomst.
Listing 1 - 1 of 1 |
Sort by
|