Listing 1 - 10 of 23 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Een hulpverlener in de sociaal-agogische beroepspraktijk dient zich voortdurend vragen te stellen als: hoe gaat het met mijn cliënt, wat gebeurt er tussen mij en mijn cliënt, wat kan ik anders doen, wat kan ik beter doen om de cliënt te helpen diens kwaliteit van leven te verhogen? Hoe sluit ik het best aan bij de cliënt en hoe geef ik de cliënt optimale ruimte om mee te denken, mee te praten, en mee te beslissen? Hoe genereer ik tegenspraak?In dit boek geeft Frans Brinkman antwoord op bovenstaande vragen in een verkenning van het partnerschap van cliënten. Hij legt daarbij het accent op individuele hulpverleners. Hoe dienen zij zich te verhouden tot cliënten, cliëntvertegenwoordigers en naasten van cliënten? Hoewel ook handelingsaanwijzingen worden geven, is de kern van het betoog de zogenaamde reflectieve professionaliteit.De auteur schetst in vier delen de achtergrond van cliëntparticipatie en gaat in op structuren en grenzen om vervolgens aandachtspunten de voor gespreksvoering de revue te laten passeren. Het boek besluit met een deel over de bijdrage van cliënten aan onze werkontwikkeling. Inhoudsopgave : Deel I: Achtergrond, beschouwing 1 Wat is cliëntenparticipatie? 2 Professioneel statuut 3 Ge(s)laagde betrekkingen Deel II: Begrenzingen 4 De hulpverleningsconfiguratie 5 Handelingsruimte creëren Deel III: Participatie bevorderende gespreksvoering 6 Ontdekken 7 Structureren 8 Articuleren Deel IV: Werkontwikkeling 9 De klagende cliënt 10 De raadgevende cliënt De innoverende cliënt
#SBIB:316.8H30 --- #SBIB:316.8H51 --- 364.4 --- Maatschappelijk werk : methodiek --- Welzijnszorg : participatie --- communicatie in de hulpverlening --- welzijnswerk, cliëntenparticipatie --- Professies en methoden in het welzijnswerk: sociaal werk, vrijwilligerswerk, hulpverleningsmethoden … --- Sociaal beleid: inspraak en participatie --- 361.2 --- 361.03 --- Hulpverlening --- Inspraak --- methodiek --- sociale welzijnszorg --- methodiek. --- sociale welzijnszorg. --- Methodiek. --- Sociale welzijnszorg.
Choose an application
37 p.
321.4 --- deugdzaamheid --- filosoferen --- hulpverlening --- maatschappelijk werk --- sociaal werk --- zelfreflectie --- 364.62 --- Maatschappelijk werk : hulpverleners --- ethiek --- filosofie --- maatschappelijk werkers --- sociologie --- welzijnswerk, methoden --- Opleiding en beroep --- 17 --- 1 --- 361.3 --- 301 --- 361.1 --- Hulpverlening --- Maatschappelijk werk --- Methodiek --- Kwaliteit --- Kwaliteit (proceskenmerk)
Choose an application
Het gesprek is het belangrijkste instrument van hulpverleners. In het professioneel handelen is wel een ander soort gespreksvoering nodig dan wanneer we praten met familie en vrienden. Het verhaal van de cliënt staat centraal, je helpt hem dat verhaal te vertellen. Soms is er sprake van een uitgebreide vertelling, soms van een korte vraag. In alle gevallen dient een deskundige hulpverlener een aantal vaardigheden onder de knie te hebben. Voorbeelden daarvan zijn: luisteren, signaleren, verder vragen, samenvatten en tot conclusies komen. Ook is belangrijk hetgeen niet wordt gezegd naar boven te halen. Dit boek behandelt de basisingrediënten voor professionele gespreksvoering. Het is geschreven vanuit het perspectief van de hulpverlener, waarbij sterk benadrukt wordt dat zij het perspectief van cliënten in hun handelen betrekken. Naast gespreksvaardigheden en gespreksinhouden behandelt dit boek relationele en fysieke aspecten van de gespreksvoering. Ingegaan wordt op onder meer gradaties van onvrijwilligheid en gespreksomstandigheden (tijdens een huisbezoek, op het bureau, aan de telefoon of op straat)
Gespreksvoering --- Individuele begeleiding --- Gesprekstechnieken --- Communicatie --- 499.4 --- communicatie --- hulpverlening --- professioneel handelen --- gesprekstechnieken (gez) --- communicatietechnieken --- communicatie (leesbaarheid) --- gesprekstechnieken --- Mondelinge communicatie --- Gesprekstechniek
Choose an application
364.044 --- Communicatie --- Gesprekstechnieken --- Hulpverlening --- Methodiek --- communicatie in de hulpverlening --- 361.2
Choose an application
Het belangrijkste instrument dat sociaal werkers hebben, zijn zij zelf. Het vak vraagt dan ook als geen ander om bespiegeling. Nadenken over je vak kan je op vier punten verder helpen; je leert hoe je moet handelen, je verbetert je handelen, je kunt omgaan met frustraties en je weet wat ervoor zorgt dat je plezier in je werk houdt. In je eentje kom je ver, maar niet ver genoeg. Andere mensen kunnen je helpen je zelfonderzoek te verdiepen en te verfijnen. Omgekeerd kun jij anderen helpen. Het ligt daarom voor de hand reflectie te verbinden met communicatie en handelen. Denken over je vak, deugden als handreiking voor sociaal werkers gaat daarom niet alleen over denken maar ook over doen. Concreet helpt dit boek je vragen te stellen over kwaliteiten in je werk én daarop antwoorden te formuleren. Het stelt de aloude deugdenleer voor als instrument waarmee (aankomend) professionals hun positie kunnen bepalen, accenten leggen en keuzes maken. Deugdzaamheid is daarbij klankbord, richtingaanwijzer en toetssteen. Brinkman koppelt deugden aan de leercirkel van ervaren, overdenken, ontwerpen, testen en weer ervaren. Hij geeft ze daarmee herkenbare praktijktoepassingen. Hieromheen vindt de lezer veel begrippen uit filosofie en sociologie die het denken over het vak inhoud en structuur geven. Studievragen en columns nodigen uit tot bezinning, individueel en met medestudenten of collega's.
Sociology of social care --- sociaal werk --- reflectie (psychologie) --- deontologie --- professie/maatschappelijk werk --- psychologie van de beroepskeuze --- Welfare work
Choose an application
Choose an application
08
Cultuurverschillen. --- Hulpverlening --- Beroepsethiek. --- ethiek --- culturele diversiteit --- Professional ethics. Deontology --- Sociology of social care --- Sociology of minorities --- hulpverlening --- cliënten-welzijnswerkers --- interculturele hulpverlening --- filosofie van het welzijnswerk --- welzijnswerkers, beroepsethiek --- #SBIB:316.8H30 --- 174 --- Cultuurverschillen --- Ethiek --- Normalisatie --- 361.05 --- 362.9 --- 361 --- Professies en methoden in het welzijnswerk: sociaal werk, vrijwilligerswerk, hulpverleningsmethoden … --- Transculturele verpleegkunde --- Migrantenproblematiek --- Godsdienst --- Sport --- Duurzaamheid --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Man --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Technologie --- Voeding --- Maatschappij --- Verpleegkunde --- Drank --- Gezondheid --- Volwassene
Choose an application
Sociology of culture --- Social problems --- Social policy and particular groups --- sociale problemen --- thuislozen
Choose an application
Choose an application
-6665-734-0
Age group sociology --- Family law. Inheritance law --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Netherlands --- 664.1 Gezin --- 322.9 --- bemiddeling --- echtscheiding --- kinderen en echtscheiding --- kinderrechten --- 185.5 Opvoeding en ouderlijk gezag --- ouderschapsplan --- partnerrelaties --- 173.1 --- Echtscheiding --- Kinderen --- Ouderschapsplan --- Relaties --- Overige onderwerpen (echtscheiding) --- Eenoudergezinnen --- Ouderschap --- Kind --- Eenoudergezin --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Children --- Contact arrangement --- Book --- Divorce
Listing 1 - 10 of 23 | << page >> |
Sort by
|