Listing 1 - 10 of 81 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
De afgelopen 20 jaar is het aantal kinderen met overgewicht verdubbeld. Intussen heeft ruim 15% van de kinderen last van overgewicht en de verwachting is dat dit aantal de komende jaren nog zal toenemen. Omdat overgewicht tot serieuze medische en psychische problemen leidt, zijn goede diagnostiek, behandeling en preventie van groot belang.
Kinderen --- Obesitas --- Klinische psychologie --- specifieke problemen --- #KVHB:Obesitas --- #KVHB:Voeding --- obesitas --- kinderen --- Eetstoornissen (dwangmatig eten) --- Voeding; kinderen --- Zwaarlijvigheid; kinderen --- specifieke problemen. --- psychopathologie --- psychiatrische behandelingsmethoden --- psychosociale hulpverlening --- Sociology of culture --- ontwikkelingspsychologie --- Developmental psychology --- psychosomatische stoornissen --- eetstoornissen --- voedingsgewoonten --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie
Choose an application
Therapeutenboek: in de zoektocht naar goede behandelprotocollen voor kinderen met een depressie heeft het "Pak aan" programma een attractief formaat, is kindvriendelijk en is goed theoretisch en wetenschappelijk onderbouwd.
Choose an application
Choose an application
Overgewicht bij kinderen moet behandeld worden. De kans is immers groot dat een dik kind later dik blijft en er steeds meer last van zal krijgen. Er bestaat een behandelingsprogramma dat momenteel hoopvol is. Toch zullen steeds de verwachtingen realistisch moeten blijven. De angst om verder te verdikken is een bijkomend psychologisch probleem dat het kind voor de rest van zijn leven met zich meedraagt. Hoe vroeger men het kind leert hoe hij op gepaste wijze zijn gewicht kan controleren en erger kan voorkomen, hoe beter. De omgeving van een dik kind heeft hier een belangrijke taak.
Choose an application
dieet --- Pathology of the metabolism --- Nutritionary hygiene. Diet --- obesitas --- kinderen --- Diététique --- Enfants --- Kinderen --- Therapieën --- Thérapies --- Voedingsleer --- Zwaarlijvigheid ; kinderen --- dieetvoeding --- 433.9 --- 416.5 --- dikke kinderen --- hulpverlening --- ontwikkelingspsychologie --- praktijkboek --- zwaarlijvigheid --- 613.24 --- Bewegen --- Obesitas --- Psychologie --- Voeding --- Kinderen : dieten --- Kinderobesitas : behandeling --- jokken, sinterklaas, zakgeld, overige onderwerpen --- Overige onderwerpen uit de kinder- en jeugdpsychologie --- Medische psychologie --- gezondheidspsychologie --- 605.16 --- Stofwisselingsziekten - Endocrinologie --- gezondheidspsychologie. --- Gezondheidspsychologie.
Choose an application
Deze publicatie is een werkboek voor adolescenten. Het maakt deel uit van Kinderen en jongeren met overgewicht. Er is een afzonderlijk uitgegeven Handleiding voor begeleiders, bedoeld voor psychologen, diëtisten, artsen, kinesisten, licentiaten lichamelijke opvoeding, sociaal verpleegkundigen, paramedici... die jongeren (en hun ouders) willen helpen controle te krijgen over hun eetgedrag en levensstijl om zo tot een betere beheersing van hun overgewichtsprobleem te komen. In de handleiding staan 4 draaiboeken (ook protocollen of trainingen genoemd) die daarbij een hulp kunnen zijn: een training voor de ouders van kinderen met overgewicht, een kindtraining, een training voor adolescenten en een apart protocol met bewegingsoefeningen. Bij de handleiding horen 3 werkboeken
Klinische psychologie --- specifieke problemen. --- #KVHB:Obesitas --- #KVHB:Adolescenten --- overgewicht --- obesitas --- begeleiding --- adolescenten --- 613.24 --- Jeugd --- Kinderen --- Obesitas --- Overgewicht --- Psychologie --- Voeding --- Kinderen : dieten --- Kinderobesitas : behandeling --- Bewegingstherapie; kinderen --- Voeding; kinderen --- Zwaarlijvigheid; kinderen --- Bewegingstherapie ; jongeren --- Voeding ; jongeren --- Zwaarlijvigheid ; jongeren --- Bewegingstherapie --- Voedingsgewoonten --- Ouders --- Gezondheidsvoorlichting en -opvoeding --- Gezondheidsgedrag --- Begeleiding --- Evidence based handelen --- Adolescenten --- Kind --- Voedingsgewoonte --- Gezondheidsopvoeding --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Gesprek --- Gezondheid --- Evidence-based practice --- Adolescent --- Gedrag --- Jongere --- Specifieke problemen.
Choose an application
Het behandelprotocol Pak aan heeft als doel kinderen te leren hun depressieve symptomen te herkennen en deze beter te reguleren, zodat ze zich beter gaan voelen. Het uiteindelijke doel is dat het kind niet langer lijdt aan de depressieve stemming.
#KVHB:Cognitieve gedragstherapie --- #KVHB:Kinderen --- #KVHB:Depressie --- Depressies : kinderen --- Cognitieve therapie --- Gedragstherapie --- 615.85 --- Primary education --- Orthopedagogics --- Congnitieve gedragstherapie kinderen. --- Psychotherapie.
Choose an application
Ongeveer 10 à 15% van de kinderen en jongeren ontwikkelt zich niet goed en vertoont problemen op uiteenlopende gebieden. Deze problemen herstellen zich vaak, maar bij een aantal kinderen gaan ze niet vanzelf over. Er ontwikkelt zich een stoornis, zoals een angst- of gedragsstoornis. Klinische ontwikkelingspsychologie houdt zich bezig met deze psychische problemen en stoornissen bij kinderen. Dit boek benadert de normale en afwijkende ontwikkeling vanuit het transactionele perspectief: wat is de rol van kind en omgeving en hoe beïnvloeden zij elkaar? In deze geheel herziene uitgave wordt ingegaan op de vraag wat bij normale ontwikkeling' past, wat afwijkend' is en welke mechanismen hierbij een rol spelen. Wanneer wijkt het functioneren significant af van wat bij de leeftijd hoort en wanneer belemmert het de verdere ontwikkeling? Thema's die in dit boek aan de orde komen zijn: genetische kwetsbaarheid, pre- en perinatale ontwikkeling, de ontwikkeling van temperaments- en persoonlijkheidskenmerken, de rol van ouders en het gezin, de sociale relaties, en de cultuur. Daarnaast behandelen de auteurs veel voorkomende ontwikkelingsproblemen en emotionele en gedragsproblemen, zoals agressie en regelovertredend gedrag, aandachts- en impulsiviteitsproblemen, angst en stemmingsproblemen, pervasieve ontwikkelingsstoornissen, kindermishandeling en gehechtheidsproblemen, eetstoornissen, middelenmisbruik en verslaving. Ook de veranderingen rond de introductie van de DSM-5 worden besproken. Aan de hand van voorbeelden wordt een en ander naar de dagelijkse praktijk vertaald,waarbij wordt ingegaan op de betekenis voor diagnostiek en interventie. Het Handboek klinische ontwikkelingspsychologie staat onder redactie van prof. dr. Pier Prins en prof. dr. Caroline Braet.
Developmental psychology --- kindermishandeling --- gedragsstoornissen --- agressie --- kinderpsychologie --- ontwikkelingspsychologie --- angststoornissen --- psychopathologie --- transactionele analyse --- drugs --- hechting (psychologie) --- Ontwikkelingsstoornissen ; kinderen
Choose an application
Dit boek Emotieregulatie; Training van kinderen en adolescenten, beschrijft een concreet stappenplan van een goed geëvalueerde emotieregulatietraining. Het boek is gericht op psychotherapeuten, klinisch psychologen, GZ-psychologen, orthopedagogen en psychiaters.U leest in dit boek alle recente inzichten over goede emotieregulatiemethodieken en hoe deze toe te passen. Hieruit wordt duidelijk dat emotieregulatie méér is dan praten over gevoelens en ontspanningsoefeningen doen. Het resultaat is een training in 12 sessies waarbij geëvalueerde methodieken in een vaste volgorde worden aangeleerd en aangepast zijn aan de doelgroep: kinderen en adolescenten tussen 10 en 16 jaar.De auteurs vormen samen de Gentse onderzoeksgroep 'Klinische Ontwikkelingspychologie'. Ze werden getraind door Matthias Berking die het boek Emotieregulatie schreef dat eerder in 2017 is verschenen.In Emotieregulatie; Training van kinderen en adolescenten wordt uitgelegd hoe het komt dat emoties zo overweldigend kunnen zijn dat kinderen ze niet meer goed kunnen reguleren. Sommige kinderen worden dan agressief, terwijl anderen blijven hangen in hun gevoel en gaan rumineren. Weer anderen zijn bang voor hun gevoelens en proberen ze te vermijden, bijvoorbeeld door ze weg te drinken of te eten. Dit boek legt uit waarom sommige kinderen en adolescenten emoties wel adequaat kunnen reguleren en anderen niet. Hierbij wordt de link met de ontwikkeling van psychopathologie gelegd. In het theoretische deel wordt vooraf ook uiteengezet wat emotieregulatie is, hoe het ontwikkelt in de kindertijd, hoe het wordt gemeten, en hoe het een rol speelt (transdiagnostisch) in heel veel probleemgebieden in de kindertijd.
Psychology --- Psychiatry --- adolescenten --- kinderen --- psychotherapie --- emoties --- Emoties. --- Kinderpsychologie. --- emotieregulatiemethodieken --- emoregulatiemethodieken --- emoties. --- kinderpsychologie. --- Psychotherapy. --- Counseling. --- Psychotherapy and Counseling. --- Mental illness --- Clinical sociology --- Mental health counseling --- Psychagogy --- Therapy (Psychotherapy) --- Helping behavior --- Psychology, Applied --- Interviewing --- Personal coaching --- Social case work --- Counselling --- Treatment --- Emotie --- Jongere --- Kind --- Psychotherapie --- Emotieregulatie --- Training --- Training (vorming)
Choose an application
Listing 1 - 10 of 81 | << page >> |
Sort by
|