Listing 1 - 10 of 42 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
16
Teaching --- cultuureducatie --- onderwijsfilosofie --- leerplanontwikkeling --- cultuurfilosofie --- culturele vorming --- Philosophy and psychology of culture --- 737 Leerprogramma's --- 600 Cultuur --- 450.42 --- onderwijs --- cultuur --- onderwijssociologie --- 456.6 --- Cultuur --- Cultuureducatie --- Kunstzinnige vorming --- Muzische vorming --- Onderwijs --- Politieke vorming --- onderwijssociologie, democratisering van het onderwijs --- Geschiedenis - Maatschappijleer --- Culturele vorming --- Cultuurfilosofie --- Toerisme --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
In ons sterk geseculariseerd leefklimaat is van alle 'schoolvakken' godsdienst wellicht het meest precair. In 2003 bijvoorbeeld ondersteunde de toenmalige Vlaamse minister van Onderwijs, Marleen Van der Poorten, een maatschappelijke discussie over de wenselijkheid om een schoolvak als godsdienst (en bij uitbreiding eveneens niet-confessionele zedenleer) te vervangen door een vak 'cultuurbeschouwing'. Minstens even bezwaard klinkt de vraag naar de inhoud van het leervak en naar de didactische aanpak ervan. Dit boek is gegroeid uit een UCSIA-colloquium over dit thema. De bisschop-referendaris voor het katholiek onderwijs komt aan het woord, naast bijdragen van enkele theologen en godsdienstpedagogen en van een onderwijsinspecteur rooms-katholieke godsdienst. Via hem wordt tevens een groep leerlingen uit de verschillende Vlaamse onderwijsniveaus beluisterd. Tot slot schrijft een journalist zijn bedenkingen over het thema neer. Het is van het grootste belang voor de vorming van de komende jonge generaties in hun zoektocht naar zingeving en utopie, dat ook in geseculariseerde tijden op intellectuele wijze de positionering en de rol van godsdienst en levensbeschouwing wordt verhelderd. Dit boek levert een serene bijdrage daartoe. (Bron: covertekst)
Christian religion --- Didactics of religion --- Academic collection --- 485.7 --- Didactiek --- Godsdienst --- Secundair onderwijs --- 091330.jpg --- Catechese --- "(zie ook: wiskunde (didactiek; s.o.))" --- Zingeving --- Provincie West-Vlaanderen --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Man --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Verpleegkunde --- Volwassene
Choose an application
In onze 'laatmoderne' of 'postmoderne' tijden is zingeving een uiterst belangrijke, maar tevens een bijzonder ingewikkelde aangelegenheid. De grote levensbeschouwelijke tradities lijken een behoorlijk deel van hun referentiële kracht te hebben verloren. Niettemin moet degelijk vormend onderwijs worden verstrekt. De jongeren van vandaag en morgen hebben er als het ware recht op. Hoe deze opdracht aanpakken in een plurale context? Kunnen de traditionele levensbeschouwingen op het vlak van zingeving voor onze jongeren een inspirerende rol spelen? Kunnen we vandaag de dag complexe,existentiële vragen van jonge mensen van oriënterende antwoorden voorzien? Deze en andere uitdagende vragen over onderwijs en zingeving komen vanuit diverse invalshoeken aan bod.
Teaching --- 485.7 --- Godsdienst --- 200 --- Onderwijs --- Zingeving --- 371.78 --- 37.017 --- Godsdienstonderwijs - Levensbeschouwelijk onderwijs --- Godsdienst ; algemeen --- Geestelijke gezondheidszorg in het onderwijs --- Opvoedingsidealen --- 37.017 Opvoedingsidealen --- 371.78 Geestelijke gezondheidszorg in het onderwijs --- Education --- Philosophy
Choose an application
Teaching --- Sociology of education --- Onderwijs --- Politiek --- Organisatie --- Onderwijsbeleid --- Onderwijsvisie --- Nederland --- Kust --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Maatschappij --- Film --- Sport
Choose an application
Vandaag de dag heerst het ruim verspreide en aanvaarde beeld van een jongerencultuur die onderhevig is aan een duidelijke zedenverruwing. Jongeren "hangen". Jongeren zijn "onbeschoft", soms zelfs gevaarlijk. In deze bundel onderzoeken pedagogen, cultuurfilosofen, theologen, ethici en onderwijsdeskundigen of dit inderdaad het geval is. Tevens willen zij nagaan welke bijzondere taken de school kan opnemen in het moeizame morele vormingsproces van jongeren.
663 Jeugd --- 720 Onderwijs --- 433.2 --- jeugdcultuur --- jeugdigen --- morele vorming --- waarden --- Jeugdcultuur --- Morele- en religieuze opvoeding --- Provincie West-Vlaanderen
Choose an application
In 1985 publiceerde de Duitse pedagoog en filosoof Winfried Böhm Theorie und Praxis, een pedagogisch ᆳ filosofische studie met referentiewaarde die ook ver buiten de grenzen van de Duitstalige landen weerklank vond. Böhm herinterpreteert en actualiseert op zeer overzichtelijke en heldere wijze belangrijke pedagogische grondbegrippen zoals praxis, `Bildung' of vorming, persoon en persoonswording. Deze bundel "De basisschool in dienst van de persoonswording van het kind" bevat reacties op en reflecties over de pedagogische visie van Böhm, toegepast op de onderwijssituatie van de basisschool. 1. Practici reflecteren oevr het basisonderwijs2. De pedagogie(k) van de steinerschool. Persoonlijk handelen uit inzicht3. Niets nieuws onder de onderwijszon4. Het onderwijs als dienst aan de persoonswording van het kind5 Persoonswording in de basisschool: wie, wat, waar, hoe? Een voorbeeld van nadenken over pedagogisch verantwoord basisonderwijs6. Die Grundschule als Ort der Bildung der Perrson7. Hoe organiseer je persoonsoriënterend basisonderwijs?
Pedagogiek en onderwijskunde --- Didactiek naar onderwijsniveau en leerlingkenmerken. --- Gezinspedagogiek. --- basisonderwijs --- Steinerpedagogie --- Didactics --- Primary education --- Educational systems. Teaching systems --- Education [Elementary ] --- Aims and objectives --- Maturation (Psychology) --- Child development --- Böhm, Winfried --- 772 Basisonderwijs --- GOK --- onderwijskunde --- lerarenopleiding --- 453.5 --- 473 --- Basisonderwijs --- Kinderen --- Onderwijsvernieuwing --- Persoonlijkheidsontwikkeling --- Steineronderwijs / Steinerscholen (Vrije scholen) --- Steineronderwijs --- Antroposofisch onderwijs --- Vernieuwing van het basisonderwijs --- Educational psychology --- Personality development --- Teaching --- Educational sciences --- persoonlijkheidsontwikkeling --- Lager onderwijs --- Didactiek --- Onderwijsfilosofie
Choose an application
onderwijsbeleid --- Educational sciences --- Teaching --- leraren --- IKZ (integrale kwaliteitszorg) --- geloof --- onderwijsfilosofie --- pedagogiek --- didactiek --- Education --- Philosophy --- 450.7 --- Lerarenprofiel --- Opvoeding --- Onderwijs --- 37.01 --- Leraren --- Beroepsprofielen --- Lesgeven --- Opleiding en bijscholing --- departement Algemeen 11 --- onderwijs --- opvoedkunde --- Opleidingen --- Onderwijskunde --- Kwaliteitszorg --- Leraar --- Opleiding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Directie --- Arbeidsmarkt --- Sport
Choose an application
Education --- Curricula --- Philosophy --- Child rearing --- Political aspects --- Belgium --- België --- Nederland --- Onderwijsvernieuwing --- Onderwijsbeleid --- Onderwijsbeleid ; België --- Pedagogiek --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Literatuur
Choose an application
Choose an application
Listing 1 - 10 of 42 | << page >> |
Sort by
|