Listing 1 - 10 of 42 << page
of 5
>>
Sort by

Book
Cultuur en onderwijs : nadenken over cultuur, culturele vorming en de bijdrage van de vakleraar
Author:
ISBN: 9789038213941 Year: 2009 Publisher: Gent Academia Press


Book
Tussen uittocht, zingeving en utopie : beschouwingen bij het schoolvak godsdienst
Author:
ISBN: 9020960830 9789020960839 Year: 2005 Publisher: Tielt Lannoo

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In ons sterk geseculariseerd leefklimaat is van alle 'schoolvakken' godsdienst wellicht het meest precair. In 2003 bijvoorbeeld ondersteunde de toenmalige Vlaamse minister van Onderwijs, Marleen Van der Poorten, een maatschappelijke discussie over de wenselijkheid om een schoolvak als godsdienst (en bij uitbreiding eveneens niet-confessionele zedenleer) te vervangen door een vak 'cultuurbeschouwing'. Minstens even bezwaard klinkt de vraag naar de inhoud van het leervak en naar de didactische aanpak ervan. Dit boek is gegroeid uit een UCSIA-colloquium over dit thema. De bisschop-referendaris voor het katholiek onderwijs komt aan het woord, naast bijdragen van enkele theologen en godsdienstpedagogen en van een onderwijsinspecteur rooms-katholieke godsdienst. Via hem wordt tevens een groep leerlingen uit de verschillende Vlaamse onderwijsniveaus beluisterd. Tot slot schrijft een journalist zijn bedenkingen over het thema neer. Het is van het grootste belang voor de vorming van de komende jonge generaties in hun zoektocht naar zingeving en utopie, dat ook in geseculariseerde tijden op intellectuele wijze de positionering en de rol van godsdienst en levensbeschouwing wordt verhelderd. Dit boek levert een serene bijdrage daartoe. (Bron: covertekst)


Book
Onderwijs en zingeving.
Author:
ISBN: 9789038221458 Year: 2013 Volume: 19 Publisher: Gent Academia Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In onze 'laatmoderne' of 'postmoderne' tijden is zingeving een uiterst belangrijke, maar tevens een bijzonder ingewikkelde aangelegenheid. De grote levensbeschouwelijke tradities lijken een behoorlijk deel van hun referentiële kracht te hebben verloren. Niettemin moet degelijk vormend onderwijs worden verstrekt. De jongeren van vandaag en morgen hebben er als het ware recht op. Hoe deze opdracht aanpakken in een plurale context? Kunnen de traditionele levensbeschouwingen op het vlak van zingeving voor onze jongeren een inspirerende rol spelen? Kunnen we vandaag de dag complexe,existentiële vragen van jonge mensen van oriënterende antwoorden voorzien? Deze en andere uitdagende vragen over onderwijs en zingeving komen vanuit diverse invalshoeken aan bod.


Book
Het politieke bewustzijn van onderwijspractici
Author:
ISBN: 9789038223124 Year: 2014 Volume: 21 Publisher: Gent Academia Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Ze zijn zo onbeschoft, mevrouw : reflecties over morele vorming op school.
Author:
ISBN: 9038209959 Year: 2006 Volume: 10 Publisher: Gent Academia Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Vandaag de dag heerst het ruim verspreide en aanvaarde beeld van een jongerencultuur die onderhevig is aan een duidelijke zedenverruwing. Jongeren "hangen". Jongeren zijn "onbeschoft", soms zelfs gevaarlijk. In deze bundel onderzoeken pedagogen, cultuurfilosofen, theologen, ethici en onderwijsdeskundigen of dit inderdaad het geval is. Tevens willen zij nagaan welke bijzondere taken de school kan opnemen in het moeizame morele vormingsproces van jongeren.


Book
De basisschool in dienst van de persoonswording van het kind
Author:
ISBN: 9789038212562 Year: 2008 Publisher: Gent Academia Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In 1985 publiceerde de Duitse pedagoog en filosoof Winfried Böhm Theorie und Praxis, een pedagogisch ᆳ filosofische studie met referentiewaarde die ook ver buiten de grenzen van de Duitstalige landen weerklank vond. Böhm herinterpreteert en actualiseert op zeer overzichtelijke en heldere wijze belangrijke pedagogische grondbegrippen zoals praxis, `Bildung' of vorming, persoon en persoonswording. Deze bundel "De basisschool in dienst van de persoonswording van het kind" bevat reacties op en reflecties over de pedagogische visie van Böhm, toegepast op de onderwijssituatie van de basisschool. 1. Practici reflecteren oevr het basisonderwijs2. De pedagogie(k) van de steinerschool. Persoonlijk handelen uit inzicht3. Niets nieuws onder de onderwijszon4. Het onderwijs als dienst aan de persoonswording van het kind5 Persoonswording in de basisschool: wie, wat, waar, hoe? Een voorbeeld van nadenken over pedagogisch verantwoord basisonderwijs6. Die Grundschule als Ort der Bildung der Perrson7. Hoe organiseer je persoonsoriënterend basisonderwijs?


Book
Leraar met hart en ziel : naar een pedagogiek van liefde en vrijheid
Author:
ISBN: 9789038217376 Year: 2011 Volume: 17 Publisher: Gent Academia Press


Book
Onderwijzen tussen beleid en pedagogiek
Author:
ISBN: 9789038219417 Year: 2012 Publisher: Gent Academia Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
[Overdrukken]
Author:
Year: 1996 Publisher: Place of publication unknown

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Algemene inleiding in de psychologie
Author:
Year: 1996 Publisher: Antwerpen Diocesaan Seminarie

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords

Psychology

Listing 1 - 10 of 42 << page
of 5
>>
Sort by