Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|
Choose an application
Bijbelse vrouwen dienen sinds de zestiende eeuw als stichtend voorbeeld om een goed leven te leiden. Naast deugdzame voorbeelden figureren in de bijbel ook listige vrouwen, die de man waarschuwden tegen de sluwheid van vrouwen. Veel van deze bijbelse vrouwen vinden we afgebeeld op kunstwerken. Het Museum Catharijneconvent in Utrecht putte uit de eigen collectie om hierrond een tentoonstelling te organiseren.
7.04 --- 7.046.3 --- #GBIB:SMM --- 7.046.3 Iconografie: religieuze voorstellingen --- Iconografie: religieuze voorstellingen --- 7.04 Iconografie. Iconologie. Onderwerpen van kunstzinnige uitbeelding --- Iconografie. Iconologie. Onderwerpen van kunstzinnige uitbeelding --- Museum Catharijneconvent (Utrecht) --- Bible --- Christian art and symbolism --- Women in art --- Art, Christian --- Art, Ecclesiastical --- Arts in the church --- Christian symbolism --- Ecclesiastical art --- Symbolism and Christian art --- Religious art --- Symbolism --- Church decoration and ornament --- Biography --- Rijksmuseum Het Catharijneconvent --- Catharijneconvent (Utrecht, Netherlands) --- State Museum Het Catharijneconvent --- Rijksmuseum Catharijneconvent --- Musée national het Catharijneconvent --- Museum Catharijneconvent --- St Catherine's Convent --- women [female humans] --- Art --- Personnages bibliques --- Museum Catharijneconvent [Utrecht] --- Netherlands --- vrouwen --- Bijbel --- christelijke iconografie --- Symbolism in art --- vrouw --- Museum Catharijneconvent (Utrecht). --- vrouw. --- Bijbel. --- christelijke iconografie. --- Religious texts --- Museums --- Images of women --- Book --- Österreichische Nationalbibliothek (Wenen). --- manuscripten. --- geschiedenis. --- 1475 - 1475. --- 1600 - 1475. --- 15de eeuw. --- 16de eeuw. --- 17de eeuw. --- Nederlanden.
Choose an application
"Artemisia Gentileschi (1593-after 1654) is one of the most important representatives of the Italian Baroque. So well-known that only her first name was sufficient, and it still is: Artemisia. But Artemisia was not only a painter. She was a painter woman: an artist's daughter, a mother. She was headstrong and determined to be successful in a male-dominated world, when opportunities and possibilities were very limited. For Artemisia, her talent was the key. With her work she earned an income, gained prestige and a measure of freedom, a place in the world.Artemisia's oeuvre and life offer starting points for a larger story about early modern Europe and about women in history.This book shows Artemisia's beautiful portraits, interspersed with dramatic, theatrical compositions. Performances that are utterly baroque, sensual, sometimes bordering on scandal, a mixture of violence and seduction." Exhibition: Rijksmuseum Twenthe, Enschede, The Netherlands (28.09.2021 - 23.01.2022). "Artemisia Gentileschi (1593-na 1654) is één van de belangrijkste vertegenwoordigers van de Italiaanse barok. Zo bekend, dat alleen haar voornaam voldoende was, en dat nu nog is: Artemisia. Maar Artemisia was niet alleen een schilder. Zij was een schilderende vrouw: een kunstenaarsdochter, een moeder. Ze was eigengereid en vastberaden succesvol te zijn in een door mannen gedomineerde wereld, toen kansen en mogelijkheden heel beperkt waren. Voor Artemisia vormde haar talent de sleutel. Met haar werk verdiende zij een inkomen, verwierf zij aanzien en een mate van vrijheid, een plek in de wereld. Het oeuvre en leven van Artemisia bieden aanknopingspunten voor een groter verhaal over het vroegmoderne Europa en over de vrouw in de geschiedenis. Dit boek toont Artemisia's prachtige portretten, afgewisseld met dramatische, theatrale composities. Voorstellingen die op en top barok zijn, sensueel, soms grenzend aan schandaal, een mengeling van geweld en verleiding." Exhibition: Rijksmuseum Twenthe, Enschede, The Netherlands (28.09.2021 - 23.01.2022).
Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Painting --- Italian Renaissance-Baroque styles --- women [female humans] --- Gentileschi, Artemisia --- vrouwelijke kunstenaars --- barok --- geschiedenis --- 17de eeuw --- Europa --- 75.07 --- Gentileschi, Artemisia 1593-1654 (of later) (°Rome, Italië) --- Schilderkunst ; Italië ; 17de eeuw ; Artemisia Gentileschi --- Schilderkunst ; Barok --- Vrouwelijke kunstenaars --- Schilderkunst ; schilders A-Z --- Gentileschi, Artemisia, --- Gentileschi Lomi, Artemisia, --- Lomi, Artemisia Gentileschi, --- Exhibitions --- vrouwelijke kunstenaars. --- barok. --- geschiedenis. --- Gentileschi, Artemisia. --- 17de eeuw. --- Europa. --- vrouwelijke kunstenaar --- vrouwengeschiedenis
Choose an application
The history of the Florentine patriciate did not end with the establishment of the Medici Duchy and Grand Duchy of Tuscany. Proud and self-confident, these patricians were not subservient courtiers; on the contrary, they continued to exert a considerable influence on Florentine culture and politics for centuries. The patrician class in sixteenth-century Florence were the descendants of wealthy, sophisticated and politically savvy families who, while acquiring noble titles, estates, and villas, retained their long-standing urban identity. The mark they left on the city’s cultural and artistic life was embraced by the Medici, who used their political and diplomatic knowhow, eleborate artistic commissions, and European networks to enhance their power and prestige. A Cultural Symbiosis highlights the contributions to Florentine art and culture of eight patricians, focusing on the Valori, Pucci, Ridolfi, Vecchietti, del Nero, Salviati, Guicciardini, and Niccolini families.
Social stratification --- Art --- History of civilization --- patronage --- patricians --- Medici, de [Family] --- anno 1500-1599 --- anno 1600-1699 --- Florence --- 7.078 --- 7.074 --- 7.074 Kunstverzameling. Activiteiten van verzamelaars --- Kunstverzameling. Activiteiten van verzamelaars --- 7.078 Kunstbescherming. Kunstbevordering --- Kunstbescherming. Kunstbevordering
Choose an application
Cornelisz. van Oostsanen, Jacob --- signaturen --- van Oostsanen, Jacob Cornelisz.
Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|