Narrow your search

Library

UCLL (1)


Resource type

dissertation (1)


Language

Dutch (1)


Year
From To Submit

2015 (1)

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Dissertation
Het ideale vaklokaal aardrijkskunde? : hoe kunnen we leerlingen motiveren door het aankleden van het vaklokaal aardrijkskunde?
Authors: ---
Year: 2015 Publisher: Heverlee UC Leuven-Limburg. Lerarenopleiding Leuven

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In deel één bekijken we de gebruikte didactische materialen met volgende vragen in het achterhoofd: Wat wordt er in het leerplan gezegd over het vaklokaal aardrijkskunde? Wat merken we wanneer we effectief gaan observeren in klaslokalen? Wat kunnen we concluderen uit bevragingen bij studenten van het eerste jaar van de lerarenopleiding aardrijkskunde? Dan volgt er een literatuurstudie waaruit blijkt wat interesse en motivatie juist is. Wanneer we dit wisten zijn we gaan onderzoeken hoe we de motivatie en interesse bij leerlingen dan echt konden opwekken. Deel twee is dan het eigenlijke onderzoek. We zijn gaan kijken hoe de klasindeling, gebruik van kaartmateriaal, tijdschriften (actua) en een klasbord de interesse bij leerlingen kan opwekken. Wanneer we de resultaten gaan bekijken zien we dat dit heel moeilijk terug te koppelen is naar de eigenlijke interesse van de leerlingen omdat het onderzoek heeft moeten plaatsvinden in de KHLeuven zelf. Dit doordat het onderzoek is getest op studenten van de KHLeuven en niet bij de leerlingen van het secundair onderwijs. Toch zijn er een aantal opmerkelijke resultaten uit de bus gekomen. De resultaten zelf zijn bijna allemaal bekomen door gebruik te maken van een reactiebox. Hier konden leerlingen hun mening in achterlaten en op deze manier kregen we feedback over de gebruikte materialen. Het heeft alles bij elkaar toch een vrij mooi resultaat opgeleverd. (Bron: auteur)

Keywords

Listing 1 - 1 of 1
Sort by