Listing 1 - 7 of 7
Sort by

Digital
Sociale ongelijkheid bij de overgang van basis- naar secundair onderwijs : een onderzoek naar de oriënteringspraktijk : samenvatting van de onderzoeksresultaten en de aanbevelingen
Author:
Year: 2011 Publisher: Gent UGent - Universiteit Gent

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In opdracht van de minister bevoegd voor Onderwijs en Vorming werd twee jaar onderzoek gedaan naar studiekeuze en studieoriëntering bij de overgang van basis- naar secundair onderwijs in Vlaanderen. Er werd een antwoord gezocht op de volgende onderzoeksvragen: Wat is het relatieve belang van toegeschreven en verworven kenmerken van leerlingen bij het maken van studiekeuzes? Hoe verloopt het oriënteringsproces? Wie heeft welke rol? Dragen kenmerken van de basisschool bij tot de verklaring van studiekeuzes? Deze brochure bevat een samenvatting van de onderzoeksresultaten.


Book
Is dat iets voor mij, juf? : leerlingen versterken in het keuzeproces van basis naar secundair onderwijs
Authors: ---
ISBN: 9789401445030 Year: 2017 Publisher: Leuven LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

'Latijn is 't moeilijkste.' 'Ze hadden toch wel graag dat ik een "hoge" richting ging volgen.' 'TSO is iets voor jongens.' De overgang tussen de basisschool en het secundair onderwijs blijft een scharniermoment voor jongeren. Niet alleen moeten leerlingen dan een middelbare school kiezen, ze selecteren ook een pakket optie-uren die een sterke impact kunnen hebben op hun schoolloopbaan. Is dat iets voor mij, juf? onderzoekt die overstap, ontrafelt de initiatieven die basisscholen nemen om leerlingen en ouders erbij te begeleiden en gaat in op de ervaringen van leerlingen, leerkrachten en ouders. Welke rol spelen ze in het keuzeproces? Welke kansen en drempels ervaren ze? Welke (stereotiepe) ideeën leven er en hebben die een effect op het zelfbeeld van de leerling? Dit boek reikt concrete handvatten en aanbevelingen aan om de school- en studiekeuze zo vlot mogelijk te maken en het welbevinden van alle betrokkenen te verhogen. Zo werpt het boek een dam op tegen enkele pijnpunten, zoals het hardnekkige watervaldenken en de vaststelling dat leerlingen en ouders met de grootste noden zich te weinig ondersteund voelen.


Dissertation
De context van ongelijkheid : bepalende factoren bij de overgang van basis- naar secundair onderwijs
Authors: ---
Year: 2013

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Dissertation
Stigmatisering en stigmamanagement bij etnische minderheden : een kwalitatieve studie
Authors: ---
Year: 2008

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Dissertation
De impact van theataburst behandeling bij depressie op motorische geëvoceerde potentialen
Authors: --- ---
Year: 2018

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Book
Bruxelles dans une Belgique à quatre régions ? : Défis, opportunités et prospectives
Authors: --- --- ---
ISBN: 9782800418926 2800418923 Year: 2025 Publisher: Bruxelles: Éditions de l'Université de Bruxelles,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Lors des précédentes réformes de l'État, les propositions sur l'avenir de la Belgique ressemblaient à celles d'un couple en instance de divorce – la Flandre et la Wallonie –, statuant sur le partage de leurs biens... mais sans y parvenir pour le cas de Bruxelles. Face aux nombreuses divergences, les Bruxelloises et les Bruxellois (qui n'ont pas été consultés) sont finalement restés sous la tutelle des Communautés pour certaines matières. Le Brussels Studies Institute inverse cette approche et veut mener le débat institutionnel en partant du point de vue de Bruxelles. Dans cet ouvrage, plus de vingt-cinq chercheurs partent de cette question : et si Bruxelles devenait une Région autonome, sans distinction entre les compétences régionales et communautaires (à l'instar de la Flandre et de la Wallonie), cela améliorerait-il la vie des Bruxelloises et des Bruxellois ?


Book
Eindrapport van het OBPWO-project 07.03 : sociale ongelijkheid bij de overgang van basis- naar secundair onderwijs
Authors: --- ---
Year: 2010 Publisher: Gent : UGent. Cultural diversity: opportunities and socialisation,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords

Listing 1 - 7 of 7
Sort by