Narrow your search

Library

UGent (1)


Resource type

dissertation (1)


Language

Spanish (1)


Year
From To Submit

2013 (1)

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Dissertation
Inventario y análisis de las metáforas en los anuncios publicitarios sobre la cosmética y la moda: estudio comparativo español-inglés-neerlandés
Authors: --- ---
Year: 2013 Publisher: Gent : s.n.,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Doelstellingen: Bedoeling is om een inventaris te maken van alle metaforen die voorkomen in Spaanse, Engelse en Nederlandse reclameteksten over cosmetica en mode. De teksten worden dan ingedeeld in semantische velden. Op deze manier willen we nagaan welke semantische velden adverteerders het meest gebruiken en in welke mate er culturele verschillen en gelijkenissen bestaan tussen de drie talen. Middelen of methode: In het theoretisch kader bespreken we eerst vier verschillende aspecten omtrent reclame: de beknopte geschiedenis, de macht van reclame vandaag de dag, de rol van de cultuur in reclameteksten en het belang van vertalingen in de reclamesector. Daarnaast becommentariëren we de relatie tussen reclame en stijlfiguren. Vervolgens definiëren we het begrip 'metafoor' en behandelen we de visies van Lakoff en Johnson (1980), Knowles en Moon (2006) en Kövceses (2002). Daarna inventariseren we de metaforen in Spaanse, Engelse en Nederlandse reclameteksten en delen we ze in in semantische velden. We maken tenslotte een vergelijking van de verschillen en gelijkenissen tussen de drie taalgebieden onderling en we analyseren grondig de acht belangrijkste semantische velden die voorkomen in alle drie de talen. Resultaten: Uit het onderzoek blijkt dat metaforen in reclameteksten over cosmetica en mode vooral behoren tot volgende semantische velden: oorlog, landen/reizen, omgeving/klimaat, lichaam/perceptie, liefde, eten, bouwsector en esoterisme. Opvallend is dat in de drie culturen het semantische veld 'oorlog' het meest voorkomt.

Listing 1 - 1 of 1
Sort by