Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|
Choose an application
In de eerste hoofdstukken wordt de theorie neergezet. Daarbij worden de onderwerpen 'school en ouders', 'communiceren' en 'gesprekken met ouders' behandeld. Uitgebreid wordt ingegaan op de ouderschapstheorie en de vraag daarbij is : wat is typisch voor ouders en hoe kunnen leerkrachten daar rekening mee houden? Communiceren met ouders vraagt van de leerkracht een houding waarin afstemming en vertrouwen een grote rol spelen. Deze twee houdingsaspecten komen in het tweede deel naar voren. In de laatste hoofdstukken komen de vaardigheden aan bod. Hoe voer je een gesprek met ouders? Welke interventies kun je daarbij toepassen en wat doe je als het communiceren lastig wordt? Door middel van 22 talige en creatieve (reflectie)opdrachten wordt betekenis gegeven aan de ervaringen, de gevoelens, de gedachten en de motieven die een rol spelen binnen de communicatie met ouders. Daarbij komen persoonlijke kwaliteiten en leerpunten naar voren.
School management --- onderwijsparticipatie --- onderwijsorganisatie --- communicatie --- ouders-school relatie --- #KVHB:Basisonderwijs --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- #KVHB:Ouders --- 305.8 --- 458.1 --- Communicatie --- Gesprekstechnieken --- Relatie ouders-school (Ouderparticipatie) --- Slecht-nieuwsgesprekken --- Oudercontacten --- Relatie leraar - ouder --- Ouders --- Ouderparticipatie ; basisonderwijs ; Nederland --- Communicatie ; algemeen --- Organisatie - Management --- Onderwijsorganisatie --- basisonderwijs --- Lager onderwijs --- Kleuteronderwijs --- Relatie ouder - school --- Ouderparticipatie --- Communicatie docent-student --- Mondelinge communicatie --- Relatie school - ouder --- Relatie leraar - leerling --- Oudercontact
Choose an application
Tegenwoordig is er in het onderwijs veel aandacht voor zelfsturend leren. Binnen een leven lang leren is het kunnen sturen van je eigen leerproces namelijk noodzakelijk geworden voor je toekomstige carrière. Zelfsturend leren heeft te maken met de student zelf, met het sturen van het leerproces en met leren. Deze 3 aspecten komen in dit boek uitvoerig aan bod.Er wordt eerst stilgestaan bij de theorie rond zelfsturend leren. Zelfsturing is volgens de auteur een aan te leren complexe vaardigheid en bestaat uit een aantal leeractiviteiten. In een zevental hoofdstukken worden de volgende sturingsactiviteiten uitgewerkt: oriënteren (op jezelf, op de inhoud en op de leeromgeving), plannen, uitvoeren, evalueren en reflecteren. Nadat deze activiteiten los van elkaar zijn besproken, komen ze bij elkaar in het hoofdstuk 'Zelfsturend aan de slag'. Het laatste hoofdstuk werpt een blik op de basisschool. Hoe wordt daar omgegaan met zelfsturing?De motor voor zelfsturend leren is reflectie. Vanaf het eerste hoofdstuk is reflectie aanwezig in de opdrachten. Het boek is individueel te gebruiken, maar is nadrukkelijk geschreven voor het gebruik in leergroepen. Daar komt de reflectie beter tot zijn recht en komt het onderwerp meer tot leven, omdat ervaringen uitgewisseld kunnen worden en de mogelijkheid bestaat om elkaar te motiveren. Dat komt de zelfsturing binnen de studie uiteindelijk ten goede
studievaardigheden --- studiebegeleiding --- studiemethoden --- zelfsturing --- Study methods --- studiemethode-begeleiding --- #KVHB:Leerlingbegeleiding --- #KVHB:Studiemethode --- #KVHB:Studeren --- Studiemethodes (Studievaardigheden) --- Zelfsturing --- studiemethode --- 450.8 --- Studeren --- Zelfstandigheid --- Leerprocessen --- Levenslang leren --- Pedagogiek --- Onderwijs --- Leerproces --- Opvoeding --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Actuele uitgave over communiceren met ouders in de beroepspraktijk van leerkrachten, groepsleiding, kinderopvang en peuterspeelzaalwerk. Het boek combineert theorie met praktijk en conceptvorming met zelfonderzoek. Alle thema's van deze tijd komen op praktische en profijtelijke wijze voorbij: ouders zijn eindverantwoordelijk voor hun kroost, maar hebben dagelijks meer en meer te maken met professionals die beroepshalve met hún kinderen werken. In dat proces van samen verantwoordelijk zijn en partnerschap zijn afstemming, overleg, visie en koers nodig. Alle facetten van moderne communicatie komen in die samenwerking voorbij. Het accent ligt op het ontwikkelen van benodigde inzichten en professionele competenties op het vlak van school en ouders, de inhoudelijke betekenis van ouderschap, gesprekken tussen ouders en professionals, vertrouwen hebben in elkaar, omgaan met moeilijke situaties, inzicht in het verloop van communicatieprocessen. De doelgerichte informatie wordt afgewisseld met tabellen, schema's, vragenlijsten, verwerkingsopdrachten, conceptuele vormgevingen en kaders met praktijkvoorbeelden. Met literatuuroverzicht en register. Hoewel bedoeld voor pabo-studenten, ook geschikt voor een bredere doelgroep. De auteur is onderwijskundige en docent in het hbo. © NBD Biblion - Mart Seerden
basisonderwijs --- ouders-school relatie --- mondelinge communicatie --- Didactics of Kindergarten --- communicatie --- ouderparticipatie --- Didactics of primary education --- Ouderparticipatie ; basisonderwijs ; Nederland --- ouders --- Ouderparticipatie : onderwijs --- 458.1 --- gesprekstechnieken --- Organisatie - Management --- Ouderparticipatie --- Basisonderwijs --- Nederland --- schoolmanagement, directieraden, klassenraden, ouderavonden, oudercommissies, ouderparticipatie, schoolparlementen en schoolraden --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Literatuur
Choose an application
Als (aanstaand) leerkracht in het primair onderwijs moet je van alles weten en kunnen. De actualiteit rond onderwijs en jeugdbeleid wijst uit dat het samenwerken met ouders een steeds grotere rol is gaan spelen in het werk van leerkrachten. Voor de ontwikkeling van kinderen is het goed als ouders betrokken zijn bij de school. Hoe kunnen leerkrachten die betrokkenheid op een positieve manier stimuleren?In dit boek wordt de competentie communiceren met ouders uitgewerkt. De theorie wordt in de eerste hoofdstukken duidelijk uiteengezet, waarbij de onderwerpen school en ouders, communiceren en gesprekken met ouders (en hun kinderen) behandeld worden. Uitgebreid wordt ingegaan op de ouderschapstheorie met als centrale vragen: wat is typisch voor ouders en hoe kunnen leerkrachten daar rekening mee houden? Communiceren met ouders en kinderen vraagt van de leerkracht een houding waarin afstemming en vertrouwen een grote rol spelen. Deze twee houdingsaspecten komen in het tweede deel naar voren. In de laatste hoofdstukken komen de vaardigheden aan bod: hoe voer je een gesprek met ouders, op welke wijze kan ook het kind worden betrokken bij deze gesprekken, welke interventies kun je daarbij toepassen en wat doe je als het samenwerken met ouders moeilijk wordt?Deze nieuwe druk is volledig geactualiseerd en bevat nieuwe voorbeelden en cases. Daarnaast is er meer aandacht voor het systeemgericht werken, het handelen vanuit een persoonlijke visie en ouder- en kindgesprekken. Er is een hoofdstuk toegevoegd over het voeren van kindgesprekken. https://www.boomhogeronderwijs.nl/onderwijs-en-opvoeding/100-11218_Professioneel-communiceren-met-ouders-en-kinderen-3e-druk
Communicatie --- Onderwijs --- Ouders --- Kind --- Ouderbetrokkenheid --- Relatie school - ouder --- Relatie leraar - leerling --- Ouderparticipatie --- Gesprekstechniek --- Conflict --- School management --- ouders-school relatie --- basisonderwijs --- communicatie --- onderwijsparticipatie --- onderwijsorganisatie
Choose an application
Studiemethode --- Zelfstandigheid --- Leerproces
Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|