Narrow your search

Library

KU Leuven (1)


Resource type

dissertation (1)


Language

Dutch (1)


Year
From To Submit

2018 (1)

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Dissertation
Wat zijn de bepalende factoren voor de effectiviteit van gedeeld leiderschap? Het belang van formele aanduiding, aanvaarding en rold ifferentiatie van atleetleiders

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Sterk leiderschap kan teamprestaties en resultaten beïnvloeden. Voorgaand onderzoek gaf aan dat het geven van positieve feedback en het uitstralen van vertrouwen enerzijds een beter gevoel geeft aan de teamleden en anderzijds voor een beter resultaat zorgt. Door het geven van positieve feedback krijgen de teamleden het gevoel in staat te zijn om uitdagingen aan te kunnen, waardoor hun motivatie zal stijgen en hun resultaten zullen verbeteren. Dit is ook zo in de sport waar zowel de coach als de spelers in het team de leiderschapstaken kunnen uitvoeren. Het verdelen van leiderschap binnen het team zorgt voor betere sportieve resultaten, tevredenheid en voldoening bij de teamleden. Het is dan ook erg interessant om de beste manier te vinden om leiderschap te verdelen binnen het team onder zogenaamde “atleetleiders”. Spelers die openlijk worden aangeduid als atleetleider zullen zich erkend voelen in hun leiderschapsrol en zullen hierdoor een sterker leiderschapsgedrag vertonen. Deze atleetleider kan verkozen worden door de coach, maar de atleetleiders die het team kiest, blijken betere leiderschapskwaliteiten te hebben. Aangezien zij geaccepteerd worden door het team zal hun leiderschapsgedrag beter worden ontvangen door de teamgenoten. Uit vorig onderzoek is gebleken dat één enkele leider niet in staat is om zijn team op alle vlakken te ondersteunen. Dit heeft tot gevolg dat binnen het sportteam verschillende leiderschapsrollen kunnen worden onderscheiden. Op het veld kunnen atleetleiders technische en tactische richtlijnen geven om teamgenoten bij te sturen (taakgerichte ondersteuning) of kunnen ze het team motiveren om er helemaal voor te gaan (motivationele ondersteuning). Op basis van deze inzichten hebben we geprobeerd in dit onderzoek de beste manier te vinden om het leiderschap te verdelen binnen het sportteam. Uit de resultaten van ons onderzoek bleek dat enkel aangeduide atleetleiders die als zwakste leider werden aanschouwd en geen specifieke leiderschapsrol opnamen op korte termijn een positief effect hadden op het competentiegevoel (het gevoel uitdagingen aan te kunnen) en de prestatie van het team ten opzichte van teams waar geen atleetleiders aangeduid werden. Dit kunnen we verklaren doordat enkel de minst aanvaarde algemene atleetleiders zowel meer taakgerichte als motivationele ondersteuning gaven aan hun team ten opzichte van teams waar geen atleetleiders werden aangeduid. Ook ten opzichte van de teams met de meest aanvaarde algemene leiders zetten de teams met de minst aanvaarde algemene leiders een betere prestatie neer. Tot slot presteerden de teams met de minst aanvaarde algemene atleetleiders beter dan de minst aanvaarde atleetleiders die ieder een specifieke rol hadden gekregen. Het verschil tussen de meest en minst aanvaarde algemene leiders zou kunnen worden verklaard doordat het effect van goed leiderschap door de aanvaarde leiders als normaal zou kunnen worden ervaren en daardoor een kleiner effect heeft. Teamleden van de minst aanvaarde algemene leiders vonden dat ze betere ondersteuning kregen van hun leiders. Dit was niet het geval voor de teamleden van de andere aangeduide leiders. Dit verschil kan ook een reden zijn tot het gemeten verschil. De coach heeft een erg belangrijke taak in het aanduiden van de juiste leiders binnen het team. Uit ons onderzoek kan op korte termijn de voorkeur worden gegeven aan het aanduiden van de minst aanvaarde leiders, waarbij we hen geen specifieke leiderschapstaak opleggen.

Keywords

Listing 1 - 1 of 1
Sort by