Listing 1 - 1 of 1 |
Sort by
|
Choose an application
Probleemstelling: In Revam had het evaluatiebeleid en het daaruit voortvloeiend werkbegeleidingsplan nood aan verandering. Deze elementen kaderen in procedure 4.6.2 uit het kwaliteitshandboek.Bij Revam zijn er vooreerst verschillende benamingen voor het werkbegeleidingsplan. Dit zijn onder andere ‘het persoonlijk ontwikkelplan’, ‘het hulp- en dienstverleningsplan’ en ‘het werkbegeleidingsplan’. De uniformiteit komt hierdoor in het gedrang. Ten tweede wordt er een nieuw werkbegeleidingsplan opgesteld na iedere evaluatie. Een nieuwe werknemer wordt geëvalueerd na twee weken, drie maanden en een jaar dienst. Daarna wordt er met elke werknemer een jaarlijks evaluatiegesprek gevoerd. Deze drie eerstgenoemde evaluatiemomenten zijn gebaseerd op drie verschillende evaluatieformulieren.Ten derde worden de criteria waarop de werknemers beoordeeld worden willekeurig gekozen. Deze zijn bij het ene evaluatieformulier uitgebreider dan bij het ander. Ten vierde worden de evaluatiegesprekken eenzijdig gevoerd, hoewel Revam daar niet bewust voor gekozen heeft. De werknemers hebben weinig inspraak in deze gesprekken. Zij zijn niet voorbereid op het gesprek, waardoor ze vaak overdonderd worden en niet weten wat te zeggen. Dit heeft tot gevolg dat de meeste werknemers hun mening en gevoelens niet kunnen uiten. Ten vijfde worden de werkpunten die voortvloeien uit het evaluatiegesprek en de manier waarop de werknemers er rekening mee dienen te houden, beschreven in het werkbegeleidingsplan. Dit laatste gebeurt niet concreet, waardoor de doelgroepmedewerkers vaak niet weten hoe zij aan hun werkpunten moeten werken. Deze plannen omvatten onder andere ook de klachten, de verwachtingen, de sociale situatie en de beperking.Ten zesde vloeien de werkbegeleidingsplannen niet uit elkaar voort, maar zijn het op zichzelf bestaande plannen die niet op mekaar aansluiten. Probleemstelling (vervolg1) : ers goed op te volgen en te begeleiden. Via mijn eindwerk wil ik procedure 4.6.2 optimaliseren. Conclusies: Via mijn eindwerk heb ik een aanzet gegeven tot de optimalisatie van procedure 4.6.2 uit het kwaliteitshandboek. De doelgroepmedewerkers stonden steeds centraal. Ik heb verschillende documenten in een nieuw jasje gestoken en ontworpen. Beschutte Werkplaats Revam stond volledig achter mijn voorstellen en zal deze in de toekomst gebruiken. Aangezien een procedureverandering een grote invloed heeft op de organisatie, is het van belang geweest om met alle betrokken partijen rekening te houden en te anticiperen op hun reacties. Als de betrokken actoren bereid zijn om de nodige investering te leveren, ben ik ervan overtuigd dat de nieuwe invulling van procedure 4.6.2 alvast een meerwaarde voor het evaluatiebeleid binnen de Beschutte Werkplaats Revam kan betekenen.
Listing 1 - 1 of 1 |
Sort by
|