Listing 1 - 1 of 1 |
Sort by
|
Choose an application
In deze bachelorproef onderzoeken we de belangrijkste onderdelen van de nieuwe antiwitwaswetgeving van 18 september 2017 en willen we de gevolgen kennen van deze wetgeving in de strijd tegen het witwassen van geld en terrorismefinanciering. In het eerste deel beschrijven we met een literatuurstudie de werking van het UBO-register, de beperking van het gebruik van contanten, de wetgeving betreffende het witwassen van geld en de verplichtingen van de meldingsplicht. Cryptocurrency, zoals de Bitcoin, wint steeds meer aan populariteit als virtuele munt. Hoewel cryptocurrency nog niet expliciet is opgenomen in de antiwitwaswetgeving, nemen we dit wel mee op in ons onderzoek. We bespreken de blockchaintechnologie van cryptocurrency, de belastbaarheid en de link met cybercriminaliteit en financiering van terrorisme. In het tweede deel van ons onderzoek gaan we de verschillende onderdelen van de literatuurstudie in de praktijk toetsen. Voor het UBO-register, bekijken we wie er moet geregistreerd worden bij een vzw met een complexe structuur. Daarnaast verstrengt de antiwitwaswetgeving het gebruik van contanten. Door een bevraging bij handelaars in de sector van tweedehandsvoertuigen willen we de impact hiervan in kaart brengen. Om te kunnen weten hoe er wordt omgegaan met de meldingsplicht voor accountants en financiële medewerkers, analyseren we een bevraging die we afnamen bij deze financiële beroepen en interviewen we medewerkers van de CFI en verschillende partijen onderworpen aan de meldingsplicht. Verder willen we ook een beter beeld krijgen hoe in de praktijk cryptocurrency gelinkt wordt met cybercriminaliteit en financiering van terrorisme. Hiervoor interviewen we medewerkers van het FCCU en Kaspersky en leggen we hen de bevindingen van onze literatuurstudie voor. Met behulp van deze field research kunnen we een duidelijk antwoord geven op onze onderzoeksvraag en deelvragen over de gevolgen van de antiwitwaswetgeving van 18 september 2017. We merken dat bepaalde maatregelen van de nieuwe antiwitwaswetgeving een sterke invloed hebben op een aantal specifieke sectoren. De verplichtingen van het UBO-register zal voor vele kleine vzw’s een extra kost opleveren omwille van de complexiteit. Hierdoor mist deze maatregel toch deels zijn doel in de strijd tegen witwassen. Ook de beperking van betaling in contacten is geen waterdichte maatregel om zwart geld en witwassen tegen te gaan. Aangezien deze wetgeving verschillend is in verschillende Europese landen en alsook verschillend is voor particulieren en professionelen, kan men deze gemakkelijk omzeilen. Daarnaast stellen we vast dat de meldingsplicht van accountants en financiële medewerkers aan het CFI nog niet optimaal werkt. Er is duidelijk een kloof tussen beide partijen waarbij voornamelijk een wederzijdse communicatie ontbreekt. Als tweede onderdeel van onze onderzoeksvraag willen we ook een antwoord geven hoe cryptocurrency gelinkt is met witwassen van geld en financiering van terrorisme. In cybercriminaliteit zoals ransomware worden veelal virtuele munten als betaling geëist. Het anonieme karakter van cryptocurrency is erg aantrekkelijk voor illegale praktijken. Toch merken we dat er stappen worden ondernomen door de overheid en door beveiligingsfirma’s om de uiteindelijke begunstigden van cryptocurrency in kaart te brengen. Hoewel de media vaak beweert dat cryptocurrency een financieringsmiddel is voor terrorisme, toont het RAND-rapport aan dat dit eerder uitzonderlijk is. Cryptocur
Listing 1 - 1 of 1 |
Sort by
|