Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|
Choose an application
Deze herziene uitgave van Differentiëren is te leren! is geschikt gemaakt voor het mbo en er is een trefwoordenijst toegevoegd. Dit boek maakt duidelijk dat differentiëren in het voortgezet en het middelbaar beroepsonderwijs ? hoe ingewikkeld soms ook ? écht mogelijk is. Als u de kunst van het differentiëren eenmaal verstaat, draagt u bij aan betere leeropbrengsten en vergroot u de kansen van al uw leerlingen.Differentiëren in het vo en mboLang is gedacht dat differentiëren in het voortgezet en het middelbaar beroepsonderwijs niet nodig is. Leerlingen gaan naar de basisschool immers al naar diverse schooltypes. Maar veel docenten weten inmiddels beter: er zijn wel degelijk verschillen tussen leerlingen in één klas, bijvoorbeeld in beheersingsniveau, motivatie, interesse of leesvoorkeur.Praktische handvatten voor differentiatie in het vo en mboHoe stemt u af op die verschillen en hoe haalt u het maximale uit de leerlingen? Dit praktische boek geeft handvatten, voorbeelden en toepassingsmogelijkheden om differentiatie in uw lessen vorm en inhoud te geven. De auteurs beschrijven hoe u differentieert in instructie, verwerking en leertijd. Ook is er aandacht voor leesvoorkeuren, formatieve toetsing, differentiatie met ICT en differentiatie schoolbreed.Over de auteur Meike BerbenMeike Berben is docent Nederlands en Frans en onderwijskunde. Nadat ze een aantal jaren als docent in het voortgezet onderwijs en NT2-onderwijs werkte, startte ze in 2011 bij CPS. Als consultant begeleidt ze docenten en schoolleiders in het voortgezet onderwijs op het gebied van didactiek en taal. Haar specialismen zijn differentiëren in de les, ICT in de les, activerende didactiek en taalgericht vakonderwijs.Bron: https://www.cps.nl/publicaties-uitgeverij/1982/lesgeven/45596/differentieren-is-te-leren-(vo-mbo)
Differentiatie --- Differentiërend onderwijs --- Secundair onderwijs --- Didactische werkvorm --- Zorgverbreding
Choose an application
Lang is gedacht dat differentiëren in het voortgezet onderwijs niet nodig is. leerlingen gaan na de basisschool immers al naar diverse schooltypes. Maar veel docenten weten inmiddels beter: er zijn wel degelijk verschillen tussen leerlingen in één klas, bijvoorbeeld in prestatie, motivatie of leervoorkeur. Hoe stemt u af op die verschillen en hoe haalt u het maximale uit uw leerlingen? Dit praktische boek geeft handvatten, voorbeelden en toepassingsmogelijkheden om differentiatie in uw lessen vorm en inhoud te geven. De auteurs beschrijven toegankelijk en concreet hoe u differentiëert in instructie, leerstof en leertijd. Ook is er aandacht voor leervoorkeuren, toetsing en differentiatie schoolbreed. Dit boek maakt duidelijk dat differentiëren in het voortgezet onderwijs - hoe ingewikkeld soms ook - écht mogelijk is. Als u de kunst van het differentiëren eenmaal verstaat, draagt u bij aan betere leeropbrengsten en vergroot u de kansen van al uw leerlingen. Ervaringen van docenten die differentiëren: "Ik heb meer tijd voor de leerlingen die het echt nodig hebben." "Ik ben minder moe na het geven van mijn lessen." "De leerlingen zijn actief en enthousiast!" "De leerlingen zijn meer taakgericht bezig." (flaptekst)
Secundair onderwijs --- Differentiatie --- Didactiek. --- Secundair onderwijs. --- basisonderwijs --- Didactics --- talentmanagement --- Educational psychology --- differentiële opvoeding --- School management --- Didactic strategies --- didactiek --- Differentiatie ; secundair onderwijs --- Secundair onderwijs ; didactiek --- 451.2 --- onderwijs --- differentiërend onderwijs --- differentiatie --- onderwijsbeleid --- onderwijsvernieuwing --- opvoeding --- secundair onderwijs --- #PBIB:+110.61 --- onderwijs België - politiek, wetgeving en organisatie --- Onderwijs : Didactiek : Secundair onderwijs : Algemeen --- Politiek, wetgeving en organisatie --- Primary education --- Secondary education
Choose an application
Dit praktische handboek voor het voortgezet onderwijs staat vol bouwstenen om differentiëren in uw lessen vorm te geven. Aan de slag gaan met differentiëren maakt u creatiever in het betrekken van leerlingen bij de les en het motiveren van leerlingen. Zo draagt u bij aan betere leeropbrengsten en vergroot u de kansen van al uw leerlingen.
basisonderwijs --- talentmanagement --- Educational psychology --- differentiële opvoeding --- School management --- Didactic strategies --- didactiek --- 454.3 --- differentiatie --- PXL-Education 2017 --- onderwijskunde --- secundair onderwijs --- didactische principes --- ICT in het onderwijs --- Differentiatie --- Differentiërend onderwijs --- Secundair onderwijs --- Didactische werkvormen --- Zorgverbreding --- Didactische werkvorm --- Didactics --- Primary education --- Secondary education
Choose an application
Differentiëren is te leren! (vo/mbo) maakt duidelijk dat differentiëren in het voortgezet en het middelbaar beroepsonderwijs ? hoe ingewikkeld soms ook ? écht mogelijk is. Als je de kunst van het differentiëren eenmaal verstaat, draag je bij aan betere leeropbrengsten en vergroot je de kansen van al je leerlingen.Per januari 2024 geven we een herziene, geactualiseerde, versie van Differentiëren is te leren! (vo/mbo) uit. We hebben het boek aangescherpt naar aanleiding van drie andere herzieningen die we hebben uitgebracht: Formatief handelen in de les, De zes rollen van de leraar in de praktijk en De leercoach. Naast het verwerken van recent onderzoek van de Inspectie van het Onderwijs hebben we naar aanleiding van onze ervaring in de trainingen her en der een aanscherping gedaan en extra toelichting gegeven. En uiteraard hebben we ook de ICT-middelen geactualiseerd.Lang is gedacht dat differentiëren in het voortgezet en het middelbaar beroepsonderwijs niet nodig is. Leerlingen gaan na de basisschool immers al naar diverse schooltypes. Maar veel docenten weten inmiddels beter: er zijn wel degelijk verschillen tussen leerlingen in één klas, bijvoorbeeld in beheersingsniveau, motivatie, interesse, tempo of leervoorkeur.Hoe stem je af op die verschillen en hoe haal je het maximale uit de leerlingen? Differentiëren is te leren! (vo/mbo) geeft handvatten, voorbeelden en toepassingsmogelijkheden om differentiatie in je lessen vorm en inhoud te geven. De auteurs beschrijven hoe je differentieert in instructie, verwerking en leertijd. Ook is er aandacht voor leervoorkeuren, toetsing, differentiatie met ICT en differentiatie schoolbreed.https://cps-uitgeverij.nl/uitgaven/differentieren-is-te-leren-vo-mbo/
Educational psychology --- School management --- Didactic strategies --- talentmanagement --- basisonderwijs --- didactiek --- differentiële opvoeding --- Differentiatie --- Secundair onderwijs --- Didactiek --- Secondary education
Choose an application
In onderwijsland is formatief toetsen een hot item. Het gaat om een cyclisch proces met drie ingrediënten: doel, toets en gevolg, dat erop is gericht zichtbaar te maken wat er al geleerd is, maar vooral ook wat nog niet geleerd is. Zo kunnen specifieke leerbehoeften in beeld komen waarop in de les ingespeeld kan worden. Deze vorm van toetsen geeft dus feedback over hoe het leerproces aangepast moet worden. Dit boek van het CPS, geschreven door drie specialisten uit de praktijk, biedt een handzaam, begrijpelijk en toepasbaar model van formatief toetsen. Bij de drie basisbestandsdelen: doel, toets en gevolg, worden voorbeelden, stappenplannen en werkvormen beschreven om formatief toetsen in de les te kunnen gebruiken. Elk hoofdstuk besluit met een samenvatting. Tevens besteden de auteurs aandacht aan de voorwaarden en technieken, ICT en het cyclisch karakter van deze toetsvorm. Met vier praktische bijlagen en literatuurlijst. Een nuttige en belangrijke aanwinst voor het onderwijs, met name gericht op het voortgezet onderwijs en het middelbaar beroepsonderwijs.
Didactic evaluation --- Secondary education --- evaluatie (onderwijs) --- SO (secundair onderwijs)
Choose an application
Met formatief toetsen maakt u niet alleen zichtbaar wat geleerd is, maar vooral ook wat nog te leren is. Dit proces wordt soms ook formatief evalueren of formatief handelen genoemd. Doelgericht toetsen maakt het vaststellen van specifieke leerbehoeften, het geven van feedback en het nemen van beslissingen over het vervolg van het leerproces mogelijk. Dit kan meerdere keren in een les, door zowel de docent, leerling of een klasgenoot. De auteurs introduceren in dit praktische boek een model van formatief toetsen, om dit cyclische proces zichtbaar te maken en om te kunnen gebruiken bij het ontwerpen van uw lessen. Bij de drie ingrediënten van formatief toetsen – doel, toets en gevolg – worden voorbeelden, stappenplannen en werkvormen beschreven om formatief toetsen toe te passen in de les. Ook bespreken de auteurs voorwaarden en technieken die formatief toetsen kunnen ondersteunen en is er aandacht voor het gebruik van ICT-middelen.
Formatieve evaluatie --- Evalueren --- Toetsen --- Didactic evaluation --- Secondary education --- evaluatie (onderwijs) --- SO (secundair onderwijs)
Choose an application
Op de meeste scholen voor voortgezet onderwijs in Nederland staat het activeren en motiveren van leerlingen hoog op de onderwijsagenda. Tevens vindt men dat meer variatie in de les hoognodig is. Docenten zien zelf ook in dat dit een belangrijk onderwerp is. Uit leerlingenenquêtes blijkt vaak dat leerlingen het onderwijs als saai en weinig uitdagend ervaren. Bij de inspectie is het een belangrijk onderdeel uit het waarderingskader.Maar& hoe doe je dit in de praktijk?In dit boek bieden we de lezer op basis van een aantal theoretische principes aanpakken en modellen om leerlingen te motiveren, te activeren, effectief te laten leren en variatie te brengen in de les.Centraal staat hierbij het leren van de leerlingen, dat vorm wordt gegeven door het inzetten van bij de doelen en leerlingen passende werkvormen.http://www.cps.nl
didactische werkvormen --- Didactic strategies --- activering --- motiverend onderwijs --- Didactische werkvormen --- Motivatie ; onderwijs --- werkvormen --- motivatie --- variatie --- didactiek --- 454.21 --- 371.3 --- PXL-Education 2017 --- onderwijskunde --- differentiatie --- Secundair onderwijs --- Motivatiebevordering --- Digitale didactiek --- Werkvormen --- 371 --- 371.300 --- Didactische werkvorm --- Didactics
Choose an application
Beschrijving van de coachende rol van leerkrachten in het voortgezet en beroepsonderwijs, waarbij de zelfregulerende leerling centraal staat.
Coachend lesgeven --- PXL-Education 2017 --- onderwijskunde --- leraren --- leren leren --- coachen
Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|