Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
In this book Itzhak Benyamini presents an alternative reading of Genesis, a close textual analysis from the story of creation to the binding of Isaac. This reading offers the possibility of a soft relation to God, not one characterized by fear and awe. The volume presents Don-Abraham-Quixote not as a perpetual knight of faith but as a cunning believer in the face of God's demands of him. Benyamini reads Genesis without making concessions to God, asking about Him before He examines the heart of Adam, Noah, Abraham, and the other knights of faith (if they are really that). In this way, the commentary on Genesis becomes a platform for a new type of critical theology. Through this unconventional rereading of the familiar biblical text, the book attempts to extract a different ethic, one that challenges the Kierkegaardian demand of blind faith in an all-knowing moral God and offers in its stead an alternative, everyday ethic. The ethic that Benyamini uncovers is characterized by family continuity and tradition intended to ensure that very axis—familial permanence and resilience in the face of the demanding and capricious law of God and the everyday hardships of life. .
Religious studies --- Bible --- Christian theology --- Christian religion --- Jewish religion --- Didactics of religion --- bijbelstudie --- theologie --- christendom --- godsdienst --- Jodendom --- bijbel --- godsdienstfilosofie
Choose an application
Teologia moral --- Psicoanàlisi --- Judeocristianisme --- Lacan, Jacques,
Choose an application
Psychology --- Jewish religion --- Psychiatry --- psychiatrie --- psychologie --- Jodendom
Choose an application
A la suite des démarches théoriques de Freud et de Lacan, Itzhak Benyamini tente de défier leur façon de penser, non en la contredisant simplement mais en évoquant le mode dialectique sur lequel fonctionne l'émancipation paulinienne. Selon lui, les Epîtres de Paul créent simultanément deux dimensions de la subjectivité occidentale. Elles fondent une communauté de fils privés de père, destinés à s'émanciper, dans un futur immédiat tant de la dimension de la loi que de celle de la mort qui la domine – qu'il s'agisse de la loi religieuse de la Torah ou de la loi dans son sens impérial. Paul élabore certes une position universaliste et émancipatrice, mais il s'agit d'un universalisme refermé sur soi. Il offre à tout homme de changer ses rapports avec autrui et avec Dieu, mais son universalisme s'applique à n'accorder son amour qu'à un autre membre de la communauté – ou à quelqu'un qui se propose d'y appartenir. En ce sens, du point de vue de l'auteur, à la suite de Freud et de Lacan, Paul est également le fondateur, dans la culture occidentale, d'une certaine forme d'émancipation coercitive, tel que l'incarneront la révolution jacobine, le communisme et le discours d'amour et d'émancipation du libéralisme, qui se répand en flattant les divers egos à travers le monde. Il est pratiquement impossible de résister à ce discours, aussi bien chrétien que postchrétien.
Freud, Sigmund, --- Lacan, Jacques, --- Et le christianisme --- Bible. --- Criticism, interpretation, etc. --- Et le christianisme. --- Views on christianity --- Views on christianity.
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|