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The nature of learning : using research to inspire practice
Authors: --- ---
ISBN: 9789264086470 9264086471 9789264086487 926408648X Year: 2010 Publisher: Paris OECD

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Article
Les environnements éducatifs de demain au coeur des travaux de l'OCDE
Authors: --- ---
Year: 2008 Publisher: Paris : OECD Publishing,

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Abstract

L’idée de concevoir des bâtiments scolaires en réponse au changement ne date pas d’hier. Toutefois, la situation actuelle diffère peut-être en raison de la nature et de l’ampleur des évolutions que nous devons désormais anticiper. L’OCDE a lancé une série de projets à même de faciliter la planification et la conception des infrastructures éducatives de demain. Ces projets visent en effet à étudier d’une part les changements qui agitent le secteur de l’éducation, et d’autre part les environnements d’apprentissage innovants. Les acteurs en charge de la planification scolaire doivent depuis longtemps anticiper la nature des évolutions démographiques de demain, et prévoir par exemple, dans telle ou telle zone géographique, d’augmenter ou de réduire la capacité d’accueil en milieu scolaire au vu des tendances démographiques locales. Désormais, la difficulté réside, pour eux, dans la complexité et l’incertitude qui caractérisent le monde du XXIe siècle. Les résultats du projet de l’OCDE baptisé « L’école de demain : les grandes mutations qui transforment l’éducation » recensent notamment, parmi les facteurs à l’origine de cette incertitude, la baisse des taux de fécondité, la mondialisation rapide de l’économie et la hausse du nombre de familles monoparentales. Face à ces différents phénomènes, responsables politiques et établissements d’enseignement n’ont d’autre choix que de répondre à deux questions essentielles : en quoi consiste l’éducation ? Quelle forme doit-elle revêtir ? Un autre projet de l’OCDE, axé sur l’étude des environnements d’apprentissage innovants, vise quant à lui à déterminer les moyens dont disposent les établissements scolaires pour proposer les expériences d’enseignement et d’apprentissage sans lesquelles nul ne peut prétendre à « apprendre tout au long de la vie ». Les économies et les sociétés ont toutes intérêt à faire de chaque élève un apprenant autonome, capable d’acquérir des connaissances spécialisées dans différents domaines, donc de se reconvertir si nécessaire. La recherche sur l’apprentissage met en évidence deux éléments centraux : il est essentiel de laisser les élèves « s’approprier » l’apprentissage, celui-ci étant par ailleurs un processus à la fois social, culturel, intra personnel et actif. Les travaux de recherche menés sur cette question montrent également que les élèves ont moins de mal à comprendre des matières complexes dans les environnements qui leur permettent de prendre part, avec d’autres membres de la communauté, à des activités faisant appel aux connaissances. Pour se prêter à ce genre d’interactions, les environnements d’apprentissage doivent être radicalement différents de ceux que l’on a conçus jusqu’à présent, et notamment mettre moins l’accent sur les cours « magistraux » dispensés dans les salles de classe traditionnelles.

Keywords

Education


Article
OECD Work on Future Educational Environments
Authors: --- ---
Year: 2008 Publisher: Paris : OECD Publishing,

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Abstract

Designing school buildings to respond to change is not a new idea. But perhaps what is different today is the kind and degree of change which we have to anticipate. The OECD is carrying out projects that can help in the planning and design of future educational facilities – exploring trends in education and studying innovative learning environments. Education planners have long grappled with the type of change connected with demography, for example changing local patterns in the number of school places needed over a period of time. But new challenges lie in the complexity and uncertainty which are characteristic of the 21st century world. The findings of the OECD’s project “Schooling for Tomorrow: Trends Shaping Education” show some sources of this uncertainty, including falling birth rates, increasing economic globalisation and growing numbers of single parent families. Such issues suggest that policy makers and education providers alike need to address questions about what education is and how it should be delivered. Another OECD project, a study of innovative learning environments, is looking at how schools can respond to changes in the type of teaching and learning that make individuals lifelong learners. Developing individuals as self-directed learners, who are able to acquire expert knowledge in different fields and to change careers, benefits the economy and society generally. Research into learning shows both the importance of allowing students to take control of their own learning and that learning must be a social, cultural, intrapersonal and an active process. Research also demonstrates that an understanding of complex subjects can be best achieved in settings where the learner is engaged with others in the community, in activities where knowledge is being applied. The learning environments that support this must be fundamentally different from what has gone before, with less emphasis on teachers addressing a group of students in a traditional classroom setting. However, just how the physical environment must respond is a complicated issue. To meet the needs of 21st century learning, the physical environment will have to be agile so that it is capable of providing a mixed range of learning settings from large group spaces to smaller, more individual tutorial type spaces. However, the interaction between a building’s users and the physical infrastructure is complex. The physical environment is always a constraint, but a key question might be to what extent does it offer the teachers the freedom and empowerment to do with it what they want. The different learning settings may be facilitated by clever use of furniture which can be easily rearranged in a variety of ways thus providing a range of spaces within spaces. These are all issues that future work of the Programme on Educational Building will explore further, building on the current OECD work on innovative learning environments.

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Education


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Les environnements éducatifs de demain au coeur des travaux de l'OCDE
Authors: --- ---
Year: 2008 Publisher: Paris : OECD Publishing,

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L’idée de concevoir des bâtiments scolaires en réponse au changement ne date pas d’hier. Toutefois, la situation actuelle diffère peut-être en raison de la nature et de l’ampleur des évolutions que nous devons désormais anticiper. L’OCDE a lancé une série de projets à même de faciliter la planification et la conception des infrastructures éducatives de demain. Ces projets visent en effet à étudier d’une part les changements qui agitent le secteur de l’éducation, et d’autre part les environnements d’apprentissage innovants. Les acteurs en charge de la planification scolaire doivent depuis longtemps anticiper la nature des évolutions démographiques de demain, et prévoir par exemple, dans telle ou telle zone géographique, d’augmenter ou de réduire la capacité d’accueil en milieu scolaire au vu des tendances démographiques locales. Désormais, la difficulté réside, pour eux, dans la complexité et l’incertitude qui caractérisent le monde du XXIe siècle. Les résultats du projet de l’OCDE baptisé « L’école de demain : les grandes mutations qui transforment l’éducation » recensent notamment, parmi les facteurs à l’origine de cette incertitude, la baisse des taux de fécondité, la mondialisation rapide de l’économie et la hausse du nombre de familles monoparentales. Face à ces différents phénomènes, responsables politiques et établissements d’enseignement n’ont d’autre choix que de répondre à deux questions essentielles : en quoi consiste l’éducation ? Quelle forme doit-elle revêtir ? Un autre projet de l’OCDE, axé sur l’étude des environnements d’apprentissage innovants, vise quant à lui à déterminer les moyens dont disposent les établissements scolaires pour proposer les expériences d’enseignement et d’apprentissage sans lesquelles nul ne peut prétendre à « apprendre tout au long de la vie ». Les économies et les sociétés ont toutes intérêt à faire de chaque élève un apprenant autonome, capable d’acquérir des connaissances spécialisées dans différents domaines, donc de se reconvertir si nécessaire. La recherche sur l’apprentissage met en évidence deux éléments centraux : il est essentiel de laisser les élèves « s’approprier » l’apprentissage, celui-ci étant par ailleurs un processus à la fois social, culturel, intra personnel et actif. Les travaux de recherche menés sur cette question montrent également que les élèves ont moins de mal à comprendre des matières complexes dans les environnements qui leur permettent de prendre part, avec d’autres membres de la communauté, à des activités faisant appel aux connaissances. Pour se prêter à ce genre d’interactions, les environnements d’apprentissage doivent être radicalement différents de ceux que l’on a conçus jusqu’à présent, et notamment mettre moins l’accent sur les cours « magistraux » dispensés dans les salles de classe traditionnelles.

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Education


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OECD Work on Future Educational Environments
Authors: --- ---
Year: 2008 Publisher: Paris : OECD Publishing,

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Designing school buildings to respond to change is not a new idea. But perhaps what is different today is the kind and degree of change which we have to anticipate. The OECD is carrying out projects that can help in the planning and design of future educational facilities – exploring trends in education and studying innovative learning environments. Education planners have long grappled with the type of change connected with demography, for example changing local patterns in the number of school places needed over a period of time. But new challenges lie in the complexity and uncertainty which are characteristic of the 21st century world. The findings of the OECD’s project “Schooling for Tomorrow: Trends Shaping Education” show some sources of this uncertainty, including falling birth rates, increasing economic globalisation and growing numbers of single parent families. Such issues suggest that policy makers and education providers alike need to address questions about what education is and how it should be delivered. Another OECD project, a study of innovative learning environments, is looking at how schools can respond to changes in the type of teaching and learning that make individuals lifelong learners. Developing individuals as self-directed learners, who are able to acquire expert knowledge in different fields and to change careers, benefits the economy and society generally. Research into learning shows both the importance of allowing students to take control of their own learning and that learning must be a social, cultural, intrapersonal and an active process. Research also demonstrates that an understanding of complex subjects can be best achieved in settings where the learner is engaged with others in the community, in activities where knowledge is being applied. The learning environments that support this must be fundamentally different from what has gone before, with less emphasis on teachers addressing a group of students in a traditional classroom setting. However, just how the physical environment must respond is a complicated issue. To meet the needs of 21st century learning, the physical environment will have to be agile so that it is capable of providing a mixed range of learning settings from large group spaces to smaller, more individual tutorial type spaces. However, the interaction between a building’s users and the physical infrastructure is complex. The physical environment is always a constraint, but a key question might be to what extent does it offer the teachers the freedom and empowerment to do with it what they want. The different learning settings may be facilitated by clever use of furniture which can be easily rearranged in a variety of ways thus providing a range of spaces within spaces. These are all issues that future work of the Programme on Educational Building will explore further, building on the current OECD work on innovative learning environments.

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Education


Book
The nature of learning : using research to inspire practice
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789264086470 9264086471 9789264086487 926408648X 9786612797538 1282797530 Year: 2010 Publisher: Parijs OECD

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What do we know about how people learn? How do young people’s motivations and emotions influence their learning? What does research show to be the benefits of group work, formative assessments, technology applications, or project-based learning and when are they most effective?  How is learning affected by family background? These are among the questions addressed for the OECD by leading researchers from North America and Europe. This book brings together the lessons of research on both the nature of learning and different educational applications, and it summarises these as seven key concluding principles.   Among the contributors are Brigid Barron, Monique Boekaerts, Erik de Corte, Linda Darling-Hammond, Kurt Fischer, Andrew Furco, Richard Mayer, Lauren Resnick, Barbara Schneider, Robert Slavin, James Spillane, Elsbeth Stern and Dylan Wiliam. The Nature of Learning: Using Research to Inspire Practice is essential reading for all those interested in knowing what research has to say about how to optimise learning in classrooms, schools and other settings. It aims, first and foremost, to inform practice and educational reform. It will be of particular interest to teachers, education leaders, teacher educators, advisors and decision makers, as well as the research community


Book
Comment apprend-on ? : la recherche au service de la pratique
Authors: --- --- ---
ISBN: 9264086935 9264086943 9789264086937 Year: 2010 Publisher: Paris : OCDE,

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Que savons-nous de la façon dont nous apprenons ? Quelle influence les motivations et les émotions des jeunes ont-elles sur leurs apprentissages ? Dans quelles circonstances le travail en groupe, l’évaluation formative ou les pédagogies par projet donnent-ils les meilleurs résultats ? Qu’en est-il de l’apprentissage à l’aide des technologies ou au sein de la famille ? Voilà quelques-unes des questions abordées pour l’OCDE par des chercheurs de premier plan d’Amérique du Nord et d’Europe, parmi lesquels Brigid Barron, Monique Boekaerts, Erik De Corte, Linda Darling-Hammond, Kurt Fischer, Andrew Furco, Richard Mayer, Lauren Resnick, Barbara Schneider, Robert Slavin, James Spillane, Elsbeth Stern et Dylan Wiliam. Réunissant les éclairages apportés par la recherche sur la nature de l’apprentissage et sur diverses applications éducatives, cet ouvrage en dégage sept principes fondamentaux. C’est une lecture incontournable pour tous ceux qui s’intéressent à ce que la recherche a à dire sur l’optimisation des apprentissages en classe, à l’école et ailleurs. Visant avant tout à inspirer les pratiques et les réformes éducatives, il intéressera tout particulièrement les enseignants, les chefs d’établissement, les formateurs d’enseignants, les conseillers et décideurs ainsi que la communauté des chercheurs en sciences de l’éducation.


Book
Comment apprend-on ? : La recherche au service de la pratique
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789264086944 Year: 2010 Publisher: Paris : OECD Publishing,

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Que savons-nous de la façon dont nous apprenons ? Quelle influence les motivations et les émotions des jeunes ont-elles sur leurs apprentissages ? Dans quelles circonstances le travail en groupe, l’évaluation formative ou les pédagogies par projet donnent-ils les meilleurs résultats ? Qu’en est-il de l’apprentissage à l’aide des technologies ou au sein de la famille ? Voilà quelques-unes des questions abordées pour l’OCDE par des chercheurs de premier plan d’Amérique du Nord et d’Europe, parmi lesquels Brigid Barron, Monique Boekaerts, Erik De Corte, Linda Darling-Hammond, Kurt Fischer, Andrew Furco, Richard Mayer, Lauren Resnick, Barbara Schneider, Robert Slavin, James Spillane, Elsbeth Stern et Dylan Wiliam. Réunissant les éclairages apportés par la recherche sur la nature de l’apprentissage et sur diverses applications éducatives, cet ouvrage en dégage sept principes fondamentaux. C’est une lecture incontournable pour tous ceux qui s’intéressent à ce que la recherche a à dire sur l’optimisation des apprentissages en classe, à l’école et ailleurs. Visant avant tout à inspirer les pratiques et les réformes éducatives, il intéressera tout particulièrement les enseignants, les chefs d’établissement, les formateurs d’enseignants, les conseillers et décideurs ainsi que la communauté des chercheurs en sciences de l’éducation.


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The Nature of Learning : Using Research to Inspire Practice
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789264086487 Year: 2010 Publisher: Paris Organization for Economic Cooperation and Development

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What do we know about how people learn? How do young people’s motivations and emotions influence their learning? What does research show to be the benefits of group work, formative assessments, technology applications, or project-based learning and when are they most effective? How is learning affected by family background? These are among the questions addressed for the OECD by leading researchers from North America and Europe. This book brings together the lessons of research on both the nature of learning and different educational applications, and it summarises these as seven key concluding principles. Among the contributors are Brigid Barron, Monique Boekaerts, Erik de Corte, Linda Darling-Hammond, Kurt Fischer, Andrew Furco, Richard Mayer, Lauren Resnick, Barbara Schneider, Robert Slavin, James Spillane, Elsbeth Stern and Dylan Wiliam. The Nature of Learning: Using Research to Inspire Practice is essential reading for all those interested in knowing what research has to say about how to optimise learning in classrooms, schools and other settings. It aims, first and foremost, to inform practice and educational reform. It will be of particular interest to teachers, education leaders, teacher educators, advisors and decision makers, as well as the research community

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Comment apprend-on ? : la recherche au service de la pratique
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789264086944 Year: 2010 Publisher: Paris Organisation de Coopération et de Développement économiques

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Que savons-nous de la façon dont nous apprenons ? Quelle influence les motivations et les émotions des jeunes ont-elles sur leurs apprentissages ? Dans quelles circonstances le travail en groupe, l’évaluation formative ou les pédagogies par projet donnent-ils les meilleurs résultats ? Qu’en est-il de l’apprentissage à l’aide des technologies ou au sein de la famille ? Voilà quelques-unes des questions abordées pour l’OCDE par des chercheurs de premier plan d’Amérique du Nord et d’Europe, parmi lesquels Brigid Barron, Monique Boekaerts, Erik De Corte, Linda Darling-Hammond, Kurt Fischer, Andrew Furco, Richard Mayer, Lauren Resnick, Barbara Schneider, Robert Slavin, James Spillane, Elsbeth Stern et Dylan Wiliam. Réunissant les éclairages apportés par la recherche sur la nature de l’apprentissage et sur diverses applications éducatives, cet ouvrage en dégage sept principes fondamentaux. C’est une lecture incontournable pour tous ceux qui s’intéressent à ce que la recherche a à dire sur l’optimisation des apprentissages en classe, à l’école et ailleurs. Visant avant tout à inspirer les pratiques et les réformes éducatives, il intéressera tout particulièrement les enseignants, les chefs d’établissement, les formateurs d’enseignants, les conseillers et décideurs ainsi que la communauté des chercheurs en sciences de l’éducation.

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