Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|
Choose an application
Iconography --- Sculpture --- Photography --- Film --- photography [process] --- video art --- sculpting --- Wurm, Erwin --- Berchem, Otto --- Gonzalez-Torres, Felix --- Hondius, Juul --- Sasse, Jörg --- Kaap, van der, Gerald --- Wall, Jeff --- Viola, Bill --- Graham, Dan --- Taylor-Wood, Sam --- Thater, Diana --- Bulloch, Angela --- Frize, Bernard --- Sander, Karin --- Rentmeister, Thomas --- anno 2000-2099
Choose an application
Begin 2007 nam Annemiek Vera haar intrek in Het Vijfde Seizoen, het kunstenaarsverblijf van de psychiatrische kliniek van Atrecht. Het eerste contact met de bewoners verliep stroef en de kunstenares ging dan ook het terrein verkennen en kwam terecht in het mortuarium waarin ook het Historisch Archief Den Dolder is gehuisvest. Daar trof ze een deel van de historische patiëntenfoto's aan die begin twintigste eeuw werden gemaakt door psychiater F.S. Meijers, waarschijnlijk bedoeld als studiemateriaal. De zwart/wit foto's, waarop alleen een patiëntennummer, maakten veel los bij Annemiek Vera: wie zijn deze mensen, waarom is hun identiteit gereduceerd tot een dossiernummer, waarom werden ze weggestopt achter deze muren, is hen geen vorm van bestaansrecht ontnomen? De kunstenares liet zich inspireren door deze foto's, maakte gelijkaardige portretten, o.a. van zichzelf, en vond ook soelaas in de tekst "Voor wie ik liefheb wil ik heten" van Neeltje Maria Min. De uitgave wordt verder gevuld met fragmenten uit "Overpeinzingen" van J.M.M.J. Tesch-Poeschmann, patiënt in de instelling, een interne uitgave van de instelling. Annemiek Vera voegt ook eigen teksten toe aan dit geheel van foto's, teksten en schilderwerk. Een typisch product van Het Vijfde Seizoen.
Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|