Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|
Choose an application
Dit werkboek sluit aan bij het basisboek Gezins-creatieve-therapie van Frans Beelen. Het geeft aan wat therapeuten kunnen doen om ouders te laten ontdekken hoe zij op een positieve manier met hun kinderen kunnen omgaan en zichzelf (weer) als competent ouder gaan ervaren. Uitgangspunt van dit boek is het model van gezins-creatieve-therapie zoals dat in het basisboek is beschreven. Aan de hand van casussen en lees- en praktijkopdrachten kunnen creatief therapeuten zich op de uitgangspunten van het model oriënteren. Zij leren in te schatten wat mensen met een verstandelijke handicap met beeldend materiaal kunnen. Ook ervaren de therapeuten hoe dit medium kan worden gebruikt bij het in gang zetten van veranderingsprocessen. Zij kunnen samen met de ouders op zoek gaan naar basisvoorwaarden voor henzelf en hun kinderen en helpen deze te creëren: eerst in de therapie en vervolgens thuis. Het resultaat zal zijn dat ouders beter zicht krijgen op hun kinderen, zowel die met als die zonder verstandelijke handicap. Ouders kunnen daar, passend bij hun eigen mogelijkheden en wensen, op inspelen en hun kinderen op een positieve manier aansturen. Ouders zullen zich capabel voelen en hun kinderen zullen daarin gedijen. Het kind leert te benoemen wat hij doet en wil, waardoor zijn zelfbesef en geloof in eigen kunnen worden verstevigd.
Gezinstherapie --- Kunstzinnige therapie --- Gezinstherapie. --- Kunstzinnige therapie.
Choose an application
De interactieve methode die in dit boek wordt beschreven is ontstaan vanuit het werken in de praktijk van creatieve therapie met groepen. De interactieve methode als benaming is een samenvoeging van de woorden 'interactie' en 'actief'. Cliënten in creatieve therapie zijn actief, werken met elkaar en zijn daardoor in interactie met het materiaal en met anderen. Het begrip interactie staat in deze methode centraal. De kracht van de onderlinge hulp is een belangrijk middel bij het oplossen van problemen. De groepsleden kunnen elkaars positieve en negatieve voorbeeld zijn, geven elkaar inzicht en worden door elkaar geconfronteerd met hun eigen gedrag. Het boek bestaat uit twee delen. In het eerste deel wordt de interactieve methode uiteen gezet. Het tweede deel bevat een aantal opdrachten die toegepast kunnen worden volgens de interactieve methode. Praktijkvoorbeelden verhelderen de tekst. Het boek is bedoeld voor mensen die als creatief therapeut werkzaam zijn in de therapeutische en agogische sector. De beschreven methode is bruikbaar voor open en gesloten groepen, heterogene en homogene groepen. Het kan toegepast worden bij volwassenen en kinderen, zowel in langdurende als kortdurende behandelingen en in verschillende settings. In deze tweede druk is de beschrijving van de methode verder verbeterd en meer onderbouwd.
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Gezinstherapie --- Creatieve therapie --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Beeldende therapie
Choose an application
Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|