Listing 1 - 10 of 116 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
De juridische relatie tussen de overheid en haar personeel wordt in beginsel geregeerd door het bestuursrecht. De jongste jaren zijn echter steeds meer pleidooien te horen om de rechtspositie van het overheidspersoneel op arbeidsrechtelijke leest te schoeien. Waarom stelt de overheid haar personeel in beginsel statutair tewerk? Welke zijn de exacte juridische grondslagen van de statutaire tewerkstelling in de publieke sector en wat is hun hedendaagse relevantie? Pas als op deze vraag een duidelijk antwoord is geformuleerd, kan er gekeken worden naar de mogelijkheden om de rechtspositie van het overheidspersoneel om te schakelen naar een model dat (eerder) arbeidsrechtelijk is georiënteerd. De bedoeling van dit boek is dan ook in de eerste plaats om te trachten op deze vóórvraag een antwoord te bieden. Voor elk bestuursniveau Het beantwoorden van deze vóórvraag vormt uiteraard een zeer moeilijke opdracht omwille van de complexe structuur van het Belgische ambtenarenrecht. Het boek geeft echter de oorspronkelijke grondslag van elke vorm van statutaire tewerkstelling bij de federale, de gemeenschaps-, de gewest- en de lokale overheden. Dit boek is dus relevant voor elk bestuursniveau waar de tewerkstelling principieel statutair dient te worden ingevuld. Bovendien worden de grondslagen vergeleken de huidige en de vroegere grondslagen voor de statutaire tewerkstelling in Nederland en Denemarken, Frankrijk en Duitsland. De “traditionele botsingen” Op het einde van het boek wordt nog aandacht besteed aan de vraag of het juridisch kader wel reeds rijp is voor een geleidelijke botsingen tussen het bestuursrecht en het arbeidsrecht behandeld, bijvoorbeeld inzake het stakingsrecht, de collectieve onderhandelingen, de doorwerking van de beginselen van behoorlijk bestuur in de contractuele arbeidsrelatie en de al dan niet bestaande noodzaak tot motivering van het ontslag van een arbeidscontractant in de publieke sector.
35.08 <493> --- Ambtenarenrecht. Statuut van het openbaar ambt. Theorie van het openbaar ambt--België --- Civil service --- Fonction publique --- Belgium --- Belgique --- Officials and employees --- Legal status, laws, etc. --- Fonctionnaires --- Droit --- 403 Overheidspersoneel --- 401 Administratief recht --- 423.5 Gemeenten. Personeel --- 097 Personeelsbeleid --- Nederland --- Denemarken --- Fonctionnaires Ambtenaren --- overheidsadministraties --- publiek recht --- Statut des fonctionnaires Ambtenarenstatuut --- Personnel dans l'administration Personeel (overheidsdiensten) --- Droit administratif Administratief recht --- BPB0802 --- BE / Belgium - België - Belgique --- 350.2 --- V2 - Droit public général - Algemeen publiekrecht --- 35.08 <493> Ambtenarenrecht. Statuut van het openbaar ambt. Theorie van het openbaar ambt--België --- Ambtenarenrecht. Statuut van het openbaar ambt. Theorie van het openbaar ambt--België --- administrations publiques --- droit public --- Overheidspersoneel --- DROIT ADMINISTRATIF --- Agents --- BELGIQUE --- droit social --- statut
Choose an application
Choose an application
Belgium --- Belgique --- Officials and employees --- Legal status, laws, etc. --- Fonctionnaires --- Droit
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
This book compares for the first time how the regions in seven different countries (Austria, Belgium, France, Germany, Italy, Spain and the UK) are involved in EU governance. It is also the first book which tackles this matter from two different perspectives; that of EU law and that of comparative law. It includes contributions both from well-established scholars in the field of EU law and from younger scholars.
Political participation --- European Union countries --- Politics and government. --- Law. --- International law. --- European Economic Community literature. --- European Law. --- European Integration. --- European Union --- Membership. --- E.U.
Listing 1 - 10 of 116 | << page >> |
Sort by
|