Narrow your search

Library

EhB (24)

UGent (1)


Resource type

book (24)

dissertation (1)


Language

Dutch (25)


Year
From To Submit

2023 (3)

2021 (2)

2019 (3)

2017 (10)

2016 (6)

More...
Listing 1 - 10 of 25 << page
of 3
>>
Sort by

Dissertation
Risico- en beschermende factoren van alcoholgebruik bij adolescenten : een longitudinale studie
Authors: ---
Year: 2014

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Book
Ondervoeding bij ouderen in de thuiszorg
Authors: ---
Year: 2016 Publisher: Brussel Erasmushogeschool Brussel

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Obesitas op de Pacific Islands
Authors: ---
Year: 2016 Publisher: Brussel Erasmushogeschool Brussel

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Onderzoek bij boogschutters naar de consumptie van alcohol
Authors: ---
Year: 2016 Publisher: Brussel Erasmushogeschool Brussel

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
De EuDAP doelstellingen in de Nederlandse praktijk
Authors: ---
Year: 2019 Publisher: Brussel Erasmushogeschool Brussel

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

InleidingVeel van de huidige gezondheidsproblemen in Europa, zoals hart- en vaatziekten, diabetes mellitus type 2 en obesitas, hebben een directe link met voeding en leefstijlfactoren. Een gezond en gevarieerd voedingspatroon is belangrijk om deze gezondheidsproblemen te voorkomen of te verminderen. De EFAD heeft in 2015 het European Dietetic Action Plan (EuDAP) opgesteld voor Europese diëtisten. Het EuDAP omvat vijf doelstellingen om voeding en de gezondheid van alle Europeanen te verbeteren. Diëtisten zijn door hun expertise, hun aanwezigheid in verschillende sectoren en hun contacten met alle leeftijdsgroepen in de ideale positie om een proactieve rol te spelen om de EuDAP doelstellingen te bereiken. OnderzoeksvraagDe EFAD houdt ieder jaar een survey om de voortgang van het EuDAP in kaart te brengen. In de tot nu toe uitgevoerde surveys worden ook enkele activiteiten van Nederlandse diëtisten genoemd. Het EuDAP is nu halverwege haar looptijd (2015 – 2020). Hebben de Nederlandse diëtisten nog verdere initiatieven ontwikkeld om de EuDAP doelstellingen te bereiken? MethodeOm dit te achterhalen werd aan 20 Nederlandse diëtisten via telefonische interviews gevraagd welke andere activiteiten zij in hun dagelijkse praktijk ontwikkelen om gezonde voeding en gezondheid te promoten.ResultatenUit de interviews blijkt dat de Nederlandse diëtisten al vele initiatieven hebben ontplooid en zich voortdurend proactief inzetten om de bevolking gezonder te maken. Ze zijn daarmee goed op weg om de EuDAP doelstellingen te bereiken. De vijf EuDAP doelstellingen worden echter niet evenredig ondersteund. Van alle doelstellingen wordt het promoten van gezonde voeding en gezondheid het sterkst ondersteund door de Nederlandse diëtisten. Ook werken zij veel samen, profileren zij zich en zijn zij actief in hun rol van expert. Echter deze activiteiten gebeuren vooral lokaal, in hun directe werkomgeving. Daarnaast is het vergroten van hun effectiviteit een moeizame opgave voor de Nederlandse diëtisten, waardoor het moeilijk is om hun toegevoegde waarde aan te tonen. ConclusieMet het EuDAP heeft het EFAD een ambitieus actieplan opgesteld. De Nederlandse diëtisten zouden zeker in staat moeten zijn om deze doelstellingen te halen, gezien hun inzet tot nu toe, maar zij moeten hun activiteiten daarvoor naar een hoger plan zien te trekken om dit binnen nu en 2020 te bereiken.


Book
Analyse van lichaamssamenstelling van jonge Portugese atleten
Authors: ---
Year: 2019 Publisher: Brussel Erasmushogeschool Brussel

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De resultaten tonen aan dat er zowel een significant verschil is in jongens en meisjes op basis van BMI als dat er een significant verschil is van BMI tussen de verschillende sporttakken. Er zijn 112 atleten (69,9% jongens en 30,4% meisjes) onderzocht in drie meetmomenten.Er kan worden aangenomen dat er een verschil is in lichaamssamenstelling bij jonge Portugese atleten. In het onderzoek werd echter alleen gebruik gemaakt van BMI, omwille van de beperking in het ter beschikking gestelde materiaal. Om de lichaamssamenstelling te meten is er meer nodig dan alleen BMI.Aanbevelingen:Het is nodig een uitgebreider onderzoek uit te voeren waar verschillende facetten van de lichaamssamenstelling onderzocht moeten worden met behulp van aangepast materiaal, o.a. een bio- impedantie meting.


Book
Superfoods: studie naar de wetenschappelijk evidentie van gezondheidsclaims en de perceptie van de consument
Authors: ---
Year: 2017 Publisher: Brussel Erasmushogeschool Brussel

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Problematiek: Superfoods zijn voedingsmiddelen met een hoge concentratie aan micronutriënten zoals vitaminen en mineralen of een hoog gehalte aan omega vetzuren. Vaak worden er gezondheidsclaims aan een superfood verbonden. Voor de consument is het niet altijd makkelijk om te weten of deze onderbouwd zijn. Doelstelling: De doelstelling van deze studie is tweeledig. Ten eerste wil deze studie achterhalen of de gezondheidsclaims rond superfoods wetenschappelijk onderbouwd kunnen worden. Vervolgens wil deze studie een beeld krijgen van de kennis, motivatie en perceptie van de consument rond superfoods. Methode: Door middel van een literatuurstudie is een referentielijst opgesteld van bekende superfoods die vallen onder de Europese novel food wetgeving en van superfoods die typisch niet onder deze naam verkocht worden maar er wel toebehoren. In de literatuur werd onderzocht of de voedingsclaims rond deze superfoods onderbouwd kunnen worden. Belangrijk hierbij is de consumptie-hoeveelheid nodig om een bepaald effect te bekomen. De kennis, motivatie en perceptie van de consument werd kwalitatief onderzocht aan de hand van focusgesprekken bij 23 deelnemers. Via antwoord labelen konden de resultaten aan de hand van beschrijvende statistiek onderzocht worden. Resultaten: Uit de literatuur blijkt dat een groot deel van de gezondheidsclaims niet of slechts via studies met een beperkt aantal deelnemers onderbouwd kan worden. Mensen koppelen de term superfoods aan dure, exotische en nieuwe producten die gehypet worden. Wanneer mensen superfoods gebruiken, is dit in de eerste plaats om de nutritionele samenstelling als deel van een gezond eetpatroon en niet voor de gezondheidsclaims. Wanneer geconfronteerd met meer dagelijkse en goedkopere superfoods verandert de connotatie met superfoods en wordt de koppeling tussen superfoods en marketing versterkt. Conclusie: Uit de focusgesprekken blijkt dat 64% van de deelnemers overweegt superfoods te kopen hoewel slechts 23% een gedeeltelijk correcte definitie kan geven. Milieuoverwegingen en de nutritionele samenstelling van superfoods binnen een gezond eetpatroon blijken de belangrijkste redenen om al dan niet superfoods te kopen. Hoewel de perceptie van superfoods in eerste instantie scepsis (27%), duur (23%), exotisch (18%) en een gevoel van hype (50%) zijn, verandert dit bij 52% van de deelnemers na confrontatie met goedkope dagelijkse voedingsmiddelen die ook onder de definitie superfoods vallen.

Keywords


Book
Superfoods: studie naar de wetenschappelijk evidentie van gezondheidsclaims en de perceptie van de consument
Authors: ---
Year: 2017 Publisher: Brussel Erasmushogeschool Brussel

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Problematiek: Superfoods zijn voedingsmiddelen met een hoge concentratie aan micronutriënten zoals vitaminen en mineralen of een hoog gehalte aan omega vetzuren. Vaak worden er gezondheidsclaims aan een superfood verbonden. Voor de consument is het niet altijd makkelijk om te weten of deze onderbouwd zijn. Doelstelling: De doelstelling van deze studie is tweeledig. Ten eerste wil deze studie achterhalen of de gezondheidsclaims rond superfoods wetenschappelijk onderbouwd kunnen worden. Vervolgens wil deze studie een beeld krijgen van de kennis, motivatie en perceptie van de consument rond superfoods. Methode: Door middel van een literatuurstudie is een referentielijst opgesteld van bekende superfoods die vallen onder de Europese novel food wetgeving en van superfoods die typisch niet onder deze naam verkocht worden maar er wel toebehoren. In de literatuur werd onderzocht of de voedingsclaims rond deze superfoods onderbouwd kunnen worden. Belangrijk hierbij is de consumptie-hoeveelheid nodig om een bepaald effect te bekomen. De kennis, motivatie en perceptie van de consument werd kwalitatief onderzocht aan de hand van focusgesprekken bij 23 deelnemers. Via antwoord labelen konden de resultaten aan de hand van beschrijvende statistiek onderzocht worden. Resultaten: Uit de literatuur blijkt dat een groot deel van de gezondheidsclaims niet of slechts via studies met een beperkt aantal deelnemers onderbouwd kan worden. Mensen koppelen de term superfoods aan dure, exotische en nieuwe producten die gehypet worden. Wanneer mensen superfoods gebruiken, is dit in de eerste plaats om de nutritionele samenstelling als deel van een gezond eetpatroon en niet voor de gezondheidsclaims. Wanneer geconfronteerd met meer dagelijkse en goedkopere superfoods verandert de connotatie met superfoods en wordt de koppeling tussen superfoods en marketing versterkt. Conclusie: Uit de focusgesprekken blijkt dat 64% van de deelnemers overweegt superfoods te kopen hoewel slechts 23% een gedeeltelijk correcte definitie kan geven. Milieuoverwegingen en de nutritionele samenstelling van superfoods binnen een gezond eetpatroon blijken de belangrijkste redenen om al dan niet superfoods te kopen. Hoewel de perceptie van superfoods in eerste instantie scepsis (27%), duur (23%), exotisch (18%) en een gevoel van hype (50%) zijn, verandert dit bij 52% van de deelnemers na confrontatie met goedkope dagelijkse voedingsmiddelen die ook onder de definitie superfoods vallen.

Keywords


Book
Superfoods: studie naar de wetenschappelijk evidentie van gezondheidsclaims en de perceptie van de consument
Authors: ---
Year: 2017 Publisher: Brussel Erasmushogeschool Brussel

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Problematiek: Superfoods zijn voedingsmiddelen met een hoge concentratie aan micronutriënten zoals vitaminen en mineralen of een hoog gehalte aan omega vetzuren. Vaak worden er gezondheidsclaims aan een superfood verbonden. Voor de consument is het niet altijd makkelijk om te weten of deze onderbouwd zijn. Doelstelling: De doelstelling van deze studie is tweeledig. Ten eerste wil deze studie achterhalen of de gezondheidsclaims rond superfoods wetenschappelijk onderbouwd kunnen worden. Vervolgens wil deze studie een beeld krijgen van de kennis, motivatie en perceptie van de consument rond superfoods. Methode: Door middel van een literatuurstudie is een referentielijst opgesteld van bekende superfoods die vallen onder de Europese novel food wetgeving en van superfoods die typisch niet onder deze naam verkocht worden maar er wel toebehoren. In de literatuur werd onderzocht of de voedingsclaims rond deze superfoods onderbouwd kunnen worden. Belangrijk hierbij is de consumptie-hoeveelheid nodig om een bepaald effect te bekomen. De kennis, motivatie en perceptie van de consument werd kwalitatief onderzocht aan de hand van focusgesprekken bij 23 deelnemers. Via antwoord labelen konden de resultaten aan de hand van beschrijvende statistiek onderzocht worden. Resultaten: Uit de literatuur blijkt dat een groot deel van de gezondheidsclaims niet of slechts via studies met een beperkt aantal deelnemers onderbouwd kan worden. Mensen koppelen de term superfoods aan dure, exotische en nieuwe producten die gehypet worden. Wanneer mensen superfoods gebruiken, is dit in de eerste plaats om de nutritionele samenstelling als deel van een gezond eetpatroon en niet voor de gezondheidsclaims. Wanneer geconfronteerd met meer dagelijkse en goedkopere superfoods verandert de connotatie met superfoods en wordt de koppeling tussen superfoods en marketing versterkt. Conclusie: Uit de focusgesprekken blijkt dat 64% van de deelnemers overweegt superfoods te kopen hoewel slechts 23% een gedeeltelijk correcte definitie kan geven. Milieuoverwegingen en de nutritionele samenstelling van superfoods binnen een gezond eetpatroon blijken de belangrijkste redenen om al dan niet superfoods te kopen. Hoewel de perceptie van superfoods in eerste instantie scepsis (27%), duur (23%), exotisch (18%) en een gevoel van hype (50%) zijn, verandert dit bij 52% van de deelnemers na confrontatie met goedkope dagelijkse voedingsmiddelen die ook onder de definitie superfoods vallen.

Keywords


Book
Voedingsadvies bij bijwerkingen van antikankermedicatie
Authors: ---
Year: 2021 Publisher: Brussel Erasmushogeschool Brussel

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In deze bachelorproef werden de bijwerkingen van de verschillende cytostatica en het advies dat hierbij hoort onderzocht. Er werd nagegaan welk dieetadvies het meest aangewezen is en of het mogelijk is een gids op te stellen die al deze informatie bevat.Dit werd gerealiseerd door middel van een prospectieve interventionele studie. Deze bestond uit een online vragenlijst en bracht de noden van klinische oncologische diëtisten in het werkveld in kaart. De vragenlijst peilde in de eerste plaats naar de werkcontext van de diëtist. In de tweede plaats werd de huidige manier van werken bevraagd. Als derde en laatste deel werd feedback op een draft ontwerp van een wijzer gevraagd.Op basis van de resultaten van de enquête werd een wijzer ontworpen die het voedingsadvies van verschillende instanties koppelt aan de bijwerkingen die vermeld worden bij alle antikanker medicatie uit het Belgische Geneesmiddelen Compendium.

Keywords

Listing 1 - 10 of 25 << page
of 3
>>
Sort by